Event Large Image
Konferanse

HR-konferansen for offentlig sektor 2025

HR konferansen for offentlig sektor 2024 Landingssiden 1610 format
HR-konferansen for offentlig sektor 2025 er en arena for å utforske de utfordringene og mulighetene som preger dagens offentlige virksomheter.

Med fokus på ledelse, digital kompetanse og medarbeiderutvikling, vil konferansen gi innsikt i hvordan offentlige virksomheter kan styrkes. Det handler om kultur, organisering, kompetanse, spennende arbeidsoppgaver og flinke folk som vi støtter i å stå i endring over tid.

Ved å delta får du og dine kolleger:

  • Innsikt i praksis og verktøy som kan tas med hjem
  • Ny innsikt og erfaringsdeling fra eksperter og praktikere
  • Bygge nettverk og sparre med andre som står i tilsvarende utfordringer

Bli med til Lillehammer og la oss sammen knekke koden til en styrket fremtid for HR i offentlig sektor!

Programmet gir deg mer om dette:

  • Hvordan kan vi tiltrekke, utvikle og beholde kompetanse i en tid med stor konkurranse?
  • Hvordan kan dere kartlegge og utvikle virksomhetens digitale modenhet?
  • Hvordan kan HR ta i bruk AI på en trygg måte, og hente ut gevinster?
  • Å lykkes bedre med læring og fremtidens kompetanseledelse
  • De mest aktuelle arbeidsrettslige utfordringene i offentlig sektor
  • Ledelse og samarbeidskultur i omskiftelige tider

Du kan oppleve problemer med påmelding til delsesjoner, vi jobber med å løse problemet og beklager ulempen!

Se program

Priser
Kategori Medlem Ikke-medlem
Ordinær 8990 12690

Detaljer

Åpne alle

Foredragsholdere

Christine Frølich Jacobs
Christine Frølich Jacobs
Senioradvokat i Advokatfirmaet Føyen

Christine Frølich Jacobs har rundt 15 års erfaring fra arbeidsrettsfeltet som advokat, i tillegg har hun bred erfaring som personaljurist og styresekretær. Hun har erfaring fra Posten Norge AS og Bravida ASA, i tillegg har hun erfaring fra departement. Christine arbeider nå som senioradvokat i advokatfirma Føyen. Hun bistår et bredt spekter av kunder innen offentlig og privat sektor innen hele det arbeidsrettslige fagområdet og også med saker innen likestillings -og diskrimineringsområdet. Hun har videre bred og praktisk erfaring innen kollektiv arbeidsrett og håndtering av partsforholdet etter Hovedavtalen.

Workshop: Når arbeidstakers fritid blir arbeidsgivers problem

Hvilket rettslig handlingsrom har eller kan arbeidsgiver ha når det har skjedd noe i arbeidstakers fritid som kan innebære at arbeidsforholdet blir påvirket? Det kan være situasjoner hvor for eksempel den ansatte må inn til soning, er mistenkt i straffesak, mister lisens eller førerkort som er nødvendig for å utøve arbeidet. Og hva når slike handlinger får betydning for kunderelasjoner og omdømme? Vi vil gå inn på flere typetilfeller, og belyse hvordan emosjonelle og relasjonelle reaksjoner hos ansatte, arbeidsgiver og kunder kan påvirke håndteringen. Vi ser også på tillitsvalgtes rolle i slike saker. Det vil bli casediskusjoner underveis.

  • Grensedragningen mellom fritid og arbeidstid
  • Når inntrer arbeidsgivers aktivitets- og omsorgsplikt, og hvordan sikre ansvaret for et forsvarlig arbeidsmiljø?
  • Særlig om momenter fra rettspraksis som kreves for å avslutte arbeidsforholdet i slike saker.
  • Fremgangsmåte for håndtering av slike saker, med praktiske råd og tips

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Terje Gerhard Andersen
Terje Gerhard Andersen
Partner og advokat i Advokatfirmaet Helmr

Terje Gerhard Andersen er advokat og partner i Advokatfirmaet Helmr, hvor han primært arbeider med arbeidslivsjus. Han er utdannet cand.jur fra Universitetet i Oslo og LLM fra University of Minnesota. Andersen har tidligere vært tingrettsdommer ved Helgeland tingrett, samt i Follo og Nordre Østfold tingrett. Andersen er medforfatter av blant annet arbeidsrettsboken «Arbeidslivets spilleregler”.

Delsesjon - Jus:
Foredrag: Oppfølging og oppsigelse ved samarbeidsutfordringer

Arbeidstaker har i kraft av arbeidsavtalen arbeids-, lydighets- og lojalitetsplikt. Arbeidstakere har samtidig krav på et forsvarlig arbeidsmiljø, og har ytringsfrihet og rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. En arbeidsgiver som opplever at en ansatt har utfordringer med å samarbeide med arbeidstakere, arbeidsgiverrepresentanter og/eller andre, og som tar dette opp med vedkommende, må derfor være forberedt på at det kan bli utfordrende. Arbeidsgiver kan bli møtt med et eller flere varsler med påstand om uforsvarlig arbeidsmiljø, trakassering, brudd på ytringsfriheten, gjengjeldelse som følge av tidligere varsling, brudd på interne rutiner om tillitsbasert ledelse eller lignende.

  • Hva bør ledere passe på når opplevde samarbeidsutfordringer skal tas opp med en arbeidstaker?
  • Hvilke regler gjelder når arbeidstaker varsler på sin leder – kan leder fortsatt lede?
  • Hva skal til for at samarbeidsutfordringer er oppsigelsesgrunn? Er reglene forskjellig i stat og kommune?

Førkurs: Nytt blikk på oppfølging av varsler fra arbeidstaker

Et forsvarlig arbeidsmiljø er en forutsetning for et velfungerende arbeidsliv. Varslingsreglene lovfester også arbeidstakers rett til å varsle om kritikkverdige forhold, herunder rett til å varsle om uforsvarlig arbeidsmiljø knyttet til eget arbeidsforhold. Når arbeidstaker varsler, fastsetter arbeidsmiljøloven undersøkelses- og omsorgsplikt for arbeidsgiver, forbud mot gjengjeldelse og erstatningsplikt ved ulovlig gjengjeldelse. Selv om arbeidsmiljøloven har hatt på plass varslingsregler siden 2007, byr reglene fortsatt på store utfordringer. Etter nyere rettspraksis fra Høyesterett og lagmannsrettene de siste årene er det aktuelt å tenke nytt rundt hvordan arbeidsgiver tilnærmer seg varsler fra arbeidstakere.

  • Hvilke rettslige rammer gjelder for varsler og arbeidsgivers oppfølging etter de siste årenes rettspraksis fra domstolene?
  • Hva bør arbeidsgivere passe på ved kritiske ytringer fra ansatte?
  • Hva er gjengjeldelse og hva er ikke gjengjeldelse?
  • Hva skal egentlig undersøkes ved varsel om uforsvarlig arbeidsmiljø og hvordan kan dette gjøres?
  • Hva bør står i arbeidsgivers rutiner for intern varsling og hva bør ikke stå?

Terje Gerhard Andersen og Thomas Braut Svendsen, partnere og advokater i Advokatfirmaet Helmr

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Thomas Braut Svendsen
Thomas Braut Svendsen
Partner og advokat i Advokatfirmaet Helmr

Thomas Braut Svendsen er advokat og partner i Advokatfirmaet Helmr, hvor han hovedsakelig arbeider med arbeidsrett og tilgrensende rettsområder. Han har tidligere vært seniorrådgiver i NAV. I tillegg til alminnelig advokatpraksis og foredragsvirksomhet er Braut Svendsen medforfatter av blant annet arbeidsrettsboken” Arbeidslivets spilleregler”.

Delsesjon - Jus:
Foredrag: Oppfølging og oppsigelse ved samarbeidsutfordringer

Arbeidstaker har i kraft av arbeidsavtalen arbeids-, lydighets- og lojalitetsplikt. Arbeidstakere har samtidig krav på et forsvarlig arbeidsmiljø, og har ytringsfrihet og rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. En arbeidsgiver som opplever at en ansatt har utfordringer med å samarbeide med arbeidstakere, arbeidsgiverrepresentanter og/eller andre, og som tar dette opp med vedkommende, må derfor være forberedt på at det kan bli utfordrende. Arbeidsgiver kan bli møtt med et eller flere varsler med påstand om uforsvarlig arbeidsmiljø, trakassering, brudd på ytringsfriheten, gjengjeldelse som følge av tidligere varsling, brudd på interne rutiner om tillitsbasert ledelse eller lignende.

  • Hva bør ledere passe på når opplevde samarbeidsutfordringer skal tas opp med en arbeidstaker?
  • Hvilke regler gjelder når arbeidstaker varsler på sin leder – kan leder fortsatt lede?
  • Hva skal til for at samarbeidsutfordringer er oppsigelsesgrunn? Er reglene forskjellig i stat og kommune?

Førkurs: Nytt blikk på oppfølging av varsler fra arbeidstaker

Et forsvarlig arbeidsmiljø er en forutsetning for et velfungerende arbeidsliv. Varslingsreglene lovfester også arbeidstakers rett til å varsle om kritikkverdige forhold, herunder rett til å varsle om uforsvarlig arbeidsmiljø knyttet til eget arbeidsforhold. Når arbeidstaker varsler, fastsetter arbeidsmiljøloven undersøkelses- og omsorgsplikt for arbeidsgiver, forbud mot gjengjeldelse og erstatningsplikt ved ulovlig gjengjeldelse. Selv om arbeidsmiljøloven har hatt på plass varslingsregler siden 2007, byr reglene fortsatt på store utfordringer. Etter nyere rettspraksis fra Høyesterett og lagmannsrettene de siste årene er det aktuelt å tenke nytt rundt hvordan arbeidsgiver tilnærmer seg varsler fra arbeidstakere.

  • Hvilke rettslige rammer gjelder for varsler og arbeidsgivers oppfølging etter de siste årenes rettspraksis fra domstolene?
  • Hva bør arbeidsgivere passe på ved kritiske ytringer fra ansatte?
  • Hva er gjengjeldelse og hva er ikke gjengjeldelse?
  • Hva skal egentlig undersøkes ved varsel om uforsvarlig arbeidsmiljø og hvordan kan dette gjøres?
  • Hva bør står i arbeidsgivers rutiner for intern varsling og hva bør ikke stå?

Terje Gerhard Andersen og Thomas Braut Svendsen, partnere og advokater i Advokatfirmaet Helmr

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Lars Erik Lie
Lars Erik Lie
Seniorkonsulent, Ipsos

Lars Erik Lie er statsviter og seniorkonsulent i Ipsos, med over 10 års erfaring og jobber til daglig med opinionsundersøkelser innenfor en rekke områder. Fra september 2024 er han prosjektleder for Norsk Monitor, Norges største samfunnsundersøkelse.

Foredrag: Idealismen som forsvant

Norsk monitor er en omfattende samfunnsundersøkelse. Siden 1985 har den fulgt hvordan den norske befolkningens holdninger og verdier utvikler seg. Vi ser nå et betydelig trendbrudd, hvor holdningene går mer i retning av materialistisk og konservative holdninger. Overraskende nok er endringen drevet frem av de yngste. 

  • Hva slags bevegelser kan vi observere hos den norske befolkningen? 
  • Hva er de viktigste endringene i holdninger som kan påvirke arbeidslivet vårt?
  • Et tilbakeslag for den norske modellen?
  • Nye generasjoner inn i arbeidslivet: Hva bør man være oppmerksom på?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Pernille Kræmmergaard
Pernille Kræmmergaard
PhD, grunnlegger og daglig leder i Digitaliseringsinstituttet

Pernille Kræmmergaard er grunnlegger og direktør for DI2X - The Digitalisation Institute. Hun har en mastergrad i International Business, en doktorgrad i organisatorisk og teknologisk endring, og har vært professor ved Aalborg Universitet og IT-Universitetet i København. I over 25 år har hun forsket på verdiskapning med ny teknologi, og fokuserer på samspillet mellom strategi, teknologi, organisasjon og ledelse for digital transformasjon i både private og offentlige organisasjoner.

Foredrag: Mind the Gap: Hvor digital moden er din virksomhet? (på dansk)

Digitale teknologier er i rask utvikling og potensialet vokser. Alle ledere må forholde seg til dette så virksomheten ikke sakker akterut. Som HR-person har du et stort medansvar for at virksomheten og dens ledere og medarbeidere modnes digitalt. Men hva er ditt konkrete ansvar, og hvilken rolle bør HR innta?

  • Seks forskjellige generasjoner av digital modenhet og de forskjellige strategiske, teknologiske, organisatoriske og ledelsesmessige praksiser på hvert modenhetsnivå
  • Hvordan bør gap mellom hva som forventes av virksomheten og hva den faktisk kan, adresseres i praksis?
  • HRs rolle og ansvar i å eie den digitale modenheten i egen virksomhet og sikre at de rette digitale mindset er tilstede i virksomheten

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Olav Schewe
Olav Schewe
Ekspert på læring, forsker og forfatter

Olav Schewe er ekspert på læring, forsker og internasjonalt bestselgende forfatter. Hans bøker Superstudent og Superhjernen er blant Norges mest solgte bøkene om effektiv læring i nyere tid og oversatt til over 20 språk. For tiden tar han en doktorgrad ved Universitet i Oxford hvor han fokuserer på hvordan man bruker teknologi til å hjelpe andre til å lykkes med å lære. Schewe er utdannet økonom fra Norges Handelshøyskole med en MBA fra Oxford og har jobbet flere år i næringslivet for selskaper som EY, DNV, Hydro og Statkraft.

Foredrag: Hvordan få medarbeidere til å omfavne og drive egen læring
Atferdsendring er krevende, men ikke umulig. Offentlig sektor befinner seg nå i en tid hvor man må gjøre mer for mindre, og det stilles stadig høyere krav til fremtidig kompetanse og utvikling. Hvordan kan vi lykkes bedre med læring? Olav Schewe vil presentere funn fra nevrovitenskap og psykologi om hvordan nye vaner og ferdigheter læres, og hvordan ledere og HR kan understøtte dette med rimelige og enkle tiltak i sine virksomheter.

  • Hvordan kompetanseutvikling er viktigere enn noen gang
  • Hvordan øke engasjementet og oppslutningen om ulike læringstiltak
  • Forbedre kurs og opplæringsprogrammer slik at de bidrar til nye arbeidsvaner
  • Hvordan skape entusiasme og kultur for kontinuerlig læring

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Gisle Norheim
Gisle Norheim
Statens personaldirektør, Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

Gisle Norheim er statens personaldirektør og ekspedisjonssjef i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Han er utdannet jurist med arbeidsrett spesialfag. Norheim jobbet mange år i forskjellige stillinger i Forsvarsdepartementet, bl.a. som ekspedisjonssjef. Han har også vært avdelingssjef i Nordisk ministerråd og Nordisk råd i København.

Delsesjon - Jus:
Foredrag: Etter Rikslønnsnemndas avgjørelse - hva nå?

Staten krevde en likelydende hovedtariffavtale i staten i oppgjøret i 2024. LO og YS ønsket også dette. Akademikerne og Unio delte imidlertid ikke dette synet, og de gikk ut i streik da meklingen var ferdig. Streiken ble etter hvert avsluttet ved tvungen lønnsnemnd. Senere fikk LO nei i uravstemningen om oppgjøret, og de ønsket at deres tvist skulle løses av en frivillig nemnd. Rikslønnsnemnda behandlet dette i høst: Skal staten ha en likelydende hovedtariffavtale med alle hovedsammenslutningene, eller skal man ha ulike avtaler? Dette vil ha konsekvenser for staten som arbeidsgiver i tiden som kommer.

  • Gisle Norheim gjennomgår kort utfallet av nemdas avgjørelse: : Unio og Akademikerne får beholde sine avtaler i denne omgang
  • Hva tenker staten som arbeidsgiver nå?
  • Spørsmål og dialog

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Inge Kristian Brodersen
Inge Kristian Brodersen
Teknologiadvokat og partner i Schjødt

Inge Kristian Brodersen er teknologiadvokat, personvernombud og partner i Advokatfirmaet Schjødt. Gjennom hele sin karriere har han jobbet spesifikt med teknologi og juss. Brodersen har lang erfaring med både standard- og skreddersydde avtaler innen IT-sektoren. Som advokat bistår han jevnlig klienter i komplekse forhandlinger og tvister knyttet til større IT-tjenestekontrakter. Han har jobbet flere år med personvernlovgivningen, både som advokat og som personvernombud i et IT-selskap. Brodersen er også styremedlem i Norway India Chamber of Commerce and Industry. Tidligere har han vært driftsdirektør i den norske avdelingen av et globalt IT-selskap, og styremedlem i Den Norske Dataforeningens arbeidsgruppe for Cloud Computing.

Delsesjon - Jus:
Foredrag: Nytt regelverk for kunstig intelligens – hva må HR vite?

Digitaliseringsminister Karianne Tung er tydelig i sin oppfordring om å ta i bruk kunstig intelligens (AI) i offentlig sektor. Men mange virksomheter er usikre på det juridiske landskapet, og er derfor avventende. Inge Brodersen vil gi en innføring i det juridiske rammeverket for AI, og se på hvilke muligheter og begrensninger det gir i et praktisk HR-perspektiv.

  • Hvordan er samspillet mellom EUs nye AI-forordning (AI Act) og personvernregelverket (inkludert GDPR)?
  • Hvilke risikovurderinger og andre forhold som bør hensyntas ved anskaffelse og bruk av AI-løsninger relevant for HR i offentlig sektor?
  • En sjekkliste for klok bruk av AI i HR-prosesser

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Frode Aarum
Frode Aarum
Leder politiets overordnede arbeidsgiverfunksjon i Politidirektoratet

Frode Aarum har siden 2014 ledet arbeidsrettsseksjonen i Politidirektoratet. Seksjonen ivaretar den sentrale arbeidsgiverfunksjonen, herunder partssamarbeidet i Politiet og har ansvaret for det kollektive området med særavtaler og lønnsforhandlinger, individuell arbeidsrett og varslingssaker. Omorganiseringsarbeid og etiske retningslinjer og annet etterlevelsesarbeid tillegger også seksjonens arbeidsområder. Seksjonen er politiets partsrepresentant i rettssaker i på disse områdene. Aarum var tidligere leder av Skattejuristene under reformen i Skatteetaten frem til 2007, før han ble leder av HR i fellestjenesten i Skatteetaten. Han har også arbeidserfaring fra Bufdir.

Delsesjon - Jus:
Foredrag: Varsling i Politiet – 10 år etter Monika-saken

I tiden etter Monika-saken har politiet og arbeidsrettsmiljøet der brukt mye tid på å styrke arbeidet med håndtering av varsler. Politiet opererer i en kompleks kontekst: de har mange varslingssaker, har hatt flere rettssaker, opplever stor politisk oppmerksomhet, stor medieinteresse og har samtidig sterke fagforeninger.

  • Politiets erfaringer med håndtering av varslingssaker
  • Hvilke dilemmaer og vurderinger har det vært på veien mot reviderte varslingsrutiner?
  • Justisdepartementets nyopprettede Varslingsombud for politietaten

Tonje Hermann, teamleder varsling og individuell arbeidsrett og Frode Aarum, leder politiets overordnede arbeidsgiverfunksjon , begge i Politidirektoratet

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Tonje Hermann
Tonje Hermann
Teamleder varsling og individuell arbeidsrett i Politidirektoratet

Tonje Hermann er seniorrådgiver i Arbeidsrettsseksjonen i Politidirektoratet (POD). Seksjonen innehar den sentrale arbeidsgiverfunksjonen i politiet der Hermann er teamleder for individuell arbeidsrett og varsling. Hermann har vært partsrepresentant i alle politiets varslingssaker i retten. Hun har også mangeårig erfaring fra den sentrale arbeidsgiverfunksjonen i NAV, tidligere ledererfaring fra Aetat og erfaring fra offentlige verv/råd/utvalg. Politiets varslingsrutine revideres i 2024 med en partssammensatt styringsgruppe ledet av Økokrim-sjefen, og Hermann leder arbeidsgruppen som utfører dette.

Delsesjon - Jus:
Foredrag: Varsling i Politiet – 10 år etter Monika-saken

I tiden etter Monika-saken har politiet og arbeidsrettsmiljøet der brukt mye tid på å styrke arbeidet med håndtering av varsler. Politiet opererer i en kompleks kontekst: de har mange varslingssaker, har hatt flere rettssaker, opplever stor politisk oppmerksomhet, stor medieinteresse og har samtidig sterke fagforeninger.

  • Politiets erfaringer med håndtering av varslingssaker
  • Hvilke dilemmaer og vurderinger har det vært på veien mot reviderte varslingsrutiner?
  • Justisdepartementets nyopprettede Varslingsombud for politietaten

Frode Aarum, leder politiets overordnede arbeidsgiverfunksjon og Tonje Hermann, teamleder varsling og individuell arbeidsrett, begge i Politidirektoratet

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Jon Wessel-Aas
Jon Wessel-Aas
Partner og advokat i Advokatfirmaet Glittertind

Jon Wessel-Aas er advokat med møterett i Høyesterett og er partner i Advokatfirmaet Glittertind. Han har jobbet med ytringsfrihet, offentlighet, personvern som noen av sine hovedfelt i snart 30 år. Wessel-Aas har prosedert en rekke prinsipielle saker om disse temaene i Høyesterett, og han har også vært advokat i mange av sakene om ansattes ytringsfrihet som er behandlet av Sivilombudet. Han har videre forfattet flere fagbøker og bokbidrag om de samme temaene.

Delsesjon - Jus:
Foredrag: Offentlighet og ytringsfrihet – arbeidsgivers handlingsrom

I offentlig sektor står ansattes ytringsfrihet særlig sterkt, også når det gjelder ytringer om eget arbeidsted og egen arbeidsgiver. Samtidig har ansatte en lojalitetsplikt, som stiller krav til å opptre i tråd med arbeidsgivers legitime og saklige interesser. Å reagere arbeidsrettslig på ansattes ytringer eller regulere deres adgang til å ytre seg om forhold på arbeidsplassen ligger i dette spenningsfeltet. Dette blir stadig mer aktualisert som følge av enklere tilgang på ytringskanaler, for eksempel via sosiale medier. For ledere kan landskapet oppleves som vanskelig. Hør mer om:

  • Grensedragningen mellom ytringsfrihet og lojalitetsplikt
  • Arbeidsgivers adgang til å regulere ansattes ytringsfrihet i interne regelverk eller i avtaler
  • Arbeidsmiljø- og personalkonflikter og reglene om offentlighet og innsyn

Kristian Foss Aalmo, senioradvokat, og Jon Wessel-Aas, partner og advokat, begge i Advokatfirmaet Glittertind

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Kristian Foss Aalmo
Kristian Foss Aalmo
Senioradvokat i Advokatfirmaet Glittertind

Kristian Foss Aalmo er senioradvokat i Advokatfirmaet Glittertind. Han er spesialisert innen arbeidsrett og har bred erfaring med rådgivning innen alle arbeidsrettslige problemstillinger. Foss Aalmo har særlig erfaring med vanskelige personalsaker og omstillingsprosesser. Hans erfaring innen rådgivning og tvisteoppdrag knytter seg til både privat, kommunal og statlig sektor. Med sin erfaring fra offentlig sektor, har han særlig kompetanse på spesielle problemstillinger som reiser seg i HR-prosesser i stat og kommune.

Delsesjon - Jus:
Foredrag: Offentlighet og ytringsfrihet – arbeidsgivers handlingsrom

I offentlig sektor står ansattes ytringsfrihet særlig sterkt, også når det gjelder ytringer om eget arbeidsted og egen arbeidsgiver. Samtidig har ansatte en lojalitetsplikt, som stiller krav til å opptre i tråd med arbeidsgivers legitime og saklige interesser. Å reagere arbeidsrettslig på ansattes ytringer eller regulere deres adgang til å ytre seg om forhold på arbeidsplassen ligger i dette spenningsfeltet. Dette blir stadig mer aktualisert som følge av enklere tilgang på ytringskanaler, for eksempel via sosiale medier. For ledere kan landskapet oppleves som vanskelig. Hør mer om:

  • Grensedragningen mellom ytringsfrihet og lojalitetsplikt
  • Arbeidsgivers adgang til å regulere ansattes ytringsfrihet i interne regelverk eller i avtaler
  • Arbeidsmiljø- og personalkonflikter og reglene om offentlighet og innsyn

Jon Wessel-Aas, partner og advokat og Kristian Foss Aalmo, senioradvokat, begge i Advokatfirmaet Glittertind

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Nils Brede Moe
Nils Brede Moe
Sjefforsker ved SINTEF Digital

Nils Brede Moe er sjefforsker ved SINTEF Digital og forsker på virtuelt arbeid, hjemmekontor, prosessforbedring, autonome team og global systemutvikling. Han jobber tett med mange globale virksomheter innen bransjene energi, telekom, transport og finans. I tillegg jobber Moe med flere konsulentfirma, programvarehus og offentlig sektor i Norge. Han har også en forskningsstilling ved Blekinge Institute of Technology i Sverige. Moe er også spaltist i E24 på temaer som smidig organisering, teamarbeid og innovasjon.

Delsesjon - Nye arbeidsmåter:
Foredrag: Hybride modeller: trender og strategier

I kjølvannet av pandemien har hjemmekontor og fleksible arbeidsdager blitt en integrert del av arbeidslivet. Nils Brede Moe har fulgt mange virksomheter som har testet ut ulike strategier for hybrid arbeid etter pandemien. I dette innlegget dykker han ned i de ferskeste innsiktene og trendene som former arbeidsplassene våre i dag. Ulike virksomheter tilpasser seg denne nye virkeligheten på ulike måter, og i dette innlegget får du oppdatert kunnskap om hvordan man kan forbedre det hybride arbeidsmiljøer.

  • Innsikt fra virksomheters ulike policyer, strategier og erfaringer knyttet til hybrid arbeidshverdag
  • Kunnskap om effekten av de ulike tilnærmingene til å jobbe hybrid
  • Praktiske tips for å gjennomføre effektive hybridmøter og forbedre virtuelt samarbeid

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Nils Johan Brede
Nils Johan Brede
HR-direktør og direktør for Sikkerhet og Personvern i Statens Pensjonskasse (SPK)

Nils Johan Brede jobber som HR-direktør og direktør for Sikkerhet og Personvern i Statens Pensjonskasse (SPK). Han har lang og bred erfaring innen feltene HR, ledelse og sikkerhet fra både privat og offentlig sektor. I SPK har Brede bygget bro mellom sikkerhet og HR.

Foredrag: Produktorganisering for å bryte siloer

I Statens pensjonskasse ønsket de å bryte ned siloer, «skape mer flyt i utviklingsarbeidet» og justere nivået beslutningene ble tatt på. Farten i utviklingsarbeidet stoppet opp når beslutninger ble tatt for langt unna, og dette ønsket man å endre på. Nå er de på en reise med en variant av produktorganisering, og gjør endringer underveis når de oppdager behov for forbedringer.

  • Hvordan passer produktorientering sammen med organisasjonsutviklingen og ny strategi?
  • Hvorfor man skal jobbe smidig og produktorientert med autonome team?
  • Hvordan ser det ut i praksis, hva har de lyktes med og hva er utfordrende?

Nils Johan Brede, HR-direktør, og Arne Løvold, seksjonsleder for utvikling i SPK.

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Ann-Helen Moum
Ann-Helen Moum
Digitaliseringssjef i Kristiansand kommune, endringsleder og teknologiopportunist

Ann-Helen Moum er Digitaliseringssjef hos Kristiansand kommune. Hun ble i 2023 anerkjent av Abelia (NHOs forening for kunnskap- og teknologibedrifter) og ODA-Nettverk som en av de 50 fremste tech-kvinnene i norsk næringsliv. Moum er medlem i det nasjonale digitaliseringsutvalget for kommunal sektor. Hun er utdannet siviløkonom og har det meste av sin arbeidserfaring fra bank og finansbransjen. Moum kom til Kristiansand kommune fra stilling som Banksjef i Sparebank 1 SR-bank

Foredrag: Smartere sammen – veien til økt digital kompetanse

Digital kompetanse er avgjørende for å møte fremtidige utfordringer i offentlig sektor. Kristiansand kommune har jobbet systematisk for å øke den digitale modenheten blant sine medarbeidere. Gjennom samarbeid med eksperter som Pernille Kræmmergaard og interne kompetanseløft har de tatt store steg mot å bygge en solid digital kultur. Hvordan kan ledere og HR spille en nøkkelrolle i denne utviklingen?

  • Hva betyr digital kompetanse i Kristiansand kommune?
  • Hvordan kan man jobbe systematisk med å styrke virksomhetens digitale kompetanse i en travel hverdag?
  • Rollen til ledere og HR i systematisk kompetanseutvikling

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Ida Marie Holen
Ida Marie Holen
HR senior rekrutteringsrådgiver i Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS)

Ida Marie Holen er rekrutteringsrådgiver i DSS og ansetter til varierte stillinger til hele departementsfellesskapet og to underliggende etater. Hun har utdannelse innen administrasjon, HR og merkevarebygging, og har over 15 års erfaring med HR og rekruttering i offentlig sektor. Holen er opptatt av hvordan ny teknologi kan bidra til kvalitet og effektivitet i HR-prosesser, med stort fokus på brukerorientering. Hun har ledet flere digitale endringsprosjekter med stor suksess.

Foredrag: Hvordan komme i gang med KI i rekrutteringsprosessen?

I en tid med økende krav til effektivitet i offentlig sektor, utforsker rekrutteringsteamet i DSS hvordan AI-verktøy som Copilot kan forbedre prosesser og samtidig møte utfordringer knyttet til personvern og datasikkerhet. Gjennom forsvarlig utprøving har de utforsket potensialet for AI i deres arbeid. Fremgangsmåten til DSS på dette området har overføringsverdi til andre HR-prosesser der KI kan være aktuelt.

  • Hvordan startet de med forsvarlig utprøving av AI gjennom tverrfaglig samarbeid?
  • Hvilke konkrete vurderinger og tiltak knyttet til jus, sikkerhet og retningslinjer gjorde de?
  • Få tips til å lage gode AI-prompter, og hvordan de kan både lagres og brukes effektivt i ulike oppgaver
  • Resultater så langt og veien videre

Sofie Michelle Berg Swainsbury, HR rekrutteringsrådgiver, Ida Marie Holen, HR senior rekrutteringsrådgiver og Hans Olav Næss, seniorrådgiver endring- og innføringsleder, alle i Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS)

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Hans Olav Næss
Hans Olav Næss
Seniorrådgiver endring- og innføringsleder i Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS)

Hans Olav Næss er seniorrådgiver innen endrings- og innføringsledelse i DSS og jobber i skjæringspunktet endring, digitalisering og HR. Han hjelper departementene å lykkes med digitale endringsprosjekter, ved å fokusere på den menneskelige siden av endring. Næss har over 25 års erfaring fra en rekke roller innen privat, statlig- og offentlig sektor. Han er tidligere styremedlem i HR Norge, med ansvar for tildeling av HR Norges «kompetanseprisen». Han er opptatt av strategisk kompetanseutvikling og hvordan ny teknologi kan støtte HR-funksjonen og den enkelte medarbeider i sitt arbeid.

Foredrag: Hvordan komme i gang med KI i rekrutteringsprosessen?

I en tid med økende krav til effektivitet i offentlig sektor, utforsker rekrutteringsteamet i DSS hvordan AI-verktøy som Copilot kan forbedre prosesser og samtidig møte utfordringer knyttet til personvern og datasikkerhet. Gjennom forsvarlig utprøving har de utforsket potensialet for AI i deres arbeid. Fremgangsmåten til DSS på dette området har overføringsverdi til andre HR-prosesser der KI kan være aktuelt.

  • Hvordan startet de med forsvarlig utprøving av AI gjennom tverrfaglig samarbeid?
  • Hvilke konkrete vurderinger og tiltak knyttet til jus, sikkerhet og retningslinjer gjorde de?
  • Få tips til å lage gode AI-prompter, og hvordan de kan både lagres og brukes effektivt i ulike oppgaver
  • Resultater så langt og veien videre

Ida Marie Holen, HR senior rekrutteringsrådgiver, Sofie Michelle Berg Swainsbury, HR rekrutteringsrådgiver og Hans Olav Næss, seniorrådgiver endring- og innføringsleder, alle i Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS)

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Sofie Michelle Berg Swainsbury
Sofie Michelle Berg Swainsbury
HR rekrutteringsrådgiver

Sofie Michelle Berg Swainsbury er rekrutteringsrådgiver ved DSS og ansetter til varierte stillinger mot departementene. Hun har nylig fullført en mastergrad i strategisk HR ved Høyskolen Kristiania, med fokus på hvordan AI kan brukes i HR-arbeid. Swainsbury har erfaring fra HR-Norge, der hun undersøkte AI i HR-prosesser. Hun er spesielt opptatt av hvordan teknologi kan gjøre HR-arbeid mer effektivt og strategisk.

Foredrag: Hvordan komme i gang med KI i rekrutteringsprosessen?

I en tid med økende krav til effektivitet i offentlig sektor, utforsker rekrutteringsteamet i DSS hvordan AI-verktøy som Copilot kan forbedre prosesser og samtidig møte utfordringer knyttet til personvern og datasikkerhet. Gjennom forsvarlig utprøving har de utforsket potensialet for AI i deres arbeid. Fremgangsmåten til DSS på dette området har overføringsverdi til andre HR-prosesser der KI kan være aktuelt.

  • Hvordan startet de med forsvarlig utprøving av AI gjennom tverrfaglig samarbeid?
  • Hvilke konkrete vurderinger og tiltak knyttet til jus, sikkerhet og retningslinjer gjorde de?
  • Få tips til å lage gode AI-prompter, og hvordan de kan både lagres og brukes effektivt i ulike oppgaver
  • Resultater så langt og veien videre

Ida Marie Holen, HR senior rekrutteringsrådgiver, Hans Olav Næss, seniorrådgiver endring- og innføringsleder og Sofie Michelle Berg Swainsbury, HR rekrutteringsrådgiver, alle i Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS)

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Linn Torgersen
Linn Torgersen
Leder for HR Shared Service Centre i Posten Bring

Linn Torgersen er leder for HR Shared Service Centre i Posten Bring, hvor hun jobber med å utvikle effektive og brukervennlige HR-tjenester. Med over 10 års erfaring innen HR er Torgersen opptatt av å forenkle prosesser ved hjelp av teknologi, slik at de ansatte får bedre støtte i hverdagen. Hun jobber for å gjøre HR mer tilgjengelig og praktisk for alle.

Foredrag: AI og Chatbot i HR – veien til effektiv selvbetjening

Posten Bring har i flere år brukt AI-drevne chatbots for å støtte HR-prosesser og ledelse. De har nylig implementert en mer avansert generativ AI-løsning. Målet er å gjøre ledere mer selvbetjente og effektivisere HR-prosessene ytterligere, og dermed redusere arbeidsbelastningen hos de enkelte. Men de erkjenner også utfordringene med å endre arbeidsprosesser og organisering. Hva kreves for å lykkes med dette i praksis?

  • Målet med AI og chatbots i HR: Hvordan Posten Bring bruker chatbots for å støtte ledere og HR-ansatte med informasjon og prosesshåndtering
  • Implementering og teamarbeid: Hvilke team og kompetanser som er nødvendige for å utvikle og kvalitetssikre chatbot-løsningen, inkludert nye roller som robottrener
  • Evaluering og fremtid: Hvordan Posten Bring evaluerer chatbotens ytelse, setter nye delmål, og hvilke resultater og potensialer de ser fremover

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Ragnar Christoffersen
Ragnar Christoffersen
Kommunedirektør i Lørenskog kommune

Ragnar Christoffersen er kommunedirektør (tidligere rådmann) i Lørenskog kommune. Han ble ansatt i Lørenskog kommune som rådmann i 2013. Christoffersen er utdannet fra Krigsskolen I og II, Bedriftsøkonom og Master of Management fra BI med vekt på ledelse, HR (Human Relations) og økonomi. Han har praksis fra lederstillinger i forsvaret, som personal- og organisasjonssjef og senere kommunalsjef i Stange kommune og stabssjef i Helse Sør-Øst.

Foredrag: Lederteft: Rekruttering av fremtidens ledere i offentlig sektor

Færre yngre har lederambisjoner enn før, men vi vil alltid ha behov for gode ledere. Lørenskog kommune har gjennom en offensiv HR-strategi ambisjon om å være Norges beste kommune å jobbe i, og ser på lederrollen som et viktig virkemiddel for å nå dette målet. Derfor satses det på ledelse og spesielt på intern lederrekruttering gjennom programmet Lederteft. Programmet gjennomføres fullt og helt med interne ressurser, og har etter hvert blitt en viktig lederrekrutterings-arena i kommunen

  • Bakgrunnen og målsettingene for Lederteft
  • Praktisk om innhold, tematikk og gjennomføring
  • Hvilke gevinster har programmet gitt Lørenskog kommune?

Kristine K. Nielsen, spesialrådgiver og Ragnar Christoffersen, kommunedirektør, begge i Lørenskog kommune

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Kristine Knivebakken Nielsen
Kristine Knivebakken Nielsen
Spesialrådgiver i Lørenskog kommune

Kristine Knivebakken Nielsen er spesialrådgiver i Lørenskog kommune. Hun er utdannet allmennlærer og har en Master of Management fra BI med blant annet Endringsledelse og Human Resource Management i fagporteføljen. Nielsen har jobbet i Lørenskog kommune i over 17 år, og har bred erfaring innen områder som lederutvikling, prosjekt- og prosessledelse, organisasjonsutvikling og virksomhetsstyring.

Foredrag: Lederteft: Rekruttering av fremtidens ledere i offentlig sektor

Færre yngre har lederambisjoner enn før, men vi vil alltid ha behov for gode ledere. Lørenskog kommune har gjennom en offensiv HR-strategi ambisjon om å være Norges beste kommune å jobbe i, og ser på lederrollen som et viktig virkemiddel for å nå dette målet. Derfor satses det på ledelse og spesielt på intern lederrekruttering gjennom programmet Lederteft. Programmet gjennomføres fullt og helt med interne ressurser, og har etter hvert blitt en viktig lederrekrutterings-arena i kommunen.

  • Bakgrunnen og målsettingene for Lederteft
  • Praktisk om innhold, tematikk og gjennomføring
  • Hvilke gevinster har programmet gitt Lørenskog kommune?

Ragnar Christoffersen, kommunedirektør, og Kristine K. Nielsen, spesialrådgiver, begge i Lørenskog kommune

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Thea Sivertsen
Thea Sivertsen
HR-direktør i Lånekassen

Thea Sivertsen er HR-direktør i Lånekassen. Hun har omfattende og variert bakgrunn som konsulent, har tidligere jobbet blant annet i Skatteetaten, Accenture og Implement Consulting Group. Sivertsen har utdanning fra BI og Universitetet i Oslo, med spesialisering innen organisasjonsendring, ledelse og digitalisering med fokus på pragmatiske løsninger.

Foredrag: Hjemmekontor som rekrutteringsverktøy

Rekrutteringsutfordringer knyttet til IT-kompetanse er et kjent problem, særlig i offentlig sektor, hvor regelverk og budsjettbegrensninger kan gjøre det vanskelig å konkurrere med private aktører. Lånekassen møtte denne utfordringen med innovative løsninger som har vist seg å være effektive. 

  • Lånekassens unike "KOmpetanse trumfer KOntor" (KOKO)-initiativ og hvordan det åpnet for bredere rekrutteringsgrunnlag
  • Erfaringer og lærdommer fra pilotprosjektet som gjorde hjemmekontor til en permanent løsning for flere ansatte
  • Betydningen av digital samhandling, ledelseskapasitet og teamdynamikk i en ny, hybrid arbeidshverdag 

Alexander Næss, seksjonssjef IT Hjemme og Thea Sivertsen, HR-direktør, begge i Lånekassen

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Alexander Næss
Alexander Næss
Seksjonssjef for IT-ansatte i Lånekassen

Alexander Næss er seksjonssjef for IT-ansatte i fast hjemmekontorordning i Lånekassen. Han er en erfaren leder fra IT-bransjen, med erfaring blant annet fra Oslo Børs

Foredrag: Hjemmekontor som rekrutteringsverktøy

Rekrutteringsutfordringer knyttet til IT-kompetanse er et kjent problem, særlig i offentlig sektor, hvor regelverk og budsjettbegrensninger kan gjøre det vanskelig å konkurrere med private aktører. Lånekassen møtte denne utfordringen med innovative løsninger som har vist seg å være effektive. 

  • Lånekassens unike "KOmpetanse trumfer KOntor" (KOKO)-initiativ og hvordan det åpnet for bredere rekrutteringsgrunnlag
  • Erfaringer og lærdommer fra pilotprosjektet som gjorde hjemmekontor til en permanent løsning for flere ansatte
  • Betydningen av digital samhandling, ledelseskapasitet og teamdynamikk i en ny, hybrid arbeidshverdag 

Thea Sivertsen, HR-direktør, og Alexander Næss, seksjonssjef IT Hjemme, begge i Lånekassen

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Kari Lagertha Gjelsnes
Kari Lagertha Gjelsnes
Seniorrådgivere HR i Statistisk sentralbyrå

Kari Lagertha Gjelsnes jobber som seniorrådgiver HR i SSB innenfor organisasjons- og kompetanseutvikling. Hun har en master i organisasjonspsykologi og ledelse og har mange års erfaring fra HR i offentlig sektor. De siste årene har Gjelsnes utviklet et medarbeiderutviklingsprogram og er særlig opptatt av hvordan dette henger sammen med lederutvikling. Hun er genuint opptatt av at HR-arbeidet må være utviklende og bidra til å styrke medarbeiderne og samtidig støtte virksomhetens behov.

Foredrag: En virksomhet i bevegelse: aktivt medarbeiderskap som motor

Som så mange andre står Statistisk sentralbyrå (SSB) overfor store og viktige endringer med nye måter å jobbe på, endrede krav til kompetanse og nye forventninger til både ledere og medarbeidere. HR så et behov for å utvikle medarbeiderskapet for at alle medarbeidere kunne være aktive i endringsarbeidet, og på den måten utvikle en mer robust organisasjon. I løpet av ett år gjennomførte de et stort medarbeiderutviklingsprogram og hadde parallelle seanser for ledere, gruppeledere og tillitsvalgte.

  • Hvordan jobbet de med god forankring av programmet?
  • Hvordan ble programmet mottatt, og hvilke effekter ser SSB allerede nå?
  • Hvordan jobber de med å integrere aktivt medarbeiderskap i alle prosesser?

Anne Karine Stensvik og Kari Lagertha Gjelsnes, begge seniorrådgivere HR i Statistisk sentralbyrå

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Anne Karine Stensvik
Anne Karine Stensvik
Seniorrådgivere HR i Statistisk sentralbyrå

Anne Karine Stensvik jobber som seniorrådgiver i HR i SSB og leder arbeidet med organisasjonsutvikling. Hun har lang erfaring med ledelse og har jobbet bredt innenfor utvikling, kompetanse og læring. Stensvik er Bedriftsøkonom fra BI med etterutdanning innenfor HR-fag som HRM, strategisk kompetanseutvikling og kompetanseledelse. Hun er opptatt av å skape gode læringsarenaer og bidra til gode prosesser hvor ledere og medarbeidere kan utvikle seg sammen.

Foredrag: En virksomhet i bevegelse: aktivt medarbeiderskap som motor

Som så mange andre står Statistisk sentralbyrå (SSB) overfor store og viktige endringer med nye måter å jobbe på, endrede krav til kompetanse og nye forventninger til både ledere og medarbeidere. HR så et behov for å utvikle medarbeiderskapet for at alle medarbeidere kunne være aktive i endringsarbeidet, og på den måten utvikle en mer robust organisasjon. I løpet av ett år gjennomførte de et stort medarbeiderutviklingsprogram og hadde parallelle seanser for ledere, gruppeledere og tillitsvalgte.

  • Hvordan jobbet de med god forankring av programmet?
  • Hvordan ble programmet mottatt, og hvilke effekter ser SSB allerede nå?
  • Hvordan jobber de med å integrere aktivt medarbeiderskap i alle prosesser?

Kari Lagertha Gjelsnes og Anne Karine Stensvik, begge seniorrådgivere HR i Statistisk sentralbyrå

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Kari Østerud
Kari Østerud
Direktør i Kunnskapssenter for lengre arbeidsliv

Kari Østerud er utdannet jurist med variert arbeidserfaring fra offentlig og privat sektor. Hun har vært direktør i Kunnskapssenter for lengre arbeidsliv (tidligere Senter for seniorpolitikk) siden 2010, og kom fra en stilling som direktør i Storebrand Livsforsikring gjennom 10 år. Østerud har jobbet som dommerfullmektig, juridisk rådgiver og advokat. I tillegg har hun styreerfaring fra både offentlig og privat virksomheter, også i rollen som styreleder.

Foredrag: Kan de siste årene i arbeidslivet bli de beste?

Perspektivmeldingen fastslår at kampen om arbeidskraft vil være hovedutfordringen fremover. Viktigheten av at flere står lenger i arbeid er åpenbar for arbeidsplassene, samfunnet og den enkelte. Arbeidslivet trenger mer kunnskap om aldring og arbeid, og hvordan dette kan inkluderes bl.a. i ledelse, HR, personalpolitikk, kompetanseutvikling og organisering av arbeidet.  Å utvikle gode senkarrierer blir avgjørende for at flere virksomheter beholder verdifull kompetanse og arbeidskraft lenge.

  • Er virksomhetene klare for eldrebølgen? 
  • Hva skal til for at flere vil jobbe lenger?
  • Hvordan kan man sikre at de siste årene i arbeidslivet blir de beste, både for virksomhetene og den enkelte senior?  

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Olav Johansen
Olav Johansen
Førstelektor i organisasjon og ledelse, Høyskolen Kristiania

Olav Johansen er førstelektor i organisasjon og ledelse ved Høyskolen Kristiania og Universitetet i Sørøst-Norge, og partner i Knowledge Management Company. Han er utdannet cand.paed. ved Universitetet i Oslo med etterutdanning i organisasjonspsykologi fra BI. Johansen har 15 års erfaring fra næringslivet før han begynte med akademia i 2013.

Minikurs/workshop:
Et dypdykk i dynamisk kompetanseledelse i praksis

Dynamisk kompetanseledelse står i en viss motsetning til strategisk kompetansestyring. De fleste organisasjoner må jobbe med begge, men de to tilnærmingene krever at man bruker ulike metoder. Det er derfor avgjørende å bli bevisst på når man skal velge den ene og den andre tilnærmingen, og ha tilgang til metoder og verktøy også for det dynamiske kompetansearbeidet. Deltagere får med seg en pakke med materiell som kan tas med hjem og brukes i egen virksomhet.

  • Hvordan kan dynamisk kompetanseledelse gjennomføres i praksis?
  • Konkrete øvelser, metoder og verktøy
  • Erfaringsdeling og utforskning av hvordan man kan utvikle nye øvelser og verktøy

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Eivind Garshol
Eivind Garshol
Partner i Aider

Eivind Garshol er partner i Aider AS. Han har nærmere 30 års erfaring som leder og konsulent med spisskompetanse innen strategisk HR og organisasjons- og lederutvikling. Garshol har vært HR-direktør og HR-sjef i flere internasjonalt orienterte virksomheter som Det Norske Veritas, REC, Wallenius Wilhelmsen Logistics og Think Global. Han har konsulentbakgrunn fra Deloitte, Hartmark Consulting, Aston Group og Impaktor. Garshol var også nestleder i HR Norges styre i perioden 2007-2009, og har sittet i valgkomiteen siden 2009.

Minikurs/workshop:

Nytenkning i offentlig sektor: En innovativ endringsworkshop

Offentlig sektor står overfor store endringsutfordringer. Budsjetter kuttes, eldrebølgen er på vei, kravet til effektivisering øker, tjenester skal leveres på nye og forbedrede måter, KI skal anvendes og gevinster knyttet til digitalisering skal realiseres. Tradisjonelle «tiltak» som ansettelsesstopp, droppe eller utsetter IT-investeringer, redusere konsulentbruk og satse på naturlig avgang er ikke tilstrekkelig. Disse tiltakene kommer dessuten for sent. De skaper stress i organisasjoner, løser ikke de grunnleggende problemene og aller viktigst, de bidrar ikke til å realisere mål, muligheter og ambisjoner. Det må tenkes nytt!

  • Hvorfor virker ikke tradisjonelle tilnærminger?
  • Lær en strukturert og involverende innovasjonsmetodikk som kan brukes i alle organisasjoner for å utvikle organisasjonen og dens tjenester og leveranser
  • Opplev hvordan samskaping i praksis kan bygge en kultur for innovasjon
  • Få tilgang til flere verktøy som du kan anvende i egen virksomhet og i egne prosesser

Eivind Garshol, partner, Viktor Varan, partner og innovasjonsrådgiver, og Sigmund W. Nordlie, innovasjonsrådgiver, alle i Aider

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Viktor Varan
Viktor Varan
Innovasjonsrådgiver og partner i Aider

Viktor Varan er innovasjonsrådgiver og partner i Aider Innovasjon. Han er en erfaren innovasjonsrådgiver med en mangfoldig karriere innen strategi og operativ ledelse, og har jobbet med alt fra start-ups til veletablerte selskaper. Varan drives av å hjelpe folk til å lykkes med innovasjon og til å skape verdifulle løsninger. Hans tidligere roller som Direktør Logistikkutvikling i Nortura, CEO i TraceTracker og Innovasjonsrådgiver hos Enlight, Moonwalk og Elleve har gitt ham dyp innsikt i teknologiutvikling, innovasjon og ledelse. Viktor er kjent for sin evne til å inspirere andre og tenke utenfor boksen, og bringer alltid en nytenkende tilnærming til sine prosjekter.

Minikurs/workshop:

Nytenkning i offentlig sektor: En innovativ endringsworkshop

Offentlig sektor står overfor store endringsutfordringer. Budsjetter kuttes, eldrebølgen er på vei, kravet til effektivisering øker, tjenester skal leveres på nye og forbedrede måter, KI skal anvendes og gevinster knyttet til digitalisering skal realiseres. Tradisjonelle «tiltak» som ansettelsesstopp, droppe eller utsetter IT-investeringer, redusere konsulentbruk og satse på naturlig avgang er ikke tilstrekkelig. Disse tiltakene kommer dessuten for sent. De skaper stress i organisasjoner, løser ikke de grunnleggende problemene og aller viktigst, de bidrar ikke til å realisere mål, muligheter og ambisjoner. Det må tenkes nytt!

  • Hvorfor virker ikke tradisjonelle tilnærminger?
  • Lær en strukturert og involverende innovasjonsmetodikk som kan brukes i alle organisasjoner for å utvikle organisasjonen og dens tjenester og leveranser
  • Opplev hvordan samskaping i praksis kan bygge en kultur for innovasjon
  • Få tilgang til flere verktøy som du kan anvende i egen virksomhet og i egne prosesser

Eivind Garshol, partner, Sigmund W. Nordlie, innovasjonsrådgiver og Viktor Varan, partner og innovasjonsrådgiver, alle i Aider

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Sigmund Nordlie
Sigmund Nordlie
Innovasjonsrådgiver i Aider

Sigmund Wien Nordlie er innovasjonsrådgiver hos Aider. Han omfavner det å være annerledes. Nordlie mener at det å være og tenke annerledes aldri har vært viktigere. Som innovasjonsrådgiver i Aider hjelper han bedrifter med å utnytte sitt kreative potensial for å skape nye mulighetsrom. Nordlie også en ivrig forkjemper for at kreativitet skal bli et vurderingskriterie i norsk ungdoms- og videregående skole, på lik linje med fag som matte og norsk.

Minikurs/workshop:

Nytenkning i offentlig sektor: En innovativ endringsworkshop

Offentlig sektor står overfor store endringsutfordringer. Budsjetter kuttes, eldrebølgen er på vei, kravet til effektivisering øker, tjenester skal leveres på nye og forbedrede måter, KI skal anvendes og gevinster knyttet til digitalisering skal realiseres. Tradisjonelle «tiltak» som ansettelsesstopp, droppe eller utsetter IT-investeringer, redusere konsulentbruk og satse på naturlig avgang er ikke tilstrekkelig. Disse tiltakene kommer dessuten for sent. De skaper stress i organisasjoner, løser ikke de grunnleggende problemene og aller viktigst, de bidrar ikke til å realisere mål, muligheter og ambisjoner. Det må tenkes nytt!

  • Hvorfor virker ikke tradisjonelle tilnærminger?
  • Lær en strukturert og involverende innovasjonsmetodikk som kan brukes i alle organisasjoner for å utvikle organisasjonen og dens tjenester og leveranser
  • Opplev hvordan samskaping i praksis kan bygge en kultur for innovasjon
  • Få tilgang til flere verktøy som du kan anvende i egen virksomhet og i egne prosesser

Eivind Garshol, partner, Viktor Varan, partner og innovasjonsrådgiver og Sigmund W. Nordlie, innovasjonsrådgiver, alle i Aider

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Lars Fr. H. Svendsen
Lars Fr. H. Svendsen
Professor i filosofi ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudier, Universitetet i Bergen

Lars Fr. H. Svendsen er professor i filosofi ved Institutt for filosofi og førstesemesterstudier, Universitetet i Bergen. Han er også tilsatt i en bistilling i den liberale tankesmien Civita. Svendsen var stipendiat ved Filosofisk institutt, Universitetet i Oslo, og skrev sin doktoravhandling om Immanuel Kants teoretiske filosofi. Hans bøker er oversatt til 31 språk. Svendsen er tildelt en rekke priser, deriblant Philosophische Buchpreis og Meltzerprisen for fremragende forskningsformidling.

Foredrag: Dumhet, idioti og dumme idioter

Er vi i ferd med å gå inn i dumhetens gullalder? Og vil kunstig intelligens få oss til å tenke mindre? Ingen av oss er frie for dumhet og idioti, men det finnes hjelp å få. Lars Fr. H. Svendsen er både vittig og klarsynt når han tar engasjerte dykk ned i filosofihistorien, denne gangen om dumhet og idioti.

  • Hva kjennetegner noen som tenker dumt? Og hva vil det si at noen oppfører seg som en idiot?
  • Om våre tenkevaner og betraktningsmåter
  • Hva skjer når vi ikke makter å skille klare argumenter fra dumskap og idioti?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Karoline Hofslett Kopperud
Karoline Hofslett Kopperud
Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI

Karoline Hofslett Kopperud er førsteamanuensis i organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI. Hun har lang erfaring som foreleser på etter- og videreutdanning for ledere og har også jobbet med lederutvikling som konsulent. Forskningen hennes er publisert i internasjonale tidsskrifter, og utforsker temaer som hvordan ledelse påvirker medarbeidernes arbeidsglede, balanse mellom arbeid og fritid, aldersmangfold og arbeidsglede blant ledere.

Foredrag: Betydningen av selvinnsikt i ledelse

Ledelse og lederutvikling er på toppen av arbeidsgiveres prioriteringsliste. Offentlig sektor står i en stor omstilling, og å styrke ledere er essensielt. Hva sier forskningen om betydningen av selvinnsikt for god og effektiv ledelse? Vi vil se nærmere på hvordan tilbakemeldinger er avgjørende for selvinnsikt i lederutvikling og hva slags tilbakemeldinger som fungerer best når formålet er utvikling og økt arbeidsglede.

  • Hvilken plass har selvinnsikt i lederutvikling?
  • Hva påvirker selvinnsikt?
  • Hva slags tilbakemeldinger bør vi egentlig gi?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
André Mundal
André Mundal
Forfatter og selvstendig næringsdrivende

André Mundal er aktuell med bestselgeren «De flinkeste slutter». Han er tidligere norsk diplomat, offiser og konsulent. Som diplomat har Mundal vært stasjonert i Afghanistan, Brasil og USA. Før hans 13-årige karriere som diplomat var han 11 år i Hæren, Forsvaret. Han har fullført Befalsskole og Krigsskole. Han har også deltatt i internasjonale operasjoner, i Kosovo med NATO i 2003-2004. Før Mundal begynte arbeidet med «De flinkeste slutter» jobbet han som konsulent i Boston Consulting Group. Han sitter også i styre i Care, Afghanistankomitreen og International Civil Society Action Network.

Foredrag: HR i offentlig sektor - en del av løsningen, eller en del av systemparadokset?

Sitter offentlig sektor fast i et systemparadoks? Er ivaretakelse av eksisterende systemer, regler og rutiner blitt viktigere enn menneskene som skal gjøre jobben? André Mundal er forfatter av boken «De flinkeste slutter, en diplomats beretning om systemparadokset». I innlegget tar han for seg forholdet mellom talent, samfunn og utvikling. Hvorfor taper offentlig sektor kampen om talent mot det private? Er det viktigere å være til stede, enn flink, i offentlig sektor? Ikke minst - er HR en del av problemet, eller en del av løsningen?

  • HR i offentlig sektor - en nøkkel for å tenke nytt, eller et middel for å holde fast?
  • Norge er inne i en brytningstid. Hva er i endring, og hvordan endres arbeidsmarkedet?
  • Hva skjer når offentlig sektor optimaliserer for systemet i stedet for å optimalisere for mennesket?
  • Er senioritetsprinsippet viktigere enn meritokrati i offentlig sektor?
  • Drukner egnethetsvurderinger i alt det målbare – som formalkompetanse og erfaring?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

LinkedInicon

Les mericon
Arne Løvold
Arne Løvold
Seksjonsleder for utvikling i Statens Pensjonskasse

Arne Løvold jobber som seksjonsleder for utvikling i Statens Pensjonskasse. Han har mastergrad fra institutt for informatikk ved UiO. Løvold brenner for ledelse, innovasjon, smidig og fag- og produktutvikling.

Foredrag: Produktorganisering for å bryte siloer

I Statens pensjonskasse ønsket de å bryte ned siloer, «skape mer flyt i utviklingsarbeidet» og justere nivået beslutningene ble tatt på. Farten i utviklingsarbeidet stoppet opp når beslutninger ble tatt for langt unna, og dette ønsket man å endre på. Nå er de på en reise med en variant av produktorganisering, og gjør endringer underveis når de oppdager behov for forbedringer.

  • Hvordan passer produktorientering sammen med organisasjonsutviklingen og ny strategi?
  • Hvorfor man skal jobbe smidig og produktorientert med autonome team?
  • Hvordan ser det ut i praksis, hva har de lyktes med og hva er utfordrende?

Arne Løvold, seksjonsleder for utvikling, og Nils Johan Brede, HR-direktør i Statens Pensjonskasse (SPK).

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Mads Nordmo Arnestad
Mads Nordmo Arnestad
Psykolog og forsker

Mads Nordmo Arnestad brenner for aktive, engasjerende og morsomme læringsopplevelser. Han er den eneste foreleseren i Norge som både har vunnet studentenes foreleserpris på NHH og BI. Nordmo Arnestad er utdannet psykolog fra UiB, og har i tillegg doktorgrad fra NHH. I det daglige jobber han som førsteamanuensis på BI Campus Bergen.

Foredrag: Samarbeidskultur i en offentlig sektor i store endringer

For å lykkes med endringsprosesser og oppnå effektivitet i organisasjoner, er man avhengig av medarbeidere som samarbeider og hjelper hverandre. I perioder med store endringer er det ekstra krevende å vite hva som skal gjøres og hvem som skal gjøre det. Dermed tærer endringsprosesser på samarbeidskulturen, og kan i verste fall lede til utbredelse av egoistiske og kyniske holdninger i organisasjonen.

  • Hvordan kan man unngå siloer og egoisme når endringstakten blir høy?
  • Hva kan HR gjøre for å bidra til at endringsprosessen leder til et styrket samarbeidsklima?

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Even Bolstad
Even Bolstad
Daglig leder i HR Norge

Even Bolstad er daglig leder i HR Norge og har faglig bakgrunn i skjæringspunktet ledelse, strategi, økonomi og arbeidsrett. Bolstad er internasjonal foredragsholder og deltar ofte i debatter rundt HR-relaterte spørsmål. Han er opptatt av hvordan man skal kunne skape gode resultater for virksomheten gjennom å lede og utvikle mennesker og organisasjonen de er en del av. 

Delta på HR-konferansen for offentlig sektor 2025 - se program og meld deg på her

Les mericon
Utstiller på HR-konferansen for offentlig sektor 2025

Ønsker du å være utstiller på kompetansetorget under konferansen, ta kontakt med Kjetil Hovda på tlf.: 91 59 56 30 eller e-post: kjetil.hovda@hrnorge.no

Er du ikke medlem?

Som medlem får du medlemspris på konferansen. Og tilgang til en rekke andre fordeler som du kan dra nytte av i jobben din. Se medlemsfordelene og hvordan du også kan bli medlem!