hans-geelmuyden

Da Hans Geelmuyden lærte at individuelt prestasjonsfokus ødelegger bedriftskultur

"Pengene kom i veien for kultur." Det er Hans Geelmuydens korte og ærlige beskrivelse av hva som gikk galt med selskapet Geelmuyden Kiese på slutten av 90-tallet.

"Jeg trodde en gang at prestasjoner skapes av penger. Men selv om det fungerte lenge, så vi til slutt at pengene kom i veien for kultur. I 1998 måtte vi legge om."

Det den gang kriserammede selskapet fikk, i følge Geelmuyden, et års gratis rådgivning av McKinsey.

"Tre mann jobbet med oss gjennom hele 1999", fortalte han på et møte om prestasjonsledelse GK nylig arrangerte.

Prosessen bidro til å endre kulturen i selskapet fra belønning av individuell innsats, til fokus på lagspill.

Det snudde også en svært negativ spiral for selskapet.

Suksess og lagspill

Og nettopp lagspill er hva suksess handler om i dag, skal vi tro HR Norges fagansvarlig for organisasjon og kultur, Tone Rose Todalshaug.

Hun holdt selv et innlegg på det ovennevnte møtet, og viste til sjøforsikringsselskapet Gard som en rollemodell for sunn prestasjonskultur.

"Vi må ikke glemme at i en individuell konkurranse er det bare én vinner", sier hun. "Mange tidligere idrettsstjerner brukes i dag som inspiratorer for å bygge vinnerkultur, men jeg tror at vi heller skal la oss inspirere av breddeidretten. Når eneren i ditt team på ti headhuntes til konkurrenten skal du ikke sitte igjen med ni som er fornøyd med å være middelmådige."

Todalshaug har selv vært i toppidrettsutøver med flere individuelle NM-gull i taekwondo.

"Men det var da jeg ble en del av et lag jeg så lyset", sier hun. "Alene var det å tape en fadese som sendte deg rett i kjelleren, men som en del av et lag er selv det å tape en gevinst som gir læring og ny motivasjon når man i fellesskap bearbeider motgangen."

6. mai leder hun kurset "Prestasjonsledelse i praksis".

Kurset gir deg forståelse av hva prestasjonsledelse og prestasjonkultur er, og hvordan du tilrettelegger for både stadig forbedrede prestasjoner og det å spille på lag.

Det er et praktisk rettet kurs, og blant de ferdighetene du tar med deg er hva som konkret kreves for å skape en prestasjonskultur, noe som i praksis kan bety at du får svar på disse fire spørsmålene:

  1. Hvilken kompetanse har virksomheten tilgang på?
  2. Hvilken kompetanse trenger den for å nå sine mål?
  3. Hvordan kan vi løfte dem vi allerede har til å bli i stand til å bidra konstruktivt?
  4. Hva er de beste belønningsmetodene for å stimulere til lagspill?

"Kurset er en tydeliggjøring av holdninger, ferdigheter og atferd, med fokus på tilbakemelding, evaluering og trening", sier Tone Rose Todalshaug.

Les mer og meld deg på: 6.05.15 - Prestasjonsledelse i praksis