Aars og Møller Medvind er vinner av HR Norges kompetansepris

Årets vinner er prakteksemplet på det samfunnsansvaret regjeringen ønsker at næringslivet skal ta for å få flere unge og folk som er utenfor arbeidslivet inn. Aars og Møller Medvind har utvidet synet på kompetanse til noe bredere enn kun formelle kvalifikasjoner, og tatt grep for at alle kan bidra med sine ressurser i arbeidslivet.

Moller medvind vinner av Kompetanseprisen1

Bilde over: fra venstre Nancy Merete Myrvang, utviklingskoordinator i Medvind utvikling, Øyvind Schage Førde, daglig leder og styreleder i familieselskapet Aars, Harald Møller, Eier, Tonje Brenna, Arbeidsminster og Hege Myhre, daglig leder Medvind Utvikling.

- Arbeidet de gjør skaper sosial bærekraft og viser oss hvilken rolle virksomheter kan ta i de samfunnsutfordringene vi står ovenfor. Priskomiteen mener dette kompetansearbeidet er til inspirasjon og et eksempel til etterfølgelse. Og dette initiativet fortjener absolutt å hedres med denne prisen, sier Siri Langangen, leder av priskomiteen.

HR Norges kompetansepris deles ut årlig, og priskomiteen trekker frem hvordan årets vinner har utvidet synet på kompetanse til noe bredere enn kun formelle kvalifikasjoner, og hvordan de har tatt grep for at alle kan bidra med sine ressurser i arbeidslivet. Ved god og tilpasset oppfølging, samt strukturert samarbeid mellom relevante aktører som NAV, helse, arbeidsgiver og flere, har de fått til å skape store gevinster for den enkelte som har fått ta del i opplæringen. De skaper også kompetente arbeidstakere som det er behov for i norsk arbeidsliv.

Ønsker å gi flere en sjanse i arbeidslivet

Møller Medvind rekrutterer alle sine ansatte via Nav, og primært dem som har vært i utenforskap en stund. De ansetter i faste stillinger og gir opplæringen de trenger i jobben, i tillegg til å bygge motivasjon og mestring. Aars og Møller Medvind har over tid jobbet med å utvikle samarbeidet med NAV og har oppnådd faste avtaler som gjelder både hvem og hvordan de rekrutterer, og sikring av rask og forutsigbare støtteordninger fra NAV ved behov, noe som har vist seg å ha en stor effekt.

For Aars og Møller Medvind betyr det mye å motta Kompetanseprisen for 2024.

- Jeg setter utrolig pris på den anerkjennelsen som denne prisen representerer. I dag står mer enn 600.000 mennesker mellom 20 og 66 år utenfor arbeid eller utdanning, og det er en stor utfordring for oss som samfunn og for den enkelte. Aars er en av landets største familieeide arbeidsgivere, og vi ønsker å bidra til å gi flere sjansen til å komme seg inn i arbeidslivet. Gjennom Medvind Utvikling har vi utviklet en metode for varig arbeidsinkludering som vi ser fungerer i praksis, sier Øyvind Schage Førde, daglig leder og styreleder i familieselskapet Aars, som står bak initiativet Medvind Utvikling.

Treffer blink mot regjeringens arbeids for å få flere i jobb

Da regjeringen la frem arbeidsmarkedsmeldingen tidligere denne måneden var de svært tydelig på en ting; flere unge skal få muligheten i arbeidslivet og færre skal på trygd. Årets vinner treffer blink på akkurat dette.

Derfor er det spesielt hyggelig at arbeidsminister Tonje Brenna delte ut årets Kompetansepris.

- Dere som sitter i salen her burde jeg egentlig kalle for formuesforvaltere, for dere forvalter den største og viktigste ressursen vi har, nemlig menneskene og all den kompetansen som bor i oss, sa arbeidsminister, Tonje Brenna, da hun delte ut HR Norges kompetansepris.

Hun presiserte viktigheten av å forvalte den formuen klokt.

- Vi blir flere eldre, skal løse flere oppgaver, men vi blir ikke flere mennesker i dette landet med det første. Vi må derfor bruke den kompetansen vi allerede har og vi må gjøre det sammen på to måter; utvikle kompetansen til de som står i jobb - og utvikle kompetansen til de som står utenfor jobb. 600.000 nordmenn står i dag utenfor, og alle de har noe å bidra med i arbeidslivet, sa Brenna.

Hun la også vekt på at kompetanseheving ikke bare må skje på skole og utdanning.

- La folk lære litt mens de får hjelp til å komme ut i jobb, la de lære mens de fortsetter å være innafor. Dette er en stor jobb for dere som virksomheter, for hvert enkelt menneske har sitt behov, sa hun.

HR Norge deler hvert år ut kompetanseprisen for å stimulere til og øke oppmerksomheten på utviklingen av de menneskelige ressurser i arbeids- og samfunnsliv, og prisen deles ut til en virksomhet eller organisasjon som har oppnådd spesielt gode resultater innen området personal- og organisasjonsutvikling.

- I en tid med stadig økende sykefravær og frafall fra arbeidslivet – særlig blant unge, mener vi årets vinner er en foregangsvirksomhet. I undersøkelser HR Norge har gjort blant sine medlemmer er det helt tydelig; mangel på kompetanse er den største utfordringen, og vi vet jo at dette vil forbli en utfordring i lang tid fremover, derfor er det svært viktig å ta tak i dette. Her treffer årets vinner blink, sier Langangen.

Utvider vinneroppskriften

Årets vinner har gjennom sitt arbeid så langt bidratt til at 80 personer har gått fra utenforskap til faste ansettelser. De har også ryddet opp i en bransje som har vært preget av mye svart arbeid - og har til og med gått foran for å skape et nytt fagbrev.

Aars og Møller Medvind jobber i dag med å utvide suksessoppskriften og fokuserer på å skalere denne kompetansemodellen til flere fagområder og deler av konsernet. De har etablert to nye arenaer internt med egne kompetansemodeller, og er i gang med å bistå andre virksomheter i å skalere tilsvarende modeller inn i nye bransjer.

– Vi ønsker alle med på laget. Om våre selskaper er gode på inkludering er antallet medarbeidere vi klarer å få inn allikevel en dråpe i havet i forhold til den store gruppen som står utenfor. For å virkelig skape en forskjell er det derfor viktig at mange bedrifter trår til, og det krever både tett samarbeid og kompetansedeling, på tvers av sektorer og både i det offentlige og private, sier Hege Myhre, daglig leder i Medvind Utvikling.

For mer informasjon kontakt:
Hilde Nordlund
Leder for samfunnskontakt og kommunikasjon

hilde.nordlund@hrnorge.no