Ai Rekurttering Dagens Perspektiv

Når maskinene velger din nye kollega

Dagens Perspektiv 4. oktober: Verktøy som kan forutsi jobbsøkeres personlighet og egnethet gjennom avanserte algoritmer har blitt svært populære i USA – og Norge kommer etter. Vil det endre rekrutteringsbransjen?

AI har endret rekrutteringsbransjen de siste årene, og benyttes til alt fra enkle oppgaver til avanserte søk etter potensielle kandidater på Internett. Mange bedrifter i USA har som et første steg i rekrutteringsprosessen begynt å benytte enveis videointervjuer som analyserer kandidater.

I Norge er denne form for automatiserte rekrutteringsprosesser langt mindre vanlig.

– Det er stor interesse for tematikken, men langt fra utbredt her i landet, forteller Sven Kinden Iversen, fagansvarlig for rekruttering i HR Norge til Dagens Perspektiv.

– Enveis videointervjuer har man begynt å se, men det er forholdsvis nytt, og så vidt jeg vet blir disse intervjuene evaluert av mennesker, ikke algoritmer.

Enn så lenge. Iversen tror ulike løsninger basert på KI vil bli vanligere framover, men advarer mot å la seg blende av ny teknologi.

– Veldig mange « data scientists » kommer og banker på dørene nå, og tilbyr ny teknologi og verktøy for rekruttering og HR. Da er det viktig at bedrifter er bevisste og kritiske: Hva skal løsningene brukes til? Hvordan fungerer det?

Praktiske og etiske spørsmål Sven Kindsen Iversen er at det er et problem at begrepet KI brukes så bredt i dag, om mange ulike løsninger.

Uansett er det viktig at bedrifter vet hvor de selv står før de begynner med nye løsninger, mener Kinden Iversen.

– Når jeg holder kurs for rekrutterere spør jeg innimellom om hvor mange som jevnlig tar en evaluering av egne rutiner og prosesser. Det er ikke mange hender i været da, sier Kinden Iversen.

– Det må være første steg, før du tar i bruk et verktøy må du vite hva det skal brukes til. Effektivitet er bare en liten del av pakka når det gjelder rekruttering. Det er både praktiske og etiske problemer med bruk av KI i rekruttering, sier Kinden Iversen i HR Norge, og lister opp noen av dem:  

- Hva mister man ved å ikke selv snakke med kandidatene?

- Hvordan oppleves det for jobbsøkere å forholde seg til en algoritme?

- Og hva ser algoritmene etter – klarer de for eksempel å forstå kulturelle koder?

Les hele saken i Dagens Perspektiv her.

Relaterte saker

Espen Skorstad Thumb

Rekruttering

Dette bør du tenke på før du anvender kunstig intelligens i ansettelser

Mange arbeidsgivere er fascinerte av ideen om å bruke kunstig intelligens (AI) for å forbedre ansettelsesprosessene. AI-baserte kandidatvurderinger er i økende grad en del av seleksjonsprosesser, i alt fra chatbot-realistiske samtaler med kandidater i situasjonsbaserte tester (SJT) til algoritmebaserte vurderinger av kandidatenes svar på testspørsmål.

Kate Ingram Video

Employer branding

Bedre Employer Branding med HR-analyser

«Vi skal være den beste arbeidsplassen innen 2025». Dette var utfordringen Ingram fikk, og employer branding, dedikert teamarbeid, employee ambassador program og fakta fundert i HR-analyser har vært deler av reisen så langt. Her får du Ingrams foredrag fra Rekrutteringsdagene 2020.

Ledelse Ny

Ressursplanlegging

Strategisk ressursplanlegging 2019 – er vi forberedt på fremtiden?

Strategisk ressursplanlegging har nærmest alltid vært et område de fleste ønsker å prioritere og forbedre. HR-undersøkelsen viste i 2017 en rekordhøy skåre på hvor viktig det er å forbedre ressursplanlegging. Men hva ønsker de å forbedre? Hvilke delprosesser gir mest hodebry, og hvilke grep gjør virksomhetene for å forbedre planleggingen?

Hold deg oppdatert på det siste innen HR. 
Meld deg på nyhetsbrevet vårt i dag!