Finansavisen: Koronakrisen øker digital kunnskap og samhandling viser ny undersøkelse
Ni av ti norske virksomheter mener det kan komme noe positivt ut av koronakrisen, som økt digital kunnskap og bedre samhandling. Det viser en fersk undersøkelse utført av HR Norge. Tunge tider kan styrke mange i etterkant, mener Even Bolstad.
En fersk undersøkelse fra HR Norge viser at norske virksomheter mener det kan komme noe positivt ut av denne krevende tiden:
Hele 77 prosent tror situasjonen vil øke de ansattes digitale kunnskap, mens halvparten mener virksomheten vil oppleve økt samhandling. Nær halvparten (48 prosent) tror også på økt fokus på internkommunikasjon. Fire av ti tror på større kreativitet, mens to av ti ser muligheten for mer innovasjon.
- Veldig mange selskap trenger økt digital kunnskap, og situasjonen vi er i løfter nok manges kompetanse opp på et minimum-nivå. Økt samhandling og bedre internkommunikasjon er også svært positivt for enhver bedrift, sier Bolstad.
- «Man skal aldri la en stor krise gå til spille – til det representerer den en for stor mulighet til å gjøre ting man ikke har fått til tidligere», er det sagt. Koronakrisen er fæl. For enkeltpersoner, virksomheter og samfunnet totalt sett. Men når situasjonen først er som den er, gjør vi klokt i å gjøre det beste ut av situasjonen. Å benytte anledningen til å stimulere innovasjon og investere i kompetanse for fremtiden, kan i det lange løp være noe av den beste skadebegrensningen A/S Norge, virksomhetene og den enkelte kan gjøre, mener Bolstad.
Han tror også at tiden vi står i kan brukes til å fremme kreativitet og innovasjon. Dette har selskap ofte ikke tid til i en vanlig hverdag. Nå står vi i noe som er høyst uvanlig, og kan benytte muligheten.
Om undersøkelsen:
Respondentene er medlemmer av HR Norge i hovedsak ledere innen HR, HR-direktører og lignende titler. Totalt 104 har svart på undersøkelsen, som ble utført i uke 13. Det er en ca. 30/70 prosentfordeling offentlig/privat sektor.