Lean – en filosofi der flyt og mennesker står i sentrum
Utfordringen med lean er at ingen ”eier” dette konspetet, derfor finnes det mange meninger om hva lean er. Niklas Modig som er forsker og foredragsholder innen Lean ved Handelshögskolan i Stockholm forteller at i deres forskning valgte de å gå til Toyota. De skapte dette konseptet for ca. 25 år siden for å effektivisere og kundetilpasse produksjonen.
Modig beskriver lean som en lærende virksomhet. Han sammenligner det med å lage pannekaker: – Skal vi bare lage pannekaker for å bli mette, eller for at de skal bli bedre neste gang? Det handler om å prioritere læring for hele tiden å bli bedre i stedet for bare å utføre en oppgave.
Han beskriver en lean virksomhet ved at de har en produksjon som prioriterer flyt fremfor utnyttelse av kapasitet i de enkelte ledd. Produksjonen styres ut ifra helheten i leveransen og med fokus på å forstå kundens behov. Hva er det kunden vil ha, når ønsker kunden leveransen og i hvilken mengde? Og nøkkelen til suksess er hvordan vi involverer, utvikler og engasjerer våre medarbeidere.
Niklas Modigs tips til hvordan lykkes med Lean:
- Sykroniser forståelsen internt for hva lean er – ha en definisjon i organisasjonen som alle forstår.
- Stille spørsmålene: Tror vi på dette her – hvorfor gjør vi det? Hvordan skal vi jobbe med dette?
- Begynn med å se på organisasjonens behov, med fokus på at dette er noe de skal oppleve sammen.
- Se på kundens behov, hva kunden vil ha, når og hvor mye.
- Et rammevilkår for å starte er å forstå at dette er en gigantisk transformasjon hvor man må tenke sluttmottaker og hvordan samarbeide.
- Lean er en langsiktig satsning – ledergruppen må helhjertet tro på dette og alle må fokusere på samme mål. Organisasjonen må drive dette på sin måte men noen må pushe dette for å komme i gang.
- Inspirasjon og energi utenfra er verdifullt, men det er organisasjonen som må gjøre endringen. De må forstå både gevinsten og smerten med endringen. Støtte fra ekstern kan være å hjelpe til å forstå hvorfor de gjør dette og være med å legge opp et prosjekt.
- Å drive endring er vanskelig, så ta endringen i passe store biter. La det kan bli en langsiktig endring med delmål og gi det tid til å lykkes.