Dato: 8. januar 2013

Skrevet av: Paal Leveraas

    Anonym giganteksportør av ekspertise fikk Kompetanseprisen

    ​- Kompetanseprisen er en viktig anerkjennelse av mange års innsats, sier daglig leder Frode Jensen i National Oilwell Varco (NOV).

    Spør du folk flest om hva de vet om NOV, vil du få mange flakkende blikk. Men NOV er en av mange relativt anonyme giganter i Norges mest suksessrike eksportnæring: Offshore-teknologi og kunnskap.

    - Vi produserer minimalt i Norge. Du kan jo tenke deg - vi er 3.800 ansatte og omsatte i fjor for 20 milliarder. Det kunne vi ikke gjort dersom de ansatte sveiset stål i en fabrikkhall på Sunnmøre, sier Frode Jensen.

    NOV er en kunnskapsdrevet bedrift, og lik andre bedrifter i denne kategorien er talent den viktigste råvaren.

    Kristiansand-delen av selskapet startet som Hydralift. Oppkjøp og sammenslåinger med Hitec, Asker Procon og Molce Stålprodukter ga rask vekst, og i 2002 ble det hele kjøpt av amerikanske National Oilwell Varco, som på verdensbasis har 50.000 ansatte.

    - Det var en "match made in heaven", sier Jensen. -- Siden den gang har vi tidoblet omsetningen og tredoblet antallet ansatte.

    Kombinasjonen av ulike globale aktører med ulik, men komplementær kompetanse, gjorde NOV til en "plug-and-play" leverandør for verft over hele verden.

    - De lager skroget, vi lager all innmaten som skal til for at installasjonene skal fungere, sier kommunikasjonsansvarlig Kjell Anders Olsen i selskapet.

    NOV får HR Norges Kompetansepris etter mange års målrettet arbeid med talentutvikling på alle plan. Juryen er spesielt imponert over deres fokus på individuell utvikling, - et fokus som starter på toppen i ledergruppa, og gjennomsyrer hele organisasjonen.

    - Vi investerer mye, både i "hardware" og "software" hva gjelder folkene våre, sier Jensen. -- Vi har hatt en utrolig vekst. Bare ifjor hadde vi netto 400 nye ansatte her, og i år skal vi ha 200 til. Muligheten for personlig utvikling og vekst er et konkurransefortrinn når det gjelder rekruttering og et lojalitetsbyggende moment når det gjelder å holde på ansatte. Rent bortsett fra at det er viktig å få folk raskest mulig opp på et visst nivå.

    Mye av treningen av norske ansatte gjøres i fire simulatorer hvor utstyret er det samme som ute i felten.

    - Vi har alltid hatt en filosofi som tar utgangspunkt i å la folk få prøve seg. Om noe har endret seg de siste årene, så er det at de ikke lenger får prøve seg "live", sier Jensen.

    Kundekrav, sikkerhetskrav og rammebetingelser i denne bransjen tillater ikke lenger det. Men med simulatorene får NOV-ansattel likevel opplæring under forhold som ikke er til å skille fra virkeligheten.

    Oppkjøp og fusjoner er ikke alltid positive. Intuitivt kan mange tenke at det å slå sammen en bedrift fra Kristiansand, Sørlandet med en fra Houston, Texas, borger for noen solide kulturkollisjoner. Men så synes ikke å være tilfelle for oppkjøpet som gjorde Hydralift til NOV.

    - Grunnen var at det var en utrolig bra match med våre kunnskaper om engineering og prosjektgjennomføring og den kompetansen NOV har internasjonalt, sier Jensen.

    Hold deg oppdatert på det siste innen HR. 
    Meld deg på nyhetsbrevet vårt i dag!