Statsbudsjettet blir syretesten

- Vi forventer at statsbudsjettet speiler analysen i Perspektivmeldingen. Det er allerede flere jobber som ser etter hender og hoder enn omvendt. Da må vi få flere i jobb, få ned sykefraværet, styrke arbeidsmarkedsregioner, bygge kompetanse, øke produktiviteten og bli mer attraktiv for utenlandsk arbeidskraft. Statsbudsjettet blir syretesten for om regjeringen mener alvor, sier daglig leder i HR Norge, Even Bolstad.

Even Stortinget 2024

- Noe prioriteres opp, og noe ned. Det krever politisk mot og handlekraft. Om alle de gode tiltakene i Arbeidsmarkedsmeldingen finansieres, i tillegg til satsning på helse og forsvar, blir det mindre til det meste annet. Det blir mindre til andre hjertesaker, det må effektiviseres og noen steder også kuttes. Det blir syretesten, sier Bolstad.

Må ikke bruke for mye oljepenger

Bolstad er opptatt av at regjeringen viser moderasjon i hvor mye av oljepengene de bruker i årets statsbudsjett, på tross av at mange, både virksomheter og privatpersoner, opplever vanskelige tider på grunn av blant annet høy rente.

- Å bruke mer av oljepengene nå vil være som å «pisse i buksa for å holde seg varm». Hvis det brukes for mye penger, i et land som nesten ikke har ledige hender og hoder, vil det drive inflasjon og rentenivå videre. Det er igjen oppskriften på et vanskelig lønnsoppgjør, svekket krone, høyere rente, svekket konkurransekraft og økt arbeidsledighet på sikt, sier Bolstad.

Dette vil særlig gå ut over de som er unge i dag, de som skal etablere seg, inn på boligmarkedet, har bolig med høyt lån og høye renter.

-Hvis vi fortsetter å bruke mer penger av statsbudsjettet og renta fortsetter å være høy drar vi stigen opp under oss, og det er de unge og de som allerede sliter mest, som må ta kostnaden. Det er dønn usosialt, og virker stikk imot regjeringens gode mål om mer rettferdig fordeling, sier Bolstad.

Valutaen gjør allerede Norge mindre attraktiv for utenlandsk arbeidskraft, og det neste vil bli nordmenn som velger å jobbe i utlandet rett og slett fordi lønningene er bedre.

Må bli mer produktive

I sin siste rapport om Norge kritiserer OECD dårlig vekst i produktivitet, for stor offentlig sektor, mangelfull infrastruktur og svake skoleresultater.

- Vi må være konkurransedyktige, og rammevilkårene og mulighetene må legges til rette for fremtidens arbeidsplasser. De arbeidsplassene vi skal leve av, når oljen fases ut og grønne skiftet skal finne sted, skapes i dag. Derfor er det også god arbeidslivspolitikk å gjøre Norge til et attraktivt sted å investere. Vi må få opp produktiviteten i Norge. Produktivitetsveksten har flatet ut, er under snittet blant OECD-landene og dras dessuten opp av petroleumssektoren. Økt produktivitet er ikke bare en forutsetning for å beholde konkurransedyktige arbeidsplasser og velferdsstaten, men også for fremtidig reallønnsvekst, sier Bolstad.

Det er mye som påvirker arbeidsproduktiviteten.

-Dette er blant annet utdanning og kompetanseutvikling, evnen til å ta i bruk nye produksjonsmetoder og teknologi, herunder for eksempel AI og flytte ressurser fra sektorer med lav produktivitet til de med høy blir viktig. Norge har en stor offentlig sektor. Derfor blir utviklingen av produktiviteten i offentlig sektor enda viktigere hos oss enn hos andre, og her er prioriteringene i statsbudsjettet særlig viktig, sier Bolstad.

Han legger til at regjeringens satsning på kompetanse til de aller svakeste er utrolig viktig og bør applauderes.

- Ellers ser vi en tendens til at tiltak spres ganske tynt utover, og at andre hensyn enn arbeidslivets behov blir styrende. Norge trenger også impulser utenfra. Derfor er det å legge til rette for at norske elever kan ta hele eller deler av utdanningen sin på gode internasjonale skoler, stadig viktigere. I dag ser vi at det i stadig større grad blir noe som de med velstående foreldre har råd til. I tillegg til å være uklokt, så strider mot de målene som regjeringen har satt opp om mer rettferdig fordeling.

Prioriter tog og kollektivtransport

Virksomhetene skriker etter kompetanse. Og når de fleste av oss skal flytte velger vi å flytte til steder hvor ikke bare vi selv kan få en god jobb, men hvor også partneren kan få brukt det hen vil og kan. Mange vil også ha mulighet for å bytte jobb uten å flytte. Å skape attraktive bo- og arbeidsmarkedsregioner er noe av det viktigste vi kan gjøre for et velfungerende arbeidsmarked. HR Norge mener derfor det er helt avgjørende at regjeringen satser på jernbane. Prosjekt som er lovet rundt de store arbeidsmarkedsregionene må prioriteres.

- Skal AS Norge nyttiggjøre seg av den kompetansen som bor i alle de som holder til rundt omkring i landet vårt er første bud at de har mulighet til å komme seg til områder som tilbyr attraktive arbeidsplasser. At det nå nærmest er umulig å bo i Drammen og jobbe i Oslo, fordi du står i kø på E18 eller toget ikke kommer (eller kjører med halvt togsett), er utrolig dårlig bruk av verdifull arbeidskraft og arbeidstid. Skinnegående transport internt i de store arbeidsmarkedsregionene - som kommer i tide - er avgjørende og må satses på, sier Bolstad.

Han legger til.
- Vi er ikke vant til å tenke slik, men god fysisk og teknologisk infrastruktur er en helt avgjørende del av arbeidslivs- og kompetansepolitikken, sier Bolstad.