Konferanse

HR-konferansen for offentlig sektor 2022 - Digitalt

HR konferansen for offentlig sektor 2022 DIGITALT Landingssiden 1610 format
  • Dato:
    09.-10. mars 2022
  • Hvor:
    Digitalt
  • Tid:
    08:30 - 15:00
  • Medlemspris:
    4.450,-
    Ikke-medlem:
    7.950,-
  • Påmeldingsfrist
    Påmelding avsluttet.
HR-konferansen for offentlig sektor 2022 blir også i år digital. 9. og 10. mars får du tilgang til mye faglig påfyll uansett hvor i landet du befinner deg. Ved tidlig påmelding får du rabatt, og deltar mange, gis grupperabatt. Benytt anledningen til kompetansepåfyll!

Detaljer

Åpne alle

Foredragsholdere

Even Bolstad
Even Bolstad
Daglig leder

Even Bolstad er daglig leder i HR Norge, president i EAPM, den europeiske paraplyorganisasjonen for HR-organisasjoner i 35 land og styremedlem i den globale overbygningen WFPMA. Han har faglig bakgrunn i skjæringspunktet ledelse, strategi, økonomi og arbeidsrett. Bolstad er internasjonal foredragsholder og deltar ofte i debatter rundt HR-relaterte spørsmål. Han er særlig opptatt av hvordan man skal kunne skape gode resultater for virksomheten gjennom å lede og utvikle mennesker og organisasjonen de er en del av.

Les mericon
Anita Krohn Traaseth
Anita Krohn Traaseth
Næringslivsleder, styreleder og forfatter

Anita Krohn Traaseth har gått gradene fra lærling i IBM Norge (1996), til den første kvinnelige administrerende direktør i Hewlett-Packard Norge, til toppleder i Innovasjon Norge (2014-2019). Siden 2019 har hun jobbet som rådgiver for EU-kommisjonen med opprettelsen av European Innovation Council (EIC) og ledet regjeringens utvalg for innovasjon og vekst i grøntsektoren mot 2035. Traaseth er styreleder og investor i flere norske vekstselskap, har skrevet tre bøker om ledelse og er lørdagsspaltist i Aftenposten.

Foredrag:

Hvorfor vi må lede mer (og administrere mindre) når vi er i endring

Arbeidslivet og norsk økonomi står midt i store endringer, som krever et større fokus på ledelse. Hvorfor er det så viktig? Hva er egentlig forskjellen på ledelse og administrasjon?

  • Hva skiller det å lede endring i privat og offentlig sektor?
  • Hvordan bygge tillit i praksis og "legge fisken på disken"

Anita Krohn Traaseth, næringslivsleder, styreleder og forfatter

(Foto Skjalg Bøhmer Vold)

Les mericon
Hans Christian Holte
Hans Christian Holte
Arbeids- og velferdsdirektør (NAV).

Hans Christian Holte er direktør for Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV). Han er utdannet cand. polit. med hovedfag i statsvitenskap. Tidligere har Holte vært leder av Skatteetaten og Direktoratet for forvaltning og IKT.

Foredrag:

Å utvikle virksomheten

NAV arbeider frem en ny virksomhetsstrategi, og vil i februar ha kommet et godt stykke på veien. Arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte deler fra arbeidet de har gjort:

  • Hva kjennetegner strategiutviklingsprosessen?
  • Hvordan skal NAV møte fremtidens utfordringer knyttet til eldrebølge, digitalisering og kompetanseskifter?
  • Hvilke læringspunkter om virksomhetsutvikling har Holte med seg fra andre deler av norsk forvaltning?


Les mericon
Helge Thorbjørnsen
Helge Thorbjørnsen
Helge Thorbjørnsen

Helge Thorbjørnsen er Professor ved Institutt for Strategi og Ledelse ved NHH. Han er aktuell med boka «Tallskalle» som han har skrevet sammen med Professor Micael Dahlen ved Stockholm School of Economics. «Tallskalle» skal utgis i Norge, Sverige, USA, Storbritannia, Japan og Korea og tar for seg tallenes lumske påvirkning på oss mennesker.

Foredrag:

Et skråblikk på måle- og talltyranniet

Vi mennesker måler og tallfester hverandre som aldri før. Daglig produserer vi flere tall enn menneskeheten gjorde samlet frem til år 2000. Hva gjør alle disse tallene med oss? Hvordan påvirker tallene og målingene hvordan vi tenker, føler og har det?

  • Hvilken påvirkning har tall på prestasjonene våre?
  • Til hvilken grad påvirker tall opplevelsene våre og selvtilliten vår?
  • Hvordan påvirker tallene hva vi tror er sant?

Les mericon
Tale Skjølsvik
Tale Skjølsvik

Tale Skjølsvik har en doktorgrad i strategi fra BI og jobber som professor og pro-dekan for forskning ved Fakultet for Teknologi, Kunst og Design. Hun har erfaring som konsulent fra Bain & Company i Stockholm og Gemini Consulting (nå Cap Gemini). Skjølsvik har også bred forelesererfaring innen strategi, markedsføring, entreprenørskap og økonomi på bachelor- og masternivå. Hennes forskningsinteresser inkluderer strategi i kunnskapsintensive tjenestebedrifter, digitalisering i arbeidslivet og innkjøp av konsulenttjenester. Skjølsvik har publisert artikler i en rekke ledende internasjonale tidsskrifter.

Foredrag:

Hvordan bygge transformativ digital ledelse etter krise? 

Etter snart to år med pandemi krever en digital og hybrid hverdag mer av ledere enn noen gang. Hvordan kan man se det fysiske og digitale i sammenheng? Hvilke krav stiller det til ledere?

  • Hvordan lede i det «fygitale» og hybride arbeidslivet? 
  • Hvordan sikre overgangen fra krise til transformasjon? 
  • Hvordan se digitale, hybride og fysiske grensesnitt i sammenheng? 

Les mericon
Karianne Dannevig Demarteau
Karianne Dannevig Demarteau
Seksjonsleder kompetanse, Statens Vegvesen

Karianne Dannevig Demarteau er seksjonssjef for Kompetanse i Statens vegvesen. Hun har vært i Statens vegvesen siden 2011 i ulike roller innen HR. Arbeidserfaringen de siste 15 årene er hovedsakelig innen strategisk kompetanseutvikling, prosjektledelse, organisasjonsutvikling og rekruttering, i tillegg til anskaffelse og drift av digitale verktøy for læring. Demarteau er utdannet bachelor i psykologi fra Universitetet i Oslo, og master i erfaringsbasert ledelse fra Universitetet i Agder.

Foredrag:

Digital på vei!

I Statens digitaliseringsstrategi kan vi lese at ledere og arbeidstakere i både private og offentlige virksomheter mangler nødvendig kompetanse til å se og nyttiggjøre seg mulighetene teknologien gir. Statens vegvesen har laget et rammeverk for digital kompetanse og gjort en gap-analyse på digital kompetanse blant ansatte.

  • Hvordan vi har kartlagt ansattes digitale ferdigheter i en representativ spørreundersøkelse
  • Kravene vi stiller til ansattes digitale kompetanse
  • Kurs og andre tiltak vi har laget for å tette gapet mellom nåværende og ønsket digitale kompetanse
  • Hvordan er samarbeidet mellom HR og IT?

Les mericon
Trond Erik Kvalsnes
Trond Erik Kvalsnes
Senioradvokat

Trond Erik Kvalsnes er advokat og spesialist i arbeidsrett. Han har i tillegg utdannelse innen organisasjon og ledelse, samt Human Resource Management og lang erfaring fra håndtering av kompliserte arbeidsmiljø- og personalsaker hvor sykefravær regelmessig er tema.

Foredrag:

Ledelse og styringsrett i en hybrid arbeidshverdag

De med kontorjobber kjenner godt til den hybride arbeidshverdagen nå som kalenderen viser 2022. Kvalsnes tar for seg juridiske problemstillinger knyttet til styringsretten i vår nye hverdag. Hva er arbeidsgivers handlingsrom? Én ting er hva som er lov - men hva er klokt?

  • Hvilke rettslige rammer må vi forholde oss til?
  • Hvilke rammer bør vi sette?
  • Hvor fleksible kan vi bli?

Les mericon
Benedicte Hille
Benedicte Hille
Advokat i SBDL

Benedicte Hille er advokat i SBDL, hvor hun hovedsakelig arbeider med arbeidsrett og tilgrensende rettsområder. Hille har erfaring fra rådgivning innen arbeidsrett for både små og store virksomheter, samt knyttet til tvistesaker i arbeidsforhold, problemstillinger knyttet til arbeidsmiljø og fra gjennomføring av faktaundersøkelser.

Foredrag:

Omstilling ved behov for ny kompetanse

Statlige virksomheter skal i perioden frem mot 2025 digitaliseres i tråd med strategien «Én digital offentlig sektor». For mange virksomheter innebærer det både nye arbeidsoppgaver og et behov for annen kompetanse enn tidligere. For statlige virksomheter skjer dette parallelt med et økt krav til effektivitet som følge av ABE-reformen, noe som gir mindre rom for arbeidstakere med utilstrekkelig kompetanse.

  • Når kan man nedbemanne og oppbemanne samtidig?
  • Hvor langt må statlige arbeidsgivere strekke seg for å benytte eksisterende kompetanse fremfor å foreta nyansettelser?
  • Praktiske råd til gjennomføring av omstilling

Les mericon
Thomas Braut Svendsen
Thomas Braut Svendsen
Advokat og partner i SBDL

Thomas Braut Svendsen er advokat og partner i SBDL, hvor han hovedsakelig arbeider med arbeidsrett og tilgrensende rettsområder. Han har tidligere vært seniorrådgiver i NAV. I tillegg til alminnelig advokatpraksis og foredragsvirksomhet er Braut Svendsen medforfatter av blant annet arbeidsrettsboken «Arbeidslivets spilleregler”.

Foredrag:

Omstilling ved behov for ny kompetanse

Statlige virksomheter skal i perioden frem mot 2025 digitaliseres i tråd med strategien «Én digital offentlig sektor». For mange virksomheter innebærer det både nye arbeidsoppgaver og et behov for annen kompetanse enn tidligere. For statlige virksomheter skjer dette parallelt med et økt krav til effektivitet som følge av ABE-reformen, noe som gir mindre rom for arbeidstakere med utilstrekkelig kompetanse.

  • Når kan man nedbemanne og oppbemanne samtidig?
  • Hvor langt må statlige arbeidsgivere strekke seg for å benytte eksisterende kompetanse fremfor å foreta nyansettelser?
  • Praktiske råd til gjennomføring av omstilling

Les mericon
Thomas Nesset Midelfart
Thomas Nesset Midelfart
Psykolog og spesialist i organisasjonspsykologi, Bang Midelfart

Thomas Nesset Midelfart er psykolog, spesialist i organisasjonspsykologi og partner i Bang&Midelfart. Midelfart har i 15 år bistått toppledergrupper, ledergrupper og ledere i utviklings- og endringsarbeid, i både privat og offentlig sektor. Han er forfatter av boken «Effektive ledergrupper» sammen med Henning Bang, og hver uke svarer han, sammen med Gitte Nesset Midelfart, på lesernes spørsmål i spalten «Lederlivet» i Dagens Næringsliv.

Foredrag:

Hvordan skape en læringskultur på din arbeidsplass?

I en tid med store omstillinger, nye krav og forventninger fra både medarbeidere og kunder, og en rask teknologisk utvikling, er det avgjørende at man evner å lære og utvikle seg. Satt på spissen kan vi si at evnen til å lære er det viktigste man må lykkes med som virksomhet, skal man klare å levere på sine mål og sitt samfunnsoppdrag i omskiftelige omgivelser. Å endre en organisasjonskultur er imidlertid en svært utfordrende oppgave.

  • Hvordan skaper man egentlig en læringskultur på arbeidsplassen, der kontinuerlig testing, læring og utvikling er måten man jobber på?
  • Hvordan sørger man for at en slik kultur utvikles både i organisasjonen som helhet, og hos den enkelte medarbeider?
  • Hva er de typiske hindringene, og hvordan håndterer man dem?

Les mericon
Benedicte Bjørnland
Benedicte Bjørnland
Politidirektør

Marie Benedicte Bjørnland tiltrådte stillingen som politidirektør 1. april 2019 og sitter i et åremål på seks år. Hun er utdannet cand.jur. fra Universitetet i Oslo. Bjørnland har både vært politiinspektør, dommerfullmektig og politimester. Fra 2012 var hun sjef for Politiets sikkerhetstjeneste (PST).

Foredrag:

Tillit i den digitale tidsalder

Tillit er kritisk for at offentlig sektor skal være i stand til å levere på sitt samfunnsoppdrag, og her er Politiet i særstilling. Tilliten utfordres ikke bare av teknologi, men av en lang rekke ulike faktorer.

  • Er det noen felles utfordringer mht tillitsdimensjonen for offentlige virksomheter?
  • Hvordan arbeider politiet for å opprettholde innbyggernes tillit?
  • Hvordan skal ledelsen i Politiet møte den digitale utviklingen?

Les mericon
Karoline Kopperud
Karoline Kopperud
Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen, OsloMet

Karoline Kopperud er førsteamanuensis i organisasjonspsykologi og ledelse ved Handelshøyskolen OsloMet. Hun har en doktorgrad i organisasjonspsykologi fra BI og har i flere år jobbet med leder- og organisasjonsutvikling som konsulent. Kopperud forsker på tema som ledelse, mental helse og arbeidsglede, jobb-fritid balanse og styrkebaserte tilnærminger til utvikling.

Foredrag:

Kontor før, under og etter en pandemi – hva kan forskningen lære oss?

Covid-19 førte til en eksplosjon i antall arbeidstagere som gjorde om hjem til kontor over natten. Likevel – hjemmekontor er ikke noe nytt. Mange arbeidsgivere har tilbudt fleksible arbeidsformer som et gode til sine arbeidstagere i flere år og vi har etter hvert mye kunnskap om hvordan vi har det og hvordan vi gjør det på hjemmekontor. I innlegget vil du få innsikt i forskning på hjemmekontor, som forhåpentligvis kan hjelpe å danne grunnlag for bedre beslutninger om fremtidens kontor.

  • Arbeidsglede og prestasjon på hjemmekontor: hva vet vi fra før?
  • Arbeidsglede og prestasjon under en pandemi: hvordan har vi hatt det?
  • Arbeidsglede og prestasjon på fremtidens kontor: hva blir viktig å ta hensyn til?


Les mericon
Jon Fredrik Alfsen
Jon Fredrik Alfsen
Partner i Impaktor AS

Jon Fredrik Alfsen er partner i konsulentselskapet Impaktor AS. Han er statsviter og høyskolekandidat, og har etterutdanning i livsfaseorientert personalpolitikk. Han har leder- og undervisningserfaring fra Prosjektforum ved UiO. Alfsen har lang erfaring som konsulent i offentlig sektor og har jobbet med blant annet endringsprosesser, leder- og ledelsesutvikling, karriererådgiving og medarbeiderskap. I tillegg til å jobbe som prosesskonsulent er han også en mye brukt foredragsholder. Alfsen er medforfatter av boken «Endringsnøkkelen» (2021).

Foredrag:

Hvorfor tradisjonelle endringsmodeller har gått ut på dato

Sitatet «aldri har det gått så fort som nå, aldri vil det gå så sakte igjen» oppsummerer arbeidslivet slik det ser ut i dag og fremover. Omstillingsdyktige organisasjoner trenger endrings- og utviklingsorienterte ledere og medarbeidere. Virksomheter må legge til rette for livslang læring og medarbeidere må ta ansvar for sin egen personlige og faglige utvikling i en tid preget av økende endringstrykk. Fanger tradisjonelle endringsmodeller opp behovene i dagens arbeidsliv?

  • 4 råd til gode prosesser som sikrer nødvendig medvirkning, forståelse og eierskap
  • 5 ønsker til ledere som skal lede medarbeidere til å lede seg selv
  • 6 tips til HR slik at HR kan ta (tilbake) rollen som endringsagent
  • 7 anbefalinger til medarbeidere som ønsker å være rustet for fremtiden

Les mericon
Thea Sivertsen
Thea Sivertsen
HR-leder i Lånekassen

Thea Sivertsen er HR-leder i Lånekassen. Hun har omfattende og variert bakgrunn som konsulent, har tidligere jobbet i blant annet Skatteetaten, Accenture og Implement Consulting Group. Hun har utdanning fra BI og Universitetet i Oslo, med spesialisering innen organisasjonsendring, ledelse og digitalisering med fokus på pragmatiske løsninger.

Foredrag:

Kompetanse trumfer kontor

Det hybride arbeidslivet byr på utfordringer og muligheter. Lånekassen ser muligheter. For å sikre nødvendig kompetanse, ansetter Lånekassen, som første offentlige virksomhet, folk direkte til hjemmekontoret der medarbeiderne de måtte befinne seg i landet. Kompetanse trumfer kontor, og det er samfunnsoppdraget det handler om – ikke hvor du bor.

  • Hvilke utfordringer og muligheter treffer du når du ansetter direkte på hjemmekontoret?
  • Hør hvordan de gikk frem for å tiltrekke seg riktig kompetanse
  • Det krever godt samarbeid mellom HR, IT og kommunikasjon for å lykkes

Les mericon
Siri Skavraker
Siri Skavraker
Senior HR-rådgiver i Telenor

Siri Skavraker er leder av initiativet for en mer fleksibel arbeidshverdag i Telenor Norge, de kaller det SmidigDag. Hun har bred HR faglig bakgrunn fra ulike store norske og internasjonale selskaper og drives av å skape løsninger som dekker reelle behov. Hun ser tiden vi er i nå som en unik mulighet for å ta læring av det som var bra før, og under pandemien for utvikling av arbeidshverdagen videre.

Foredrag:

Fremtiden er her

Telenor Norge har siden april 2020 arbeidet med å samskape sitt konsept for en ny og mer fleksibel arbeidshverdag. De kaller det SmidigDag. Her kan du lære av erfaringer og refleksjoner knyttet til arbeidet og selskapets nye arbeidshverdag - et konsept som er i kontinuerlig utvikling.

  • Hva går SmidigDag ut på?
  • Hvilke refleksjoner har Telenor gjort seg underveis i arbeidet?
  • Hva har de lært og hvor er de nå?

Les mericon
Torunn Dillan Pedersen
Torunn Dillan Pedersen
Kommunikasjonsleder i Politiets IKT-tjenester

Torunn Dillan Pedersen er kommunikasjonsleder i Politiets IKT-tjenester, og brenner for politiets viktige samfunnsoppdrag. Hun er utdannet retoriker og har jobbet med kommunikasjon i over tjue år - ofte i skjæringspunktet mellom HR, organisasjon og ledelse. Før hun begynte i politiet har hun jobbet med kommunikasjon i store offentlige reformer, jobbet i kommunikasjonsbyrå og med rekruttering.

Foredrag:

Etterlyst! – om hvordan politiet jakter de beste teknologene

Politiets IKT-tjenester opererer i en bransje med knallhard konkurranse om de beste hodene. Og tøffere skal det bli – alle søker etter de beste teknologene når virksomheten skal digitaliseres. I 2021 hoppet politiet rett inn på femteplass i en kåring av mest attraktive arbeidsplass på IT-siden for både IT-studenter og yrkesaktive. Det ga beste plassering i offentlig sektor, og arbeidet med employer branding har vært et viktig bidrag til resultatet:

  • Hvordan konseptet "Teknologer med et oppdrag" ble til – fra analyse og innsikt til kreativt konsept og kommunikasjon
  • Hva Politiets IKT-tjenester gjør for å beholde medarbeiderne og videreutvikle kulturen
  • Hvilken effekt arbeidet med employer branding har gitt – for det virker!

Les mericon
Annette Selmer
Annette Selmer
Advokat og konfliktmekler

Annette Selmer er advokat med egen advokatpraksis og autorisert konfliktmegler. Hun arbeider blant annet som rådgiver for ledere i staten ved håndtering av vanskelige personalsaker, omorganisering og liknende. Hun har lang erfaring fra staten, blant annet som seniorrådgiver i AAD, dommer i Oslo skifterett og som avdelingsdirektør i Justisdepartementet. Selmer er medforfatter av boken Norsk Tjenestemannsrett.

Foredrag:

Hvordan håndtere de mest krevende personalsakene?

Med flere tilbake på kontorene opplever en del arbeidsgivere at personalsaker re-aktualiseres etter lang tid på hjemmekontoret. Annette Selmer tar en gjennomgang med fokus på:

  • Underprestering/mangelfull levering
  • Samarbeidsproblemer og uønsket adferd
  • Oppfølging og tilrettelegging – krav til dokumentasjon
  • Når kan det være aktuelt med muntlig eller skriftlig advarsel?
  • Når kan det være aktuelt med ordensstraff, oppsigelse eller avskjed?
  • Hvordan følge opp personalsaken hvis medarbeideren sykmeldes?

Les mericon

Behovet for en tydelig og tilpasningsdyktig HR-funksjon har sjeldent vært større enn i året som ligger bak oss. Pandemien tydeliggjør at menneskene står i sentrum av virksomheten. Tiden preges av alle mulige variasjoner i å forme det hybride arbeidslivet og ta vare på folkene. HR har gått foran for å finne ut hva vi skal ta med oss videre og hva som er smertepunktene i den nye hverdagen. Og nå krever Omikron-varianten sitt. Den vante arbeidsmetodikken vår har tatt kvantesprang på grunn av pandemien - og nå er det kritisk viktig med påfyll!

Dere ønsker å lære mer om erfaringer med hybride arbeidsformer, om kompetanseutvikling og læring og organisasjonskultur. Når endring er det stabile, er det lurt å fokusere på det man har mulighet til å påvirke eller kontrollere.

På HR-konferansen for offentlig sektor 2022 får du høre mer om:

  • Hvordan bygge tillit i praksis og få med deg folkene?
  • Hvordan skaper man en læringskultur på arbeidsplassen?
  • Erfaringer med hybride arbeidsformer i offentlig og privat sektor
  • Hva kan forskningen lære oss om arbeidsglede på hjemmekontor nå – og i fremtidens arbeidsliv?
  • Hvordan kan man bygge transformativ digital ledelse etter krise?

Velkommen til HR-konferansen for offentlig sektor 2022 - DIGITALT!

Se program

Delta live og få svar på dine spørsmål!

Begge dager kan du delta live og få svar på dine spørsmål. Sjekk ut programmet for mer informasjon om dette.

Pris
Pris med tidlig rabatt for medlemmer Medlem Ikke-medlem
Pris til og med 28. februar 3950 7950
Pris etter 1. mars 4450 7950
Grupperabatt for virksomhetsmedlemmer
Antall Rabatt
5 - 10 deltakere 20%
11 - 20 deltakere 30%
21 - 40 deltakere 40%
41 eller flere deltakere 50%

Grupperabatten vi bli trukket fra først ved fakturering.

Spørsmål:

Alle henvendelser rettes til HR Norge på tlf. 22 11 11 22 eller e-post hrnorge@hrnorge.no

Passer ikke konferansedatoene?

Fortvil ikke - melder du deg på nå, får du tilgang til alt innholdet i to uker etter gjennomføringen. Da kan du se de foredragene du gikk glipp av eller det du trenger å se en gang til.

Sjekk ut våre utstillere

Klikk deg inn på fanen utstillertorg og få oversikt over hva de kan hjelpe deg med. Ved gjennomføringen kan du besøke utstillerprofilene for enda mer innsikt.

Grupperabatt for virksomhetsmedlemmer:

  • 5-10 deltakere: 20% rabatt
  • 11-20 deltakere: 30% rabatt
  • 21-40 deltakere: 40% rabatt
  • 41 eller flere deltakere: 50% rabatt
HR konferansen for offentlig sektor 2022 DIGITALT Landingssiden 1610 format
  • Dato:
    09.-10. mars 2022
  • Hvor:
    Digitalt
  • Tid:
    08:30 - 15:00
  • Medlemspris:
    4.450,-
    Ikke-medlem:
    7.950,-
  • Påmeldingsfrist
    Påmelding avsluttet.