Hvor digitalt moden er du og din virksomhet?
Alle ledere må forholde seg til digitalisering så virksomheten ikke sakker akterut. Som HR-person har du et stort medansvar for at virksomheten og dens ledere og medarbeidere modnes digitalt. Men hva er ditt konkrete ansvar, og hvilken rolle bør HR innta?
Digital modning er avgjørende både for private og offentlige organisasjoners overlevelse og relevans. Pernille Kræmmergaard, grunnlegger og direktør for DI2X - The Digitalisation Institute, presenterer seks forskjellige generasjoner av digital modenhet.
- Kan du kort beskrive de seks forskjellige generasjoner av digital modenhet?
- Generasjon en representerer de første skrittene inn i den digitale verden, hvor organisasjoner primært digitaliserer eksisterende papirskjemaer til PDF-format, oppretter informative nettsider og lokale systemer som blir implementert lokalt. Disse har begrenset samhandlingsevne, noe som resulterer i ineffektiv informasjonsflyt mellom avdelinger.
- I generasjon to er fokuset rettet mot standardisering og effektivisering. Organisasjoner implementerer IT-systemer som fungerer på tvers av avdelinger, noe som muliggjør bedre dataflyt og mer effektive arbeidsprosesser. Denne generasjonen handler primært om intern optimalisering, men mangler fortsatt et tydelig kundefokus.
- Generasjon tre markerer et viktig skifte hvor organisasjoner begynner å se utover og fokuserer på sluttbrukernes behov. Her blir teknologi sett på som en medskaper av nye tjenester og produkter. Dette krever en fundamental endring i tankesett, hvor organisasjoner må være villige til å eksperimentere og innovere. Transformasjonsledelse blir viktig, da endringen handler mer om tankesett enn bare prosesser.
- Med generasjon fire kommer en dypere forståelse av at hele forretningsmodellen må revurderes. Organisasjoner begynner å tenke i økosystemer og ser på hvordan de kan skape sammenhengende tjenester som møter kundenes grunnleggende behov. Dette krever ofte samarbeid med andre aktører og en mer visjonær tilnærming til verdiskaping.
- Generasjon 5 representerer en betydelig evolusjon mot personaliserte og proaktive tjenester. Her handler det ikke lenger om å behandle kunder som grupper, men som individer med unike behov. Organisasjoner bruker data og teknologi til å forutse og forebygge problemer før de oppstår. Dette reiser viktige spørsmål rundt dataetikk og personvern.
- Generasjon seks, som fortsatt ligger frem i tid, karakteriseres av full transparens og økologisk bevissthet. Organisasjoner må kunne dokumentere etisk oppførsel i hele verdikjeden og bidra til større samfunnsmessige mål som bærekraft og klimaansvar. På dette nivået får individer full kontroll over egne data, med mulighet til å dele dem på egne premisser, forklarer Pernille Kræmmergaard.
- Hvem har ansvar for at virksomheten og at dens ansatte modnes digitalt?
Pernille understreker at ledelsen har et kritisk ansvar for organisasjonens digitale modning. Dette ansvaret blir særlig viktig fra generasjon tre og oppover der endringene krever aktiv ledelse og strategisk tenkning. Hun understreker at for å lykkes med digital modning må organisasjonen fokusere på både kompetanseutvikling og endring av tankesett, her har HR en nøkkelrolle.
- Hva er HR sitt konkrete ansvar, og hvilken rolle bør HR innta?
- HR-avdelingen spiller en sentral rolle i å bidra til å utvikle nødvendig kompetanse og digitale tankesett i organisasjonen. Endringen innebærer å bevege seg bort fra industrielle tankemåter mot mer digitale og innovative tilnærminger. I denne prosessen har HR-avdelingen ansvar for å fasilitere utviklingen og sikre at organisasjonen har riktig kompetanse for fremtiden.
- Når jeg snakker om kompetanseheving og utvikling av digitale tankesett skiller jeg litt mellom disse, forklarer Pernille. Kompetanseutvikling er ned til det konkrete, en konkret oppgave, mens et tankesett er en helhetlig måte å tenke fremover på som er forskjellig fra måten man tenker på i et mer industrielt paradigme, som tilhører nivå én og to.
- Digitaliseringen er her, og du vil ha et paradigmeskifte som er nødvendig. I Digitalilseringsinstiuttet skaper vi den digitale tankegangen, og det er dette modellene mine forhåpentligvis kan bidra til. Så mitt håp er at deltakerne på HR-konferansen for offentlig sektor begynner å utvikle sitt eget digitale tankesett. Da vil de føle seg bedre rustet til å ta et bevisst medansvar for bedriftens digitale modenhet, avslutter Pernille Kræmmergaard.
Pernille kommer til HR-konferansen for offentlig sektor på Lillehammer i januar med foredraget «Mind the Gap: Hvor digital moden er din virksomhet?».
Pernille Kræmmergaard er grunnlegger og direktør for DI2X – Digitalilseringsinstiuttet. Hun har en mastergrad i International Business, en doktorgrad i organisatorisk og teknologisk endring, og har vært professor ved Aalborg Universitet og IT-Universitetet i København. I over 25 år har hun forsket på verdiskapning med ny teknologi, og fokuserer på samspillet mellom strategi, teknologi, organisasjon og ledelse for digital transformasjon i både private og offentlige organisasjoner.
HR-konferansen for offentlig sektor 2025 er en arena for å utforske de utfordringene og mulighetene som preger dagens offentlige virksomheter.
Vi gir deg et variert program bestående av solide plenumssesjoner, mulighet til å plukke temaene du er mest interessert i på en hel dag med delsesjoner, samt mulighet til faglig fordypning.
Bli med til Lillehammer og la oss sammen knekke koden til en styrket fremtid for HR i offentlig sektor!