HK-Nytt: Nå, hva synes du?
Kundemålinger er blitt en del av hverdagen som ansatte og arbeidsgivere bare må forholde seg til.
I en reportasje i HK-nytt den 21. januar tar nettstedet opp den stadig mer utbredte målingen av kundetilfredshet i butikker og utsalgssteder.
«Du har sikkert opplevd det mang en gang. Etter en tur gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen, etter at du har kjøpt hostemedisin på apoteket eller en ny brødrister i el-butikken. Konsollen med smilefjes åpenbarer seg. Trykk her for å svare på hvor fornøyd du er med kundeservicen.»HK-Nytt
Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet sier til HK-Nytt at de årlig får over 2.000 henvendelser, de fleste fra arbeidstakere, som lurer på lovligheten av ulike kontrolltiltak, overvåking og målinger på jobben. Han syns imidlertid ikke det er spesielt oppsiktsvekkende at virksomhetene ønsker å måle kundetilfredsheten.
«Bruken av smilefjes går etter mitt skjønn ikke en gang inn under personvernlovgivningen. Å frivillig trykke på en knapp, uten at det kan spores tilbake til kunden eller at rangeringen er myntet på noen bestemt ansatt, er så anonymt som du kan få det. Her samles det ikke inn personopplysninger om noen, og denne metoden for tilbakemeldinger vil ikke anses som et kontrolltiltak», sier han.
Ellertsen får følge av daglig leder av HR Norge, Even Bolstad. Han mener at vi må forholde oss til kundemålinger, at det er en del av den teknologiske utviklingen. Bolstad mener kundemålinger fungerer best dersom de er overordnet og ikke kan spores tilbake til enkeltindivider. Han kaller smilefjes-metoden «de store talls målinger». Her holder det ikke med et knippe klikk på ulike fjes, det må til et stort antall og det må måles over tid. Først da kan man se et mønster og utligne det som skyldes eventuell dårlig dagsform hos kundene som svarer, mener han.
Les hele saken i HK-Nytt: