Verdien av en virksomhet (i denne sammenhengen definerer jeg denne som
markedsverdi - hvor mye tror investorer
at selskapet er verdt) er drevet av operasjonelle resultater, f.eks.
kontantstrøm. Noen har en gang sagt at omsetning er forfengelighet, fortjeneste
er sunnhet, mens kontantstrøm er realitet. Vi
trenger derfor å forstå hva utfordringen i vår organisasjon er med tanke på
kontantstrøm og ikke minst hvordan HR kan påvirke denne.
Jeg kjørte nylig en intern workshop i en organisasjon og etter workshop’en
kommenterte en av deltakerne; «Jeg hadde tre samtaler i går med noen av mine
ledere og jeg brukte et verdibasert tankesett i alle tre noe som skapte en
annerledes dynamikk og utgjorde en forskjell.» Det hun gjorde var å utfordre
dem på hvordan det hun ble bedt om å gjøre virkelig adresserte den utfordringen
organisasjonen hadde mht. kontantstrøm. Uten denne «verdi-linsen» ville hun
fortsatt å levere det hun ble bedt om. Bruken av verdi-linsen bidro til at
disse ledere innså at deres ønsker faktisk reduserte evnen til å skape verdi.
Investorer kan investere i andre og sikrere investeringer så de ønske å ha
tillit til at organisasjonen din kan levere de operasjonelle resultater over en
tidsperiode som forsvarer den iboende risikoen det er å investere i din
organisasjon. Du må forstå hvordan du
oppnå denne tilliten gjennom din strategi, ditt lederskap og organisasjonens
kapasiteter.
Dette er faktisk nøkkelkobling mellom HR-arbeidet og verdiskaping. Du må
gjøre de tingene som skaper verdi og de tingene som utvikler organisasjonens
evne til å levere den strategien som underbygger verdiskapingen. En viktig del av din virksomhetsstrategi er
en plan for organisasjonen og arbeidsstyrken. En slik plan er eiet av hele
virksomheten og beskriver hva som er de nødvendige kapasiteter og hvordan de
skal utvikles. HR-avdelingen på sin side trenger en operasjonell plan som
beskriver hva HR skal gjøre. Ordlyden
her er viktig – HR-avdelingen skal aldri ha sin egen HR strategi men derimot
fokusere på det som er nødvendig for å levere i forhold til
virksomhetsstrategien.
Alt dette er selvsagt betinger at HR-avdelingen har de rette kapasiteter
innen avdelingen for å gjennomføre egen operative HR plan. Det betyr at
investering i dine medarbeidere ikke bare er en investering i HR-avdelingen,
men en investering for å skape verdier.
Kilde: Nick Holley, Director of
CRF Learning at Corporate Research Forum