Bernt Reitan Jenssen Ruter Oppslag

Dato: 14. september 2017

Skrevet av: Paal Leveraas

Slik skal Ruter møte Uber

«Jeg skjønte ikke hvordan helikoptre fungerte, så jeg kjøpte en modell i 1.000 deler og satte det sammen for å finne det ut», forteller Ruters toppsjef Bernt Reitan Jenssen. «Teknologi er morsomt!»

Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen er, til toppleder å være, usedvanlig oppegående på teknologi.

– Skal du forstå hvilke muligheter teknologien gir, er det viktig å forstå hvordan ting fungerer, sier han. – Jeg holder hjernen i trim ved å lese minst en bruksanvisning i uka.

«Jeg holder hjernen i trim ved å lese minst en bruksanvisning i uka»

- Bernt Reitan Jenssen

Jenssen leder en virksomhet som representerer en bransje «alle» spår vil bli blant de hardest rammede når digitalisering, automatisering og robotisering går sin gang. Vi skal få selvkjørende, elektriske kjøretøy som tar deg fra A til B, hvor A er et sted du faktisk er og B er et sted du faktisk skal til.

Men Ruter venter ikke på å bli utkonkurrert av Uber eller andre disruptive aktører.

– Kollektivtransport er et historisk kompromiss, sier Jenssen. – Hjemme i Trøndelag på 60-tallet, når folk skulle ut og plukke bær, spleiset de på bygdas lastebil. De ble enige om et sted og en tid å plukke opp folk, og et sted og en tid å kjøre tilbake. Ingen fikk det helt som de ville, men til gjengjeld ble prisen overkommelig.

– Sånn driver vi i bunn og grunn ennå i denne bransjen. Forretningsidéen er å hente deg et sted du ikke er og kjøre deg til et sted du ikke skal på en måte du ikke nødvendigvis setter pris på. Det vil være naivt å tro at denne modellen ikke vil utfordres.

Vi ... «henter deg et sted du ikke er og kjører deg til et sted du ikke skal»

-

Derfor har Ruter for lengst – «minst et år før Rune Bjerke i DNB», sier Jenssen – redefinert seg fra først og fremst å være et kollektivselskap med data til å være et dataselskap som leverer kollektive transporttjenester.

Han forteller om visjonene i Ruter, hvordan de skal vite hvor du vil nesten før du vet det selv, og trille inn en liten, selvkjørende elektrisk buss på fortauet foran deg som kjører deg dit du vil, eller så nært som mulig. Det skal være praktisk, effektivt og ikke minst lønnsomt.

– Vi har regnet på at det vil være lønnsomt helt ned mot to passasjerer i et kjøretøy, sier Jenssen.

Og løsningen ligger i store data, selvkjørende busser og smarte applikasjoner.

– Vi samler inn like mye anonyme data om reiser i Oslo og Akershus som Uber gjør i hele verden, forteller han. 

– Vi har oversikt over all infrastruktur, hvor alle bussene er, lederne, sjåførene. Vi vet hva kundene søker etter og hvilke transportvalg de tar etter å ha søkt. Det gjør at vi stadig kan utvikle mer brukervennlige apper.

Ruter «samler inn like mye anonyme data om reiser i Oslo og Akershus som Uber gjør i hele verden»

-

Ruters utviklere jobber moderne, i sprinter, hvor små forbedringer gjøres i korte intervaller.

– Vi kan lage et design på mandag og ha fokusgrupper på prototypen på fredag, forteller han.

Jenssen har ledet Ruter siden det ble Ruter i 2008. Hovedstadsområdets byråkratiske og politikerstyrte kollektivselskap har i denne perioden forandret seg radikalt. Hierarkiet er blitt flatet ut og beslutninger blitt dyttet ut i linjen.

Politikernes direkte innflytelse er redusert. Virksomheten, slik Bernt Jenssen beskriver den, høres ut som en lettbeint, dynamisk teknologibedrift, langt fra idéen om byråkrati og regelrytteri.

– Folk kommer hit og spør «er dette virkelig en offentlig virksomhet?», sier Jenssen.

– Det er mange myter om offentlig sektor, og de holdes først og fremst i live av de som jobber der selv. Ved å slippe medarbeiderne til og lette på strukturene kan man få til mye.

– Selv har jeg lagt ned 75 prosent av ledermøtet. Jeg sier til de som kommer til meg for svar at de må finne svarene selv. «Gå ut og snakk med folkene dine», sier jeg, «du får ingenting gjort ved å sitte her og beklage deg».

– Disse tingene skal du snakke om på HR Forum. Hvorfor det, tror du?

– He-he. Ja, det må nesten du svare på. Men HR er en nøkkelaktør i det å endre organisasjoner slik at de er bedre tilpasset digitaliseringen og fremtidens behov. Dette er tidenes største kompetanseprosjekt – det å få folkene med oss rundt svingen og sikre at vi fortsatt er relevante for kundene våre. Og dette er problemstillinger som er relevante for mange flere enn Ruter og vår bransje. 

Bernt Reitan Jenssen 1

Bernt Reitan Jenssen, adm dir i Ruter

Bernt Reitan Jenssen på HR Forum

Digitalisering bygger fremtidens mobilitetsløsninger – fra kollektivtrafikk til mobilitet

  • Hvordan bidrar vi best til at folk kan leve på sin måte?
  • Hvordan skal vi lede selvkjørende kjøretøy?
  • Kan vi bygge fremtiden med dagens kompetanse?

Bernt Reitan Jenssen er administrerende direktør i Ruter AS. Du kan høre ham på HR Forum den 1. november 2017 kl 10:00. Les mer om HR Forum 2017.

Hr Forum 2017

HR Forum 2017

Bernt Reitan Jenssen om behov for digital kompetanse og hva det betyr for HR. Møt ham på HR Forum.

Les mer

Relaterte saker

Berit Svendsen 20160823 Thumb

Digitaliseringens største pådriver - og offer?

«Jeg tror Telenor er konkurs om ti år», sa Øystein Stray Spetalen til E24 i april. «Han var for raus», beroliget konsernsjef Sigve Brekke de ansatte. «Hvis vi ikke endrer oss kontinuerlig er vi konkurs om bare fem år.»

Mearbeidersamtaler tech

HR teknologi

Nye visjoner for digital HR

Forestill deg applikasjoner som kan styre tid og fremmøte automatisk, pin pointe alle avtaler og møtelokasjoner. Levere «on-demand» videolæring til deltakere i et nytt prosjekt, sende beskjeder til et team eller gi beskjed om du kommer for sent til et møte. Overvåke stress nivåer og anbefale når det er tid for en pause, forholde seg til planer og komme med intelligente anbefalinger.

Digitaliseringsbolgen Thumb

Slik rir du digitaliseringsbølgen

Få om noen er rammet hardere av digitaliseringsbølgen enn mediene. Blant de som forsøker å ri den enorme bølgen er VG og Schibsted. Digitalredaktør Ola Stenberg i VG deler noen av mediehusets tanker om utfordringene de, og alle andre, står ovenfor.

Hold deg oppdatert på det siste innen HR. 
Meld deg på nyhetsbrevet vårt i dag!