Personalpolitikk

Personalpolitikk er retningslinjer og prosedyrer som styrer hvordan en organisasjon håndterer sine ansatte. Dette inkluderer rekruttering, opplæring, kompensasjon og arbeidsmiljø. En solid personalpolitikk fremmer rettferdighet, trivsel og produktivitet i arbeidsstyrken.
Arbeidsrett Main Neg 3x 1

God personalpolitikk er grunnmuren i en velfungerende virksomhet. Den setter rammene for hvordan virksomheten behandler sine ansatte og skaper forutsigbarhet for alle parter. Her får du konkrete råd om hvordan du kan utvikle personalpolitikk som virker i praksis.

En effektiv personalpolitikk er tett koblet til virksomhetens overordnede mål og strategi. Skal virksomheten for eksempel satse på innovasjon? Da bør personalpolitikken fremme kreativitet og nytenkning gjennom fleksible arbeidsmåter og rom for eksperimentering. Er kvalitet og sikkerhet viktigst? Da må politikken understøtte grundig opplæring og tydelige rutiner.

Du sikrer du strategisk forankring gjennom å starte arbeidet med virksomhetens verdier og mål og la disse gå igjen i ordvalg og fokusområder. Kartlegg hvilke typer kompetanse og atferd strategien krever og utvikle en personalpolitikk som støtter opp under disse behovene.

En effektiv personalpolitikk dekker alle sentrale områder i arbeidsforholdet. Den tar gjerne form i en personalhåndbok. Den sier noe om hvordan virksomheten forholder seg til følgende områder:

  • Rekruttering og onboarding
  • Kompetanseutvikling og karriereveier
  • Lønn og andre ytelser
  • Arbeidsmiljø og medarbeideroppfølging
  • Mangfold, likestilling og inkludering
  • Varsling og konflikthåndtering

Mange HR-avdelinger bruker mye tid på å utvikle grundige retningslinjer, men sliter med å få dem til å fungere i praksis. Her er noen råd på veien:

  • Involver nøkkelpersoner tidlig. Få med ledere, tillitsvalgte og andre sentrale stemmer i utviklingsarbeidet. Dette sikrer både kvalitet og forankring.
  • Skriv for brukerne. Unngå juridisk språk, formelle uttrykk og HR-sjargong. Bruk eksempler og konkrete beskrivelser som gjør det enkelt å forstå hva retningslinjene betyr i praksis.
  • Lag gode støtteverktøy. Utvikle maler, sjekklister og veiledninger som gjør det enkelt for ledere å følge retningslinjene i hverdagen. Sørg for at disse er lett tilgjengelige.

Hold praksisene levende! God personalpolitikk er ikke et dokument som samler støv, men et aktivt verktøy som utvikler seg i takt med organisasjonen og ofte brukes. For å få til dette er det lurt å systematisk samle tilbakemeldinger fra medarbeidere og ledere og evaluere om retningslinjene fungerer etter hensikten. Det er også klokt å sørge for regelmessig opplæring og påminnelser.

Artikler

Rekruttering 2022
25.03.2025
Kan vi forvente et lite ungdomsopprør?
Kan vi forvente et lite ungdomsopprør?
Dame hjemmekontor PC
26.02.2025
Hjemmekontor-debatten: Vi diskuterer feil tema
Hjemmekontor-debatten: Vi diskuterer feil tema
Dame pa kontor
04.12.2024
Vil retur til kontoret øke kreativitet og innovasjon?
Vil retur til kontoret øke kreativitet og innovasjon?
Hjemmekontor ny
27.11.2024
Hjemmekontor har blitt en permanent endring
Hjemmekontor har blitt en permanent endring
Stortinget-foto-News-Oresund-Jenny-Andersson w2000-1024x672
21.10.2024
Slipp Gisle fri!
Slipp Gisle fri!
Arbeidskriminalitet Credit breakermaximus
14.06.2024
La oss knuse arbeidslivets kakerlakker
La oss knuse arbeidslivets kakerlakker

Rapporter

Hjemmekontor rapport 2024
rapport
Hjemmekontor til glede og... eller besvær
Hjemmekontor rapport 2024
rapport
Hjemmekontor til glede og... eller besvær

Webinarer og foredrag

Endringer i arbeidsmiljøloven fra 1. januar 2024
15.12.2023
Endringer i arbeidsmiljøloven fra 1. januar 2024
Logg inn
Vanskelige arbeidstakere
01.11.2023
Vanskelige arbeidstakere
Logg inn
Arbeidsrett - nytt fra domstolene
21.06.2023
Arbeidsrett - nytt fra domstolene
Logg inn

Arrangementer

Åpne alle
Konferanse
HR-konferansen for offentlig sektor 2025

På HR-konferansen for offentlig sektor 2025 undersøker vi hvordan et komplekst landskap preget av økonomiske svingninger, politikk, kompetanseutfordringer og teknologisk innovasjon påvirker hverdagen til HR og ledere i stat, kommune og fylkeskommune. Vi erkjenner utfordringene, men ser også mulighetene. For å møte disse endringene trenger vi verktøy, innsikt og et sterkt fellesskap.

Vi gir deg et variert program bestående av solide plenumssesjoner, mulighet til å plukke temaene du er mest interessert i på en hel dag med delsesjoner, samt mulighet til faglig fordypning.

HR konferansen for offentlig sektor 2024 494x389 Ny landingsside 1
Har du spørsmål om personalpolitikk, ta kontakt med:
Karoline Sandsbråten Scheide
Karoline Sandsbråten Scheide
Fagansvarlig (Innsikt og formidling)
Ønsker du å bli medlem?
Vi er interesseorganisasjonen for deg som er opptatt av HR, ledelse, organisasjon og arbeidsliv!

Som medlem holder du deg oppdatert innen HR og ledelse og får tilgang til kompetanse og verktøy som hjelper deg å utvikle virksomheten strategisk for fremtiden og praktisk i arbeidshverdagen.

Teamwork NY Main Neg 1
Nyhetsbrev

HR Norge formidler forskning, nyheter og trender innen HR-området fra våre nettverk.

Nyhetsbrev Main Neg 2