Et godt arbeidsmiljø legger grunnlaget for både helse, trivsel og produktivitet. Men hva er egentlig et godt arbeidsmiljø, hva påvirker sykefravær, og hvordan henger disse sammen? Her får du oversikt over de viktigste sammenhengene og hvordan du kan jobbe systematisk med begge deler.
Hva er arbeidsmiljø? Arbeidsmiljø er summen av alle forhold som påvirker oss på jobb. Det handler om fysiske forhold som ergonomi, støy og inneklima. Så handler det om organisatoriske forhold som arbeidstid, oppgavefordeling og beslutningsprosesser. Og sist, men like viktig - psykososiale forhold som ledelse, kollegastøtte og mulighet for utvikling. Et godt arbeidsmiljø kjennetegnes av tydelige rammer, støttende ledelse, gode kollegarelasjoner og mulighet til å påvirke egen arbeidshverdag.
Når det kommer til sykefravær, så kan det ha mange årsaker og kreve forskjellig oppfølging. Først og fremst kan vi skille mellom korttids- og langtidsfravær. Korttidsfravær er ofte knyttet til akutt sykdom eller forbigående plager. Det krever tett dialog og rask tilrettelegging ved gjentagende fravær. Det er viktig at arbeidsgiver fanger opp mønstre som kan tyde på underliggende utfordringer.
Langtidsfravær er derimot ofte knyttet til mer sammensatte eller komplekse helseproblemer. I Norge er psykiske helseutfordringer en av de vanligste årsakene til sykefravær, og det kan mange ledere synes er krevende å snakke med medarbeidere om. Langtidsfraværet krever en grundig oppfølging, en oppfølgingsplan og gradvis tilbakeføring. Fastlege og andre helseaktører er gjerne viktige samarbeidspartnere for å lykkes.
Det er nyttig å være tydelig på hva som er HRs rolle og leders rolle når det kommer til sykefraværsoppfølging. HR utvikler retningslinjer og systemer for hvordan virksomheten skal jobbe med arbeidsmiljø og sykefraværsoppfølging. Inn under dette lager de også gjerne verktøy og maler, og har ansvar for å gi opplæring og støtte til ledere. I tillegg kan HR også ha ansvar for å analysere og følge opp data og identifisere trender på dette området for virksomheten.
Lederens rolle består derimot av daglig oppfølging av arbeidsmiljø i egen enhet eller team. Lederen er den som skal ha direkte dialog med sykemeldte medarbeidere og ansvar for å tilrettelegge arbeid ved behov, og dokumentere oppfølging og tiltak som gjøres.
Å tenke forebyggende er klokt både for å sikre at man har en arbeidsplass med bærekraftig balanse mellom krav fra arbeidsgiver og opplevd kontroll og støtte hos medarbeidere, og for å holde sykefraværet på et lavt nivå. Som arbeidsgiver er det noen viktige ting du må kjenne til:
- Arbeidsmiljølovens krav til systematisk HMS-arbeid
- Det er klokt å gjøre seg kjent med virkemidler og støtte en kan få gjennom NAV
- Dersom dere har bedriftshelsetjeneste hos din virksomhet, bør du være trygg på hva som er deres rolle og hvordan dere skal bruke dem for å støtte dere.
- Dersom dere er en IA-virksomhet, må dere gjøre dere kjent med innholdet i IA-avtalen.
Godt arbeidsmiljøarbeid handler ikke bare om å oppfylle lovkrav, men om å skape en arbeidsplass der mennesker kan prestere og trives over tid. Ved å jobbe systematisk med både arbeidsmiljø og sykefraværsoppfølging, legger du grunnlaget for en bærekraftig organisasjon.