2014-09-13-finansavisen-hodejegere-450x300

Skrevet av: Paal Leveraas

Finansavisen: 10 tips for valg av hodejegere

HR Norges Sven Kinden Iversen og Even Bolstad deler 10 tips for hodejakt med Finansavisens lesere i et oppslag lørdag 13. september.

Bolstad og Iversen omtaler rekrutteringsbransjen som uoversiktlig i reportasjen, som etterspør kvalitetssikring av innleid rekrutteringshjelp, såkalte "hodejegere".

– [Bransjen] er sammensatt av mange aktører med svært varierende kvalitet og kapasitet. Det er lett å velge feil, siteres de av avisen.

De understreker at god metode og research hos headhunterne er helt avgjørende:

– I de fleste tilfeller er dette viktigere enn bransjekunnskap og erfaring med å rekruttere til tilsvarende stillingertidligere, hevder de.

Her er de to sine beste tips ved hodejakt, som gjengitt i Finansavisen:

  1. Bransjen er sammensatt av mange aktører med svært varierende kvalitet og kapasitet. Det er lett å velge feil.
  2. Unngå i størst mulig grad «no cure - no pay»-avtaler. De stimulerer i liten grad til å gjøre en grundig jobb.
  3. Sørg for at headhunteren gjør en god research. De som fisker i samme dam hele tiden, fisker den etter hvert tom.
  4. Sørg for at headhunteren kommer inn under huden på virksomheten din. Det gjelder kulturelt, forretningsmessig og i forhold til de personene som kandidatene skal samarbeide tett med.
  5. Vær tydelig på hva som skal leveres. Sørg for at forventningene avklares begge veier.
  6. Skaff deg full innsikt i headhunterens prosesser, metodikk og rutiner for kvalitetssikring. Husk at headhunteren blir ditt ansikt mot kandidaten.
  7. Vær oppmerksom på at mange headhuntere har «hands off»-klausuler i forhold til virksomheter de har jobbet for tidligere.
  8. Kjenn på magefølelsen og innhent referanser. Velg eventuelt en annen partner, først som sist.
  9. Det er ikke gitt at den som er best på innsalg, også er best på leveranse.
  10. Vil du kombinere jakten med annonser? Husk at annonsene kan ha større verdi for rekrutteringsselskapet som får profilert seg selv og sin logo enn for deg som betalende kunde.

Hold deg oppdatert på det siste innen HR. 
Meld deg på nyhetsbrevet vårt i dag!