Arbeidsmiljø og sykefravær

Arbeidsmiljø og sykefravær handler om å skape en sunn og trygg arbeidsplass for å minimere sykdom og skader. Dette inkluderer ergonomi, trivselstiltak og forebygging av stress. Et godt arbeidsmiljø reduserer sykefravær og øker både produktivitet og medarbeidertilfredshet.
Arbeidsmiljø v2 Main Neg 3x

Et godt arbeidsmiljø legger grunnlaget for både helse, trivsel og produktivitet. Men hva er egentlig et godt arbeidsmiljø, hva påvirker sykefravær, og hvordan henger disse sammen? Her får du oversikt over de viktigste sammenhengene og hvordan du kan jobbe systematisk med begge deler.   

Hva er arbeidsmiljø? Arbeidsmiljø er summen av alle forhold som påvirker oss på jobb. Det handler om fysiske forhold som ergonomi, støy og inneklima. Så handler det om organisatoriske forhold som arbeidstid, oppgavefordeling og beslutningsprosesser. Og sist, men like viktig - psykososiale forhold som ledelse, kollegastøtte og mulighet for utvikling. Et godt arbeidsmiljø kjennetegnes av tydelige rammer, støttende ledelse, gode kollegarelasjoner og mulighet til å påvirke egen arbeidshverdag.   

Når det kommer til sykefravær, så kan det ha mange årsaker og kreve forskjellig oppfølging. Først og fremst kan vi skille mellom korttids- og langtidsfravær. Korttidsfravær er ofte knyttet til akutt sykdom eller forbigående plager. Det krever tett dialog og rask tilrettelegging ved gjentagende fravær. Det er viktig at arbeidsgiver fanger opp mønstre som kan tyde på underliggende utfordringer.  

Langtidsfravær er derimot ofte knyttet til mer sammensatte eller komplekse helseproblemer. I Norge er psykiske helseutfordringer en av de vanligste årsakene til sykefravær, og det kan mange ledere synes er krevende å snakke med medarbeidere om.  Langtidsfraværet krever en grundig oppfølging, en oppfølgingsplan og gradvis tilbakeføring. Fastlege og andre helseaktører er gjerne viktige samarbeidspartnere for å lykkes.  

Det er nyttig å være tydelig på hva som er HRs rolle og leders rolle når det kommer til sykefraværsoppfølging.  HR utvikler retningslinjer og systemer for hvordan virksomheten skal jobbe med arbeidsmiljø og sykefraværsoppfølging. Inn under dette lager de også gjerne verktøy og maler, og har ansvar for å gi opplæring og støtte til ledere. I tillegg kan HR også ha ansvar for å analysere og følge opp data og identifisere trender på dette området for virksomheten.

Lederens rolle består derimot av daglig oppfølging av arbeidsmiljø i egen enhet eller team. Lederen er den som skal ha direkte dialog med sykemeldte medarbeidere og ansvar for å tilrettelegge arbeid ved behov, og dokumentere oppfølging og tiltak som gjøres.  

Å tenke forebyggende er klokt både for å sikre at man har en arbeidsplass med bærekraftig balanse mellom krav fra arbeidsgiver og opplevd kontroll og støtte hos medarbeidere, og for å holde sykefraværet på et lavt nivå. Som arbeidsgiver er det noen viktige ting du må kjenne til: 

  • Arbeidsmiljølovens krav til systematisk HMS-arbeid 
  • Det er klokt å gjøre seg kjent med virkemidler og støtte en kan få gjennom NAV
  • Dersom dere har bedriftshelsetjeneste hos din virksomhet, bør du være trygg på hva som er deres rolle og hvordan dere skal bruke dem for å støtte dere.  
  • Dersom dere er en IA-virksomhet, må dere gjøre dere kjent med innholdet i IA-avtalen.

Godt arbeidsmiljøarbeid handler ikke bare om å oppfylle lovkrav, men om å skape en arbeidsplass der mennesker kan prestere og trives over tid. Ved å jobbe systematisk med både arbeidsmiljø og sykefraværsoppfølging, legger du grunnlaget for en bærekraftig organisasjon. 

Artikler

Eirik Degerud artikkel
20.03.2025
Hvordan forebygge sykefravær?
Hvordan forebygge sykefravær?
Kvinnehelse
14.03.2025
Kvinnehelse og sykefravær
Kvinnehelse og sykefravær
Barnehage
07.03.2025
Ledelse, arbeidsmiljø og sykefravær
Ledelse, arbeidsmiljø og sykefravær
HR Busienss Partner
03.03.2025
Satser på inhouse psykolog
Satser på inhouse psykolog
Arbeidsmiljo menn
19.02.2025
Psykisk helse på arbeidsplassen: – HR og ledere må være mer proaktive
Psykisk helse på arbeidsplassen: – HR og ledere må være mer proaktive
Trett dame ved PC
22.01.2025
Lavere sykefravær: tips og råd til HR og ledere
Lavere sykefravær: tips og råd til HR og ledere

Rapporter

Sykefravær rapport 2024
rapport
Sykefravær - hva opplever arbeidsgiver og hva observerer medarbeidere
Skjermbilde webinar
rapport
Hva er det vi bekymrer oss for?... og gjør det oss syke?
Sykefravær rapport 2024
rapport
Sykefravær - hva opplever arbeidsgiver og hva observerer medarbeidere
Skjermbilde webinar
rapport
Hva er det vi bekymrer oss for?... og gjør det oss syke?

Webinarer og foredrag

Kvinnehelse og sykefravær
14.03.2025
Kvinnehelse og sykefravær
Logg inn
Ledelse, arbeidsmiljø og sykefravær
07.03.2025
Ledelse, arbeidsmiljø og sykefravær
Logg inn
Helsefremmende arbeidsplasser – hva, hvorfor og hvordan
10.01.2024
Helsefremmende arbeidsplasser – hva, hvorfor og hvordan
Helsefremmende arbeidsplasser – hva, hvorfor og hvordan
Politisk feighet hindrer nedgang i sykefraværet - virksomhetene må gjøre jobben
02.01.2024
Politisk feighet hindrer nedgang i sykefraværet - virksomhetene må gjøre jobben
Politisk feighet hindrer nedgang i sykefraværet - virksomhetene må gjøre jobben
Fokus på mental helse – vi må få med oss gutta!
17.11.2023
Fokus på mental helse – vi må få med oss gutta!
Logg inn
Slik skaper du en robust jobbarkitektur
04.10.2024
Slik skaper du en robust jobbarkitektur
Logg inn

Arrangementer

Åpne alle
Konferanse
Sykefravær og arbeidsmiljø 2025 - 3. april på Meet Ullevaal

Årets Sykefravær og arbeidsmiljø-konferanse retter fokus på hvordan tettere samarbeid kan bidra til lavere fravær og økt inkludering.
I år har vi økt antall workshops for deg som velger fysisk konferanse. Sammen med bransjekolleger får du jobbe i dybden og utforske verktøyene.

Sykefravaer og arbeidsmiljoe 2025 494x389 Ny landingsside
Har du spørsmål om arbeidsmiljø og sykefravær, ta kontakt med:
Karoline Sandsbråten Scheide
Karoline Sandsbråten Scheide
Fagansvarlig (Innsikt og formidling)
Ønsker du å bli medlem?
Vi er interesseorganisasjonen for deg som er opptatt av HR, ledelse, organisasjon og arbeidsliv!

Som medlem holder du deg oppdatert innen HR og ledelse og får tilgang til kompetanse og verktøy som hjelper deg å utvikle virksomheten strategisk for fremtiden og praktisk i arbeidshverdagen.

Teamwork NY Main Neg 1
Nyhetsbrev

HR Norge formidler forskning, nyheter og trender innen HR-området fra våre nettverk.

Nyhetsbrev Main Neg 2