Finansavisen: 10 tips for valg av hodejegere
HR Norges Sven Kinden Iversen og Even Bolstad deler 10 tips for hodejakt med Finansavisens lesere i et oppslag lørdag 13. september.
Fredag - 20. februar 2015
Bolstad og Iversen omtaler rekrutteringsbransjen som uoversiktlig i reportasjen, som etterspør kvalitetssikring av innleid rekrutteringshjelp, såkalte «hodejegere».
– [Bransjen] er sammensatt av mange aktører med svært varierende kvalitet og kapasitet. Det er lett å velge feil, siteres de av avisen.
De understreker at god metode og research hos headhunterne er helt avgjørende:
– I de fleste tilfeller er dette viktigere enn bransjekunnskap og erfaring med å rekruttere til tilsvarende stillinger tidligere, hevder de.
Her er de to sine beste tips ved hodejakt, som gjengitt i Finansavisen:
- Bransjen er sammensatt av mange aktører med svært varierende kvalitet og kapasitet. Det er lett å velge feil.
- Unngå i størst mulig grad «no cure – no pay»-avtaler. De stimulerer i liten grad til å gjøre en grundig jobb.
- Sørg for at headhunteren gjør en god research. De som fisker i samme dam hele tiden, fisker den etter hvert tom.
- Sørg for at headhunteren kommer inn under huden på virksomheten din. Det gjelder kulturelt, forretningsmessig og i forhold til de personene som kandidatene skal samarbeide tett med.
- Vær tydelig på hva som skal leveres. Sørg for at forventningene avklares begge veier.
- Skaff deg full innsikt i headhunterens prosesser, metodikk og rutiner for kvalitetssikring. Husk at headhunteren blir ditt ansikt mot kandidaten.
- Vær oppmerksom på at mange headhuntere har «hands off»-klausuler i forhold til virksomheter de har jobbet for tidligere.
- Kjenn på magefølelsen og innhent referanser. Velg eventuelt en annen partner, først som sist.
- Det er ikke gitt at den som er best på innsalg, også er best på leveranse.
- Vil du kombinere jakten med annonser? Husk at annonsene kan ha større verdi for rekrutteringsselskapet som får profilert seg selv og sin logo enn for deg som betalende kunde.