Dagbladet: – Må føle at man bidrar
For virksomhetene er det å arbeide godt med mennesker god butikk. Og god butikk forutsetter at man jobber godt med mennesker, sier Even Bolstad, daglig leder i HR Norge til Dagbladet.
Hvis man trekker seg ut av arbeidslivet, har bedriftene trolig allerede hatt usynlig tap gjennom lavere motivasjon og fysiske plager – som igjen har påvirket produktivitet og sykefravær på en negativ måte, mener Bolstad.
I bunn ligger helt sentrale behov som å ha en meningsfylt jobb. Da må man få tatt i bruk flere ferdigheter i jobben og føle at man bidrar til noe som har betydning for virksomheten eller for innbyggerne i en kommune, sier han.
Kombinerer man det med «sjølråderett» eller autonomi i jobben oppnår man ansvarsfølelse.
Og legger man en god tilbakemeldingskultur på toppen, har man en miks av faktorer som driver mye av det som er godt i arbeidslivet – for den enkelte, for virksomheten og for samfunnet.
Norske medarbeidere har gjennomgående mye høyere forventninger enn arbeidstakere i andre land, tror Bolstad.
Man kan si at vi er «bortskjemte». Men dersom virksomhetene ikke leverer på forventninger, vil medarbeiderne levere dårligere resultater enn kolleger i andre land kunne gjort under samme jobbetingelser. Å møte «krevende kunder» i form av egne ansatte utfordrer og skjerper. Mange hevder med god grunn at det i seg selv driver utvikling og dermed er en nasjonal konkurransefordel.
Kilde: Dagbladet+, 22. mai 2017