Ukeavisen Ledelse: Hallo, kan jeg få et svar?
– Det er frekt overfor dem som har investert tid og krefter i å søke på stillingene ikke å gi dem en skikkelig tilbakemelding, sier fagansvarlig for rekruttering i HR Norge, Sven Kinden Iversen til Ukeavisen Ledelse.
Bedrifter og rekrutteringsbyråer har svært mye å gå på når det gjelder hvordan de håndterer jobbsøkere, viser fersk undersøkelse. – Flaut, pinlig, frekt og skuffende, sier eksperter til Ukeavisen Ledelse.
I Kandidatopplevelsen 2016, en uavhengig og generell undersøkelse av hva norske jobbsøkere opplever i søknadsprosessen, kommer det frem at nesten en tredel aldri hører noe fra bedriftene de søkte jobb hos, etter at de har sendt søknad. Mer enn hver tiende jobbsøker som stilte til intervju fikk heller aldri noen tilbakemelding.
Undersøkelsen innebefatter både store og små bedrifter innen offentlig og privat sektor, i tillegg til ideelle organisasjoner.
Ukeavisen Ledelse satte søkelyset på dette problemet i 2015, da resultatene for Kandidatopplevelsen 2014 viste rystende tall. Den gangen blusset debatten om rekrutteringsbyråenes rolle opp. Dessverre viser tallene fra årets undersøkelse at trenden med dårlig og uproff behandling av jobbsøkerne fortsetter, forteller mannen bak undersøkelsen, Lars Digerud:
– Det er fortsatt for mange som ikke får svar. Hvis vi skal peke på noe positivt, må det være at dem som ble kalt inn på intervju får noe bedre oppfølging i dag, sier han.
Fakta om kandidatenes opplevelse av bedriftenes søknadsbehandling:
- 29,47 prosent hørte aldri noe etter å ha sendt inn søknad om jobb
- 47 prosent av disse jobbsøkerne var misfornøyde med søknadsprosessen11,82 prosent av dem som var på intervju hørte aldri noe fra bedriften etter intervjuet
- 31 prosent av disse jobbsøkerne var misfornøyde med søknadsprosessen
- 8 prosent av jobbsøkerne som fikk jobben var misfornøyde med søknadsprosessen
Fagansvarlig for HR i HR Norge, Sven Kinden Iversen, forteller at mange av dem som rekrutterer i bedriftene i dag er linjeledere som ikke har tilstrekkelig kompetanse på rekruttering. De har et galt fokus, mener han:
– Disse lederne tenker veldig smalsynt på effektivitet, og glemmer de basiske tingene om hva en god rekrutteringsprosess handler om. La meg ta et eksempel: Dersom en kandidat føler seg diskriminert, må vi kunne dokumentere hva vi vektla i prosessen. Slik er det ikke overalt i dag, sier han.
Han synes resultatene fra undersøkelsen minner farlig mye om den gamle rekrutteringsspøken, der man hiver halvparten av søkerbunken og heller konsentrerer seg om den andre halvdelen.
– Det er frekt overfor dem som har investert tid og krefter i å søke på stillingene ikke å gi dem en skikkelig tilbakemelding. Samtidig er det bedrifter som får svært mange søknader på stillingene de lyser ut. Det er ingen unnskyldning for ikke å behandle kandidatene på en god måte. Bedriftene bør dessuten stille seg spørsmålet om de har spisset stillingsannonsen tilstrekkelig, dersom det flommer over av søknader, sier Iversen.
Les hele saken i Ukeavisen Ledelse / Dagens Perspektiv (krever abonnement)