Styrk din emosjonell intelligens i en AI-dominert arbeidshverdag

Kunstig intelligens kan være en kraftig driver for økt effektivitet og smartere arbeidsplasser, men hva skjer med vår evne til kritisk tenkning, kreativitet og empati i en AI-dominert verden? Foredragsholder og lederutvikler Efwa Anna Hagström mener vi må styrke vår emosjonelle intelligens (EQ) for å balansere teknologiens påvirkning på de menneskelige ferdighetene.

Robot menneske

Kunstig intelligens har fått et solid fotfeste i arbeidslivet, men spørsmålet er: Gjør den oss smartere, eller tvinger den oss til å miste viktige ferdigheter?

Efwa Anna Hagström portrett
Efwa Anna Hagström

- Når vi stadig vender oss til AI for raske svar, trener vi mindre på å stille gode spørsmål, reflektere og bruke egen kreativitet og dømmekraft. Problemet er ikke teknologien i seg selv – det er hvordan vi bruker den. Hvis vi bruker AI ukritisk og ensidig, risikerer vi å svekke unike menneskelige ferdigheter som kritisk tenkning, innovasjon og empati, sier Hagström.

Hun mener samtidig AI har potensial til å gjøre oss smartere, dersom vi bruker den bevisst som en støtte for vår menneskelige intelligens.

- For HR, som spiller en nøkkelrolle i å styrke organisasjonens samlede intelligens, handler det om å kombinere teknologi og menneskelige ferdigheter på en måte som frigjør potensialet i begge. Dette er essensielt for å bygge smartere arbeidsplasser som lykkes i en AI-drevet verden, sier Hagström.

Hagström kommer til HR Tech 2025 med foredraget "Gjør AI oss dummere – eller smartere?". På konferansen tar hun et dypdykk i hvordan manglende emosjonell intelligens (EQ), skjermtid og stress påvirker vår evne til å navigere i en verden dominert av AI.

Skjermtid og stress

Likevel er det liten tvil om at et samfunn der skjermtid stadig øker, og ansikt-til-ansikt-interaksjoner reduseres, mister vi viktige ferdigheter som bygger vår emosjonelle intelligens (EQ).

- Når ansikt-til-ansikt-interaksjoner blir erstattet med tekstmeldinger og e-poster, mister vi trening på det som bygger våre empati-muskler. Samtidig øker stressnivået i arbeidslivet, noe som gjør det enda vanskeligere å regulere egne følelser, se andres perspektiver og møte behov på en konstruktiv måte - emosjonell intelligens (EQ), forklarer hun.

Dette har direkte og indirekte konsekvenser.

- EQ er en nøkkel til å bygge psykologisk trygghet og samarbeid – og når den svekkes, mister vi noe essensielt i arbeidskulturen. Det fører til dårligere relasjoner, mindre tillit og lavere engasjement, som igjen påvirker organisasjonens resultater.

Emosjonell intelligens avgjørende for effektivitet

Ifølge Hagström er det ikke IQ, men EQ som er avgjørende for teamets effektivitet. Når emosjonell intelligens svekkes, får det direkte konsekvenser for samarbeidet, innovasjonsevnen og beslutningstakingen.

- Det påvirker produktiviteten, innovasjonen og lønnsomheten i en negativ spiral, som skaper skaper unødvendige og kostbare utfordringer i organisasjoner. Ofte utgjør de millionbeløp, grunnet tid brukt på brannslukking, flaskehalser og svekket gjennomføringsevne. For HR, ledere og organisasjonens resultater er dette kritisk. Nå i AI-æraen trenges det motsatte. Når AI tar over alt flere av de enkle, repetitive oppgavene, kreves en bevisst styrking, balanse og bruk av både kunstig og menneskelig intelligens for å løse oppgaver optimalt. Jeg kaller det Human-Tech Leadership, forklarer hun.

Ledere scorer lavt på EQ

Hagström understreker at vi i en stadig mer teknologisk verden må fokusere på å utvikle det som gjør oss unike som mennesker.

- Jo mer teknologisk verden blir, desto viktigere er det at vi bevisst trener på det som gjør oss mennesker unike: empati, kritisk tenkning, relasjoner og kreativitet. Paradoksalt nok kan AI, brukt på riktig måte, være en fantastisk støtte for å få dette til. AI kan sparre med oss i utfordringer, gi råd og innspill, og automatisere rutineoppgaver for å frigjøre tid til refleksjon, strategi og relasjoner, sier hun.

Lederutvikleren er opptatt av at ledere må øve på dette og ha et spesielt fokus på å skape arbeidskulturer i en AI-preget hverdag.

- Vi må trene ledere enda mer bevisst – for 80 prosent scorer lavt på EQ. Ledere må aktivt skape arbeidskulturer som fremmer psykologisk trygghet, tillit og samarbeid, og lære seg å navigere smart i samspill med teknologi. Dette er nøkkelen til smartere arbeid og bedre resultater i AI-æraen, avslutter Hagström.

Nøkkel Takeaways:

  • AI kan gjøre oss smartere, men bare hvis vi bruker det bevisst – Teknologi bør støtte vår menneskelige intelligens, ikke erstatte den.
  • Skjermtid og stress truer vår emosjonelle intelligens (EQ) – Økt skjermbruk reduserer våre evner til å utvikle empati og regulere følelser.
  • EQ er mer avgjørende enn IQ for effektivt samarbeid og innovasjon – Sterke relasjoner og tillit er nøkkelen til suksess i en AI-dominert arbeidsplass.
  • Ledere må aktivt fremme psykologisk trygghet og samarbeid – EQ må styrkes hos ledere for å bygge sterke team og smart arbeid.
Om foredragsholderen

Efwa Anna Hagström er lederutvikler, forfatter og ekspert på fremtidsrettet ledelse i AI-æraen. Med over 20 års erfaring som Business Transformation Coach hjelper hun organisasjoner å kombinere teknologi og menneskelige ferdigheter for smartere arbeidsmetoder, bedre samarbeid og høyere resultater. Hun er kjent for engasjerende foredrag og konkrete strategier som inspirerer til å utnytte både AI og EQ optimalt.

Konferanse
HR Tech 2025 - 5. mars på Clarion Hotel The Hub

I 2025 er ikke spørsmålet lenger om HR bør tilpasse seg en digital verden, men hvordan HR kan posisjonere seg som en strategisk aktør i et arbeidsliv preget av stadig mer avansert teknologi, internasjonale reguleringer og et fokus på bærekraftige, inkluderende og sikre løsninger.

HR Tech 2025 494x389 Ny landingsside 1

Flere artikler

HR AI
Digitale løsninger innen HR
Fremtiden for AI i HR: Muligheter i 2025
Fremtiden for AI i HR: Muligheter i 2025
Paula Bjornstjerna
Digitale løsninger innen HR
Hvordan bygge et mer menneskelig arbeidsliv i AI-alderen
Hvordan bygge et mer menneskelig arbeidsliv i AI-alderen
Jarle Hildrum web
Digitale løsninger innen HR
Generativ kunstig intelligens og HR-analyse
Generativ kunstig intelligens og HR-analyse