2015-08-31-Dagbladet-Slik-unngar-du-Facebook-fella

Dagbladet: Slik unngår du Facebook-fella

-- Vi er for naive. Vi legger igjen små fingeravtrykk hele tiden og andre legger igjen ting som kan spores tilbake til oss, sier daglig leder i HR Norge, Even Bolstad i et intervju om spor på Internett i Dagbladet i dag. Saken ble også fulgt opp på NRK Nyhetsmorgen.

Mer enn hver tiende nordmann frykter at det finnes uheldig innhold om dem på Internett som kan spolere sjansene for å få drømmejobben, skriver Dagbladet (betalingsmur).

-- Vi er for naive. Vi legger igjen små fingeravtrykk hele tiden og andre legger igjen ting som kan spores tilbake til oss. I sum blir informasjonsmengden stor. Og den vokser år for år, sier Even Bolstad, daglig leder i HR Norge til avisen.

12 prosent er engstelige for hva som vil bli funnet om dem på Internett, viser den ferske undersøkelsen analyseinstituttet YouGov har gjort på vegne av bemanningsselskapet Centric.

NRK Nyhetsmorgen (link til innslaget)NRK nyhetsmorgen følger opp saken med et innslag i morgentimene.

- En potensiell arbeidsgiver føler at man får vite veldig lite om en jobbsøker, sier Bolstad til NRK Nyhetsmorgen. -- En CV er som å titte inn i et nøkkelhull for å få oversikt over rommet. Som rekrutterer er man redd for risiko. Et eksempel er verdisyn, som rasisme, eller politiske ytringer på de ytterste fløyer.