Tidenes raskeste omstilling
Dette er en artikkel fra HRmagasinet nr 5 med fokus på den omstillingen HR Norge har vært igjennom de siste månedene. Her kan du lese artikkelen.
På under et halvt år har hele staben i HR Norge forvandlet medlemsorganisasjonen. Nå leverer de digitalt over hele linja – og er kommet enda nærmere medlemmene sine.
HR Norge var ikke noe annerledes enn de fleste andre før midten av mars i år. De gjorde stort sett som de alltid hadde gjort, og forberedte, planla og presenterte kurs og konferanser på løpende bånd gjennom hele året. Noen av dem store, andre litt mindre. Innimellom dukket det opp én og annen faglig nykommer. Det meste gikk på skinner.
Så ble det bare stopp
– Den bråstansen i mars var virkelig noe vi kjente, sier produktutvikler Mina Helene Soli i HR Norge, litt for å illustrere at de ikke helt visste hva som traff dem der og da.
– Vi måtte bare summe oss som best vi kunne, kompletterer Karoline Jakoba Scheide, også hun produktutvikler.
Det er gått noen måneder nå siden smellen kom og vi stengte landet. Ingen visste helt hvilken ende man skulle begynne i. Men utviklerne i HR Norge ante likevel nok til å ta fatt på det som har vært helt avgjørende i tiden siden midten av mars.
– Våre medlemmer hadde havnet i en unntakstilstand der de alle hadde mer eller mindre det samme behovet - nemlig faglig påfyll. Denne nye situasjonen gjorde at vi måtte levere noe annet enn vi hadde gjort før, på en annerledes måte, konstaterer seniorrådgiver kommunikasjon Anne Lian.
Raketten tok av
Annerledesheten deler de med oss alle. Det ble vår hverdag å gå ut av den trygge rammen for å søke etter nye løsninger som kunne få oss gjennom hverdagen – både privat og på jobb.
I HR Norge begynte utviklingen å skyte fart allerede da en av årets største konferanser – HR Tech – måtte avblåses 10.mars, bare to dager før de første deltakerne skulle ankomme og fagpersonene innta podiet.
– Det var jo ikke det eneste store arrangementet vi hadde på trappene, så vi måtte virkelig snu oss rundt for å finne ut hvordan vi skulle komme i mål med programmet vårt. Det at vi måtte, gjorde oss i stand til å levere raskere, mener Anne Lian.
«Det å komme over i en heldigital posisjon gjorde oss egentlig i stand til å nå mange flere enn vi noen gang har gjort.»
Ny tid - nye problemstillinger
En drøy måned fikk utviklerne i HR Norge på seg til å sørge for at den første store fysiske konferansen kunne gå heldigitalt.
– Vi gjennomførte vår første digitale Pensjonskonferanse 23. april med 190 deltakere. Så bygget vi på erfaringer fra den da vi så kjørte Arbeidsrettskonferansen digitalt 13. mai med 650 deltakere. Faktisk fungerte det så godt på den digitale Pensjonskonferansen at vi i all hovedsak kunne videreføre elementene fra den til den store Arbeidsrettskonferansen, sier prosjektlederen for dem begge, Karoline Jakoba Scheide.
– Vi vet fra før at spesielt Arbeidsrettskonferansen er en veldig ønsket konferanse, og at behovet kanskje det opp en mengde nye problemstillinger,
så her måtte vi legge alt inn for å formidle godt slik at deltakerne skulle forstå, erindrer hun.
De var ikke bare avhengig av sin egen omstillingsevne, men også at bidragsyterne forsto at de skulle formidle på en annerledes måte.
– Det var helt enormt hvordan folk bare leverte! Vi har virkelig fått føle på den enorme dugnadsånden i praksis, presiserer Karoline.
«Denne nye situasjonen gjorde at vi måtte levere noe annet enn vi hadde gjort før, på en annerledes måte.»
Tekniske plattformer
I HR Norge begynte jobben nærmest fra dag én med å finne de nye verktøyene, de som skulle sørge for at alle de dyktige fagpersonene kunne nå ut og inn til alle dem som satt foran sin pc.
– Det er ganske annerledes å snakke inn i et kamera, gå fra å være en formidler i store saler med et publikum, til å sitte veldig lokalt – nærmest litt isolert – og formidle det samme. Vi har brukt litt tid på å få dette på plass, husker Mina Helene Soli med et smil.
Det går litt lettere nå. De brøyter ikke på nytt hver eneste dag. Det er mulig å lene seg på erfaringer.
– Vi ville så gjerne levere fra første dag på det vi vet er aller viktigst for medlemmene våre, og det er at vi har gjort god research, er aktuelle og kan tilby et stort nettverk av dyktige fagfolk. Det å komme over i en heldigital posisjon gjorde oss egentlig i stand til å nå mange flere enn vi noen gang har gjort, fortsetter Mina.
En god blanding
Ikke uventet ble det mange forhold å ta stilling til. Som for eksempel: Skulle de bare sende live? Eller levere alt som opptak?
– Vi endte opp med en blanding. Smittevernmessig var det ikke tvil om at vi opptrådte og handlet mer ansvarlig med opptak. Da slapp vi å ha så mange samlet, det var enklere å holde avstand og sørge for fortløpende rengjøring av områder som ble brukt av flere.
– For å styrke følelsen av å være sammen samtidig, krydret vi disse opptakene med live-elementer som små sekvenser og interaksjon, opplyser Mina.
Her skyter Anne inn:
– Vi var veldig raskt ute med å legge opp til brukervennlighet som gjorde det enkelt å logge seg inn og delta. I tillegg muligheten for å kunne stille spørsmål underveis. Det styrket opplevelsen av et fellesskap til tross for at deltakerne satt hver for seg.
Radaren er på
Staben i HR Norge går inn i en svært aktiv høst, der kurs og konferanser avløser hverandre. Det blir ikke tid til å hvile mellom slagene.
– Vi vet nå hvor vi har funnet den gode kvaliteten vi skal ligge på. Så vil vi fortsette å søke etter stadige forbedringer og bruker fortsatt mye tid på å lete fram ulike tekniske løsninger. For vi må være på et svært høyt kvalitetsnivå. Derfor sier vi oss ikke fornøyde og lener oss tilbake, sier de tre.
De understreker at det er viktig for HR Norge som organisasjon å styrke identiteten og profilen, og at de gjennom sin raske omstilling og offensive, nytenkende holdning, kan framstå som en inspirasjon og motivasjon for alle dem som strever med å finne sin plattform i en ny hverdag.
Fra venstre: Mina Helene Soli, Karoline Jakoba Scheide og Anne Lian
_____________________________________________________________________
Kommentar fra HR Norge:
Vi kom raskt i gang med å finne løsninger og leverandører for å kunne levere kompetansetilbudene våre på digitale plattformer. Dette ble lagt merke til, vi har i etterkant blitt kontaktet av flere store virksomheter som trengte råd for å komme i gang.