Sosial kommunikasjon

Nye sosiale medier vil gjøre kommunikasjonen vår mer personlig, samtaleorientert og verdifylt, hevdet forskere for noen år siden - og jeg er enig, det er kommet for å bli!

"Kommunikasjon er for samspill det som pusten er for å leve." (Utsagn fra den danske filosofen og forfatteren Søren Kierkegaard (1813–1855). Jeg kunne ikke sagt det bedre selv, og for meg har kommunikasjon via sosiale medier vært en mulighet for å dele kunnskap, læring og fremme viktige saker.

I tillegg er det en udiskutabel forutsetning for å kunne lykkes i arbeidslivet. Delingskulturen er kommet for å bli og via sosiale medier deler vi mer enn noensinne til forargelse for noen og glede for andre.

Det som vi uansett ikke kommer bort fra er at, mer enn noen gang før vet man mye mer om enkeltpersoner en tidligere. Vi får likes, smilefjes, latterfjes og triste fjes - noen drister seg til å legge igjen et "sinnafjes" med det det måtte medføre av konsekvenser; å bli slettet som kontakt eller venn.

Det er for få toppledere som er synlige i det sosiale bildet i form av ytringer, innlegg og som ambassadør for egen organisasjon. Hadde de derimot vist hvor viktig det er for de ansatte å ha en synlig leder som er engasjert i samfunnet og tør å stå frem hadde de blitt veldig overrasket. Bunnlinje, sosiale medier og kommunikasjon, er ingen dårlig kombinasjon – tvert imot henger de veldig godt sammen.

Riktig bruk av sosiale medier er viktig - hva vi deler, når vi deler og med hvem har stor betydning. Jeg pleier ofte å si når folk klager over venner og bekjente som deler for mye at; "du har jo et valg? Hvorfor i all verden gidder du å følge personen, dersom du ender opp med å bli så irritert?" Vel, i en verden der for mye informasjon fremdeles er viktigere enn for lite - så ønsker vi heller ikke å gå glipp av noe - og ja takk begge deler er ofte å foretrekke.

Istedet for å irritere seg, kan man bruke energien på å fremme viktige saker og dele av kunnskap. Å løfte, inspirere og engasjere seg - får i gang prosesser som igjen medfører et engasjement. Og det er nettopp engasjement jeg stadig vekk er på jakt etter hos mine medarbeidere og samarbeidspartnere. Skal man skape vekst må man ha et sterkt ønske om å få til noe - et ønske om solid lagarbeid, felleskap og åpenhet. Derfor er jeg over gjennomsnittet engasjert i mennesker, interessert i kommunikasjon og ivrig bruker av sosiale medier. De siste årene har jeg reflektert mye over hvor mye folk egentlig tror de kan om kommunikasjon og hvor lite de egentlig vet om hvordan de kan bruke det for å oppnå resultater.

Viste du forresten dette om kommunikasjon?

  • Å forstå vil si å koble den andres tegn (ord, språk, kroppsspråk, handling) med et tilsvarende tegn fra ens egen erfaring/forståelseshorisont.
  • Misforståelse oppstår når mottaker foretar kobling, men koblingen medfører feil eller blir misvisende.

Når du forstår at du egentlig ikke forstår, oppstår det «gylne øyeblikk», som kan åpne opp for ny forståelse. Dersom du ikke forstår at du ikke forstår, har du et problem. Jeg har alltid visst at nøkkel til suksessen ligger i god kommunikasjon, i inkludering og i relasjonsbygging. Dette er grunnleggende faktorer for å lykkes som leder og skape suksess for bedriften. Det finnes mange gode «slogans» du kan bruke som leder, men få ting slår realismen i at det grunnleggende enkle er ofte det beste.