Terje Gaustad er førsteamanuensis ved avdeling for kunst, design og media på Kristiania. Hans forskninsinteresser ligger innenfor kreativ næring og kreative kompetanser, og på disse områdene jobber han blant annet med strategisk storytelling. Gaustad leder skolens Center for Arts Management and Leadership Research og er faglig leder for skolen erfaringsbaserte masterprogram i ledelse for kreativ næring. Han har doktorgrad i strategisk ledelse fra Handelshøyskolen BI, hvor han også utviklet og etablerte skolen videreutdanningstilbud innenfor strategisk storytelling før han kom til Kristiania.
Foredrag: Ta kontroll over fortellingene om analysene dine
Når du har skapt et kunnskapsgrunnlag i form av analyser, starter formidlingen av og fortellingene om resultatene. Resultatene skal deles med oppdragsgiver, interessenter og andre, og danner grunnlag for beslutninger om tiltak. Selve analysene appellerer til kritisk og logisk forståelse, men hvordan vi kommuniserer og forteller om dem appellerer og påvirker gjennom følelser, uansett om vi liker det ikke ikke.
Førsteamanuensis Terje Gaustad jobber med strategisk storytelling og deler hva historier er og hvordan de fungerer i arbeidslivet.
- Hvordan kan du som analytiker bruke strategisk storytelling til å ta styringen på både fortellingen og utfallet av analysene?
- Med kunnskap om fortellingens universelle strukturer, er du bedre rustet til selv å påvirke fortellingene som blir fortalt om analysene
- Hvordan du styre perspektiv (hvem handler det om) og sjanger (tragedie- eller heltehistorier), og på den måten lede fortellingene inn i de narrativene du selv mener de hører hjemme i?