Agderposten: Smiley-maskin ga blide ansatte
Organisasjonen Lederne inviterte under Arendalsuka til debatt om de små smilefjesene som måler kundetilfredshet ved en rekke butikker i Norge.
Agderposten var på debatt om slike "smileys" i detaljhandelen. Det skjedde på Arendalsuka i forrige uke.
"I 2013 satte alle Elkjøp-butikker i Norden ut disse såkalte Happy or Not-stativene ved utgangen av varehusene", skriver Agderposten. "Etter at handelen er fullført, står kunden fritt til å gi sin vurdering av totalopplevelsen, ved å trykke på en knapp. Valget står mellom fire smileys, hvor den lykkeligste gliser bredt, mens munnen til den mest misfornøyde ligner en omvendt hestesko."
– Har vi som kunder kvalifikasjon og rett til å vurdere dette, spør forsker ved Arbeidsforskningsinstituttet Bitten Nordrik, ifølge avisen.
I debatten peker hun blant annet på risikoen ved at kunder får måle en butikkansatt ved bruk av «smil-ordningen», og at det i ytterste konsekvens kan gi lønnsreduksjon for den enkelte ansatte som opplever en negativ tilbakemelding.
Daglig leder i HR Norge Even Bolstad er klar på at dersom det innføres en slik ordning må det diskuteres med de ansatte først.
- Det handler ikke om at vi ikke ønsker en måling, men spørsmålet er om metoden er god nok, sa Bolstad i avisens referat.
Les artikkelen i Agderposten her (krever innlogging hos Agderposten).