20160402 Dagbladet Baksiden Av Paradise Drømmen Toppbanner

Dagbladet: Baksiden av Paradise-drømmen

Dagbladet ser på ettervirkningene av deltakelse i reality-show. Deltakelse i Paradise Hotel og andre program trenger imidlertid ikke å stå i veien for drømmejobben.

Lene Sortevik sjokkerte en hel nasjon da hun som 24-åring skjelte ut Margrethe Storlid for åpne kameralinser på «Paradise Hotel» i 2009, skriver Dagbladet.

«Jeg var for ung til å forstå ringvirkningene av hva jeg var med på», sier Sortevik.

Hun er blitt 32 år og jobber som flyvertinne. Hun har opplevd at folk har møtt henne med skepsis for ting hun gjorde i «Paradise Hotel»

«Det som kan virke kult der og da, er kanskje ikke så morsomt ti år senere. Og ting forsvinner jo ikke», sier hun.

Utdanningsforbundet var blant dem som reagerte kraftig på at læreren Monica Arthurson drakk seg full og klinte på tv foran seerne og elevene hennes i 7. klasse i Oslo.

Hun valgte å aldri komme tilbake i lærerjobben etter deltakelsen i «Big Brother»

«Jeg angrer ingenting på deltakelsen, men ville kanskje ha gjort noe annerledes. Vi drakk, det gjorde vi - men sex hadde jeg ikke», sier Arthurson.

14 år etter deltakelsen mener hun at den ikke har påvirket livet hennes i nevneverdig grad.

Sven Kinden IversenSven Iversen, rekrutteringsekspert i HR Norge mener man bør tenke seg nøye om før man melder seg på enkelte programmer. Han mener også at en realityserie på CV-en ikke nødvendigvis forhindrer deg fra å få drømmejobben. - Hvis du har gjort deg synlig gjennom deltakelse i et realityprogram, kommer du inn i rekrutteringsprosessen med en slags bagasje, på godt og vondt.

«I realityprogrammer ser man deltakerne samhandle i grupper, det går ofte ut på å fungere sammen som team, og man ser hvordan de kan løse oppgaver», sier han til Dagbladet.

20160402 Dagbladet Baksiden Av Paradise Drømmen

Dagbladet 2. april 2016