Alex Edmans Toppbanner

Dato: 17. oktober 2018

Skrevet av: Paal Leveraas

Nå er det bevist: Fornøyde ansatte gir høyere avkastning

Alex Edmans slår 28 år med harde data i bordet, og gjør det helt klart: det lønner seg å være god.

— Jeg har studert 28 år med data fra de 100 beste virksomhetene å jobbe for i USA, og det viser seg at selskap med fornøyde ansatte gir investorene mer enn tre prosent høyere avkastning i det lange løp, forteller Edmans.

Det kan virke som en selvfølge at tilfredse ansatte vil gi bedre rekruttering, mindre gjennomtrekk og høyere motivasjon. Men tilfredshet har en pris. Spørsmålet er om vinningen går opp i spinningen.

Den gjør ikke det, viser Edmans´ analyser. 

— Selskap med mer tilfredse ansatte har en gjennomsnittlig avkastning som er 2,3 til 3,8 prosent høyere pr år enn markedet, selv kontrollert for andre faktorer som gir høyere avkastning.

Så vil noen spørre seg hva som er årsak og hva som er virkning: er det lønnsomhet som gir tilfredshet eller er det tilfredshet som gir lønnsomhet?

— Det siste, erklærer han bestemt.

Tallene hans går tilbake til 1984 og er i sin helhet basert på Great Place to Work-studier. Det gir forutsigbarhet og sammenlignbarhet både over tid og på tvers av ulike bransjer og selskap.

Funnene hans står i kontrast både til «etablerte sannheter» i markedet og andre undersøkelser som indikerer at større engasjement gir lavere profitt.

Han mener imidlertid at de har målt på feil ting. En krone i lønnsøkning eller brukt på økt trivsel er i investorenes øyne en krone mindre i utbytte. Men Edmans kan altså likevel vise at avkastningen på aksjen blir høyere på lang sikt.

HR Forum 2018

Alex Edmansdeler sine funn, refleksjoner og råd til virksomhetsledere og investorer i foredraget "The Role of Social Purpose and Responsibility in Business Success" på HR Forum i november.




Alex Edmans

Alex Edmans er professor i finans ved London Business School og faglig leder ved Senter for eierstyring og selskapsledelse. Han har utdannelse fra Oxford University og MIT Sloan School of Management, og har tidligere jobbet for Morgan Stanley. Edmands har publisert vitenskapelige artikler i en rekke internasjonale tidsskrifter, og er også redaktør i blant annet Review of Finance – den største akademiske finansjournalen i Europa. Forskningen hans har blitt omtalt i blant annet Wall Street Journal, New York Times og The Economist. Edmans har blitt omtalt som en «Rising Star of Corporate Governance» av Yale University og «Rising Star of Finance» av NYU/Fordhamn/RPI. Han har også vunnet 14 undervisningspriser på seks år.

Artikkelen er basert på et telefonintervju med Alex Edmans samt artikkelen «28 Years of Stock Market Data Shows a Link Between Employee Satisfaction and Long-Term Value» (Harvard Business Review, 24. mars 2016). Oppslagsfoto: Youtube / TEDx. Portrett: alexedmans.com.

Artikkelen er skrevet av Paal Leveraas, coach, skribent og foredragsholder tirsdagmorgen.no

Relaterte saker

Morten Goodwin

Kunstig intelligens endrer HR-bransjen

Kunstig intelligens er så kraftig at selv komplekse kognitive oppgaver automatiseres. HR-bransjen er intet unntak. HR-bransjen vil om få år være ugjenkjennelig - mye skyldes kunstig intelligens.

Silvija Seres Toppbanner

Silvija Seres: — Vi trenger eksentriske ledere med ekstremt mot

Henry Ford skal ha sagt at hvis kundene ble spurt hva de ville ha, ville de svart «raskere hester». «Det krevde mot å gi dem en automobil i stedet», sier Silvija Seres. «Den type mot er den viktigste ferdigheten en leder kan ha i dag.»

Herminia Ibarra Nyhetsbrev

Herminia Ibarra: — Lederskap handler ikke om innsikt, men utsikt

Du kan ikke tenke og lese deg til lederskap. Ledere blir ledere ved å gjøre ting ledere gjør. — At de har selvinnsikt og er autentiske er en konsekvens av hva de har gjort, ikke hva de har tenkt, sier professor Herminia Ibarra ved London Business School.

Hold deg oppdatert på det siste innen HR. 
Meld deg på nyhetsbrevet vårt i dag!