2015-10-26 DN Lederprisen Hanne-Toemta Laerte russisk arbeidsmoral toppbanner

DNs lederintervju: Lederprisvinner Hanne Tømta lærte arbeidsmoral i Russland

«Jeg tror det finnes mange myter om kvinnelige ledere - at man er empatisk og ikke strategisk. Det mener jeg er grunnleggende feil.» Det er vinner av HR Norges Lederprisen 2015, teatersjef Hanne Tømta ved Nationaltheatret, som sier dette i et intervju i Dagens Næringsliv i dag.

Dagens Næringsliv 26.10.15Hanne Tømta ble tildelt Lederprisen 2015 av HR Norge torsdag i forrige uke. Tildelingen har vakt oppmerksomhet i media, og både Dagens Næringsliv og Ukeavisen Ledelse har intervjuet den markante teatersjefen i forbindelse med tildelingen.

Med henvisning til noen av sine tidligere ledere, alle kvinnelige, sier Tømta i intervjuet med Dagens Næringsliv blant annet at:

«Jeg tror de i større grad er blitt utfordret på nettopp det faktum at de er kvinner enn det jeg er blitt. Jeg er sånn sett takknemlig for at de har gått opp skiløypen for meg. Jeg tror det finnes mange myter om kvinnelige ledere – at man er empatisk og ikke strategisk. Det mener jeg er grunnleggende feil. Det finnes mange sterke mannlige og kvinnelige ledere.»

Hun forteller også at hun lærte mye om ledelse i Russland, blant annet å skille sak og person. På spørsmål om hva annet hun lærte i Russland, sier Tømta:

«At det er gøy å være i et ikke-konsensusdrevet landskap. Og arbeidsmoral.»

Lederprisen web

HR Norges Lederpris 2015 til Hanne Tømta ved Nationaltheatret

HR Norges pressemelding om tildeling av Lederprisen til Hanne Tømta.

2015-10-23-Ukeavisen-Ledelse-Lederprisen-thumb

Ukeavisen Ledelse: «Må tørre å ta viktige beslutninger raskt»

Også Ukeavisen Ledelse intervjuer vinner av Lederprisen 2015 fra HR Norge.