Spiller seg til salgsvekst
«Vi har aldri pålagt noen å bruke fritiden på opplæringen, men de gjør det likevel»
I snitt repeterer hver ansatt simuleringstreningen 20 ganger, og på produkttrening gjennomfører hver ansatt mer enn 50 spillinger.
Spillene kommer i flere utgaver. Noen er direkte knyttet til produktopplæring. Andre er mer sesongbetonte, som nå, hvor det å drifte sommerbutikken er fokuset.
Europris har også tatt spilltreningen et skritt videre, og driver nå lederutvikling dels gjennom dataspill.
– Vi har kjørt alle sjefene våre gjennom et lederutviklingsprogram som heter «Enda mer til overs», med referanse til slagordet vårt «Mer til overs». Da møtes lederne først fysisk, så flytter vi det inn i spill. Siste spillmodul i dette programmet skal ferdigstilles i løpet av året, og skal trene dem på å håndtere krevende situasjoner, som den vanskelige samtalen, eller sykefraværsoppfølging.
Lederengasjement er et viktig suksesskriterie. Initiativet til spillifisering kom fra toppsjefen selv, Pål Wibe.
– At vi har med oss toppledelsen har vært avgjørende for å lykkes. Pål får hele sin ledergruppe til å spille, og det gir viktige signaler ut i organisasjonen.
– For den enkelte butikk sin del ser vi også at det er avgjørende om butikksjefen spiller selv. Hvis ikke sjefen spiller, er det mindre sannsynlig at de ansatte gjør det.
«Hvis ikke sjefen spiller, er det mindre sannsynlig at de ansatte gjør det»