160214 E24 Slik Bruker «Toppselskapene» Testverktøy I Rekrutteringen

E24: Slik bruker «toppselskapene» testverktøy i rekrutteringen

E24 har tatt ringerunden til tre av de mest populære arbeidsgiverne blant ingeniør- og økonomistudenter, ifølge Universum-kåringen fra 2015. EY, DNB og Statoil har gitt svar på hvor viktig testresultatene er i forbindelse av rekruttering av nyansatte.

– I en prosess hvor vi har flere tilnærmet like kandidater så vil testresultatene kunne være avgjørende, sier Bjørn Vihovde til E24. Han er partner i Nordic Talent i revisjons- og rådgivningsselskapet EY (tidligere Ernst & Young).

Nettstedet har i tillegg til Vihovde også intervjuet Tone Rognstad i Statoil og Glenn Menkin i DNB. Alle bruker tester i rekrutteringsprosessen. E24 har også innhentet kommentarer fra hodejegeren Håkon Sæther og HR Norges leder Even Bolstad.

Bolstad vender tommelen opp til bruk av tester, såfremt det er gode tester med riktig metodikk og tester som utføres av kvalifisert personell. Testerne må også, ifølge HR Norge-sjefen, ha i bakhodet at testene ikke forteller alt.

– Tester viser heller ikke hele sannheten og de har en del begrensninger, men de er en viktig del av rekrutteringsprosessen om de utføres riktig. Testene kan gi gode indikasjoner på hva søkeren står for, sier Even Bolstad til E24.

– Bruken av tester har økt med årene, ja de siste 10–15 årene. Flere og flere rekruttere ser verdien av testverktøyet og samtidig har leverandørindustrien av tester vært aktive pådrivere for å bygge seg et marked. Kvaliteten har i det samme tidsrommet økt på testene, og de aller fleste useriøse aktørene i bransjen har blitt utkonkurrert.

Bolstad avslutter:

– Testene har kommet for å bli.

Les artikkelen i E24 her.