Mener innstramming i sykelønnsordningen er viktig

Både arbeidstakere og arbeidsgivere mener det er viktig å stramme inn på sykelønnsordningen for å få ned sykefraværet i Norge. Det viser ferske undersøkelser fra HR Norge.

Sykelonn sykefravaer

HR Norge har sammen med Kantar gjennomført en arbeidslivsindeks blant 1000 respondenter i den norske befolkningen. Samtidig har de gjort en lignende undersøkelse blant over 340 av sine medlemsbedrifter.

Undersøkelsen viser at 42 prosent av arbeidstakerne og 40 prosent av arbeidsgiverne mener det er svært viktig eller viktig å stramme til sykelønnsordningen for å redusere sykefraværet.

- At en så stor andel av både arbeidstakere og arbeidsgivere mener at en innstramming i sykelønnsordningen må til tror jeg kommer av at mange nå merker det økende sykefraværet i hverdagen. Det høye sykefraværet er et alvorlig samfunnsproblem, som skaper kjedereaksjoner som treffer de fleste norske arbeidstakere. Nok folk til å løse de oppgavene som skal løses er den største utfordringen til norske virksomheter i dag, og konsekvensene når folk forsvinner ut i sykemelding er økt belastning på de som er igjen, sier daglig leder i HR Norge, Even Bolstad.

141.000 dagsverk forsvinner årlig i legemeldt sykefravær. Dette er like mange mennesker som det bor Stavanger.

HR Norge mener at en liten egenandel på sykefravær i det det er i ferd med å bli langtidsfravær er nødvendig for å snu den negative utviklingen i sykefraværstallene her i landet.

34 prosent av befolkningen og 24 prosent av arbeidsgiverne mener en slik innstramming ikke vil ha noen innvirkning på sykefraværet.

- Mye tyder på at folk flest ser og er modne for en innstramming i sykelønnsordningen, og da håper vi i HR Norge at partene og politikerne også vil tørre å ta fatt i dette, sier Bolstad.

Opplever sykefraværet som en utfordring

3 av 4 virksomheter opplever i dag at sykefraværet er en utfordring viser undersøkelsen HR Norge har gjennomført blant sine medlemsbedrifter.

Det er særlig sykefravær innen psykiske lidelser som øker. På fem år har sykefravær grunnet psykisk helse økt med 44 prosent ifølge NAV, og dette er en realitet også virksomhetene merker på kroppen.

En av fire virksomheter ser en økning i fravær som følge av dette. 22 prosent sier de ser en økning i sykefraværet knyttet til psykisk sykdom, mens ytterligere 22 prosent sier de opplever en økning i sykefraværet, men ikke vet om dette skyldes psykisk uhelse eller ikke.

Både arbeidstakere og arbeidsgivere tror dog i stor grad at det er summen av livet mer enn arbeidsrelaterte årsaker som fører til denne økningen. (se vedlagt slide)

- Mange sliter med å mestre "prosjekt livet". Dette er ikke bare en utfordring i Norge, men i alle land. Arbeidslivet er en viktig del av livet, men kan ikke alene ta ansvar for tidsklemma som først og fremst er en fritidsklemme, eller det at vi i større grad enn våre foreldre føler press på alle livets arenaer, sier Bolstad.

Undersøkelsen viser at både arbeidstakere og arbeidsgivere svarer at det er for mye som skjer ellers i livet og at vi skal prestere på alle arenaer, samt krysspress mellom familie, jobb og fritid som er de største utfordringene.

- Mange oppgir også høyt tempo, arbeidspress og høye krav på jobben som årsak. Det siste der kan arbeidsplassen gjøre noe med, men det er også opp til den enkelte av oss å sørge for en god balanse i livet. Vi kan ikke bli sykmeldt fra livet ellers, og jobben blir da det vi får en pause fra, selv om det kanskje ikke er der skoen trykker, sier Bolstad.

Langtidsfravær og diffuse plager er mest utfordrende for arbeidslivet

Fraværet som skyldes den uspesifiserte diagnosen «slapphet/tretthet» har doblet seg fra 2019 til 2023 viser NAVs statistikk over legemeldt sykefravær.

Det er ikke overraskende langtidsfravær ved kroniske eller langvarige sykdommer (54 prosent) og fravær som er legemeldt med mer diffuse plager som psykiske lidelser eller muskler og skjelettlidelser (66 prosent) som oppleves som mest utfordrende for norske arbeidsgivere.

Hyppig egenmeldt sykefravær (39 prosent) og hyppig legemeldt sykefravær (36 prosent) er også utfordrende for virksomhetene.

Går ut over kollegaer og ledere

Det høye sykefraværet vi ser i dagens samfunn får aller størst konsekvens for andre ansatte i virksomheten og for virksomheten totalt. Slitasje på andre ansatte (88 prosent) og slitasje på ledere (55 prosent) er de vanligste konsekvensene ved sykefravær.

- Når det allerede er knapphet i ressursene i form av hoder og hender til å løse oppgaver i mange virksomheter i dag blir konsekvensene av at folk forsvinner ut i sykemelding større for de som er igjen. At vi ser at slitasje på andre ansatte og slitasje på ledere er så utbredt er bekymringsfullt, sier Bolstad.

Lavere produktivitet (52 prosent), høyere kostnader totalt sett (48 prosent) og redusert kvalitet og service i kontakt med bruker/kunder (41 prosent) er andre konsekvenser.

I tillegg sier 39 prosent av virksomhetene at høyt sykefravær også gjør noe med moral og motivasjonen til de som er på jobb.

Fortsatt høy terskel for å sykemelde seg

Til tross for at vi har rekordhøyt sykefravær her i landet mener fortsatt 61 prosent av arbeidstakere og 41 prosent av arbeidsgivere at terskelen for at folk sykemelder seg er høy.

22 prosent av virksomhetene opplever terskelen for at medarbeidere sykemelder seg som lav. 15 prosent av arbeidstakerne svarer det samme.

Dårligere dialog med legene

HR Norge er opptatt av at legenes portvokterfunksjon må evalueres, og den ferske undersøkelsen understreker behovet for dette. Samarbeidet med legen til den sykmeldte er nemlig noe av det som er mest utfordrende for arbeidsgiver. 37 prosent sier samarbeidet med legen er ganske dårlig eller svært dårlig. Bare 19 prosent synes det fungerer bra, mens 32 prosent sier det er verken eller.

- I undersøkelsen kommer det frem at mange opplever at legene sykmelder for lett og i liten grad bruker gradert sykmelding. Flere arbeidsgivere opplever at samarbeidet mellom NAV, leger og arbeidsgivere har blitt dårligere når det gjelder oppfølging av sykmeldte. Tidligere var leger og NAV mer proaktive i å få sykmeldte tilbake i arbeid, og mange mener dette har endret seg. Arbeidsgivere finner det nå vanskeligere å få til dialogmøter, og både leger og NAV er ofte tilbakeholdne, sier Bolstad.

De fleste beskriver samarbeidet med den sykmeldte selv som godt. 71 prosent sier dette er ganske godt eller svært godt, mens 41 prosent er fornøyd med samarbeidet med NAV, mens 20 prosent mener dette heller ikke fungerer.

Her kan du se opptak av begge debattene våre:

Jobben din er psykt viktig – klikk her

Arbeidslivet 2.0 – klikk her

For mer informasjon og tall fra undersøkelsen, ta kontakt med:
Hilde Nordlund
Leder for samfunnskontakt og kommunikasjon

hilde.nordlund@hrnorge.no