Generativ kunstig intelligens demokratiserer HR-analysene

Bruken av Generativ kunstig intelligens har skutt fart, ikke bare i Norge, men i verden. Nye muligheter oppstår når generativ kunstig intelligens møter HR-analyse, men samtidig oppstår det også nye former for risiko.

Jarle Hildrum web

På konferansen HR Analyser 2024 vil Jarle Hildrum, direktør i Deloitte, belyse mulighetsrommet for hvordan generativ AI kan bidra i utførelsen av hovedprosessene i HR-analyse - fra problemformulering til kommunikasjon av resultater.

- Hvor finner vi koblingen mellom Generativ AI og HR-analyse?

- Koblingen mellom generativ AI og HR-analyse ligger hovedsakelig i muligheten for å demokratisere avansert dataanalyse. Generativ AI kan gjøre det mulig for HR-folk å utføre komplekse analyser uten dyptgående tekniske ferdigheter eller programmeringskunnskaper. Men det er viktig å merke seg at HR-team fortsatt må sikre:

  • Høy datakvalitet. Hvis dataene er mangelfulle, hjelper det lite med generativ KI.
  • At de stiller forretningsrelevante spørsmål. HR analyser skal hjelpe virksomheten med å levere på de viktigste målene, ikke kun hjelpe HR.
  • At analyseresultatene brukes i viktige, gjentakende beslutningsprosesser som leder til verdi for kunder og ansatte.

- Hvilke muligheter gir dette som vi ikke har i dag?

  • Enklere tilgang til avanserte analyseverktøy for folk i HR
  • Automatisering av deler av datainnsamlingen samt ulike typer avansert analyse.
  • Generering av innsiktsfulle rapporter og visualiseringer

- Er det risiko forbundet med å ta AI i bruk i HR-analyser?

- Ja, det er flere potensielle risikoer:

  • Personvern og datasikkerhet: Bruk av språkmodeller i HR analyse kan true ansattes personvern, da dataene kan komme på avveie, bli brukt til terning av modellene etc. Dette kan løses ved at man bruker AI til å utvikle programvarekode til HR analyser, og siden kjører koden i et lokalt utviklermiljø.
  • Bias og diskriminering: AI-systemer kan arve og forsterke eksisterende skjevheter i data, noe som kan føre til urettferdige beslutninger.
  • Mangel på gjennomsiktighet: "Black box"-algoritmer kan gjøre det vanskelig å forstå og forklare beslutninger.
  • Overavhengighet av teknologi: For stor tillit til AI-systemer kan føre til at menneskelig dømmekraft og erfaring nedprioriteres.
  • Kompetansegap: Mangel på AI-kompetanse i HR-avdelinger kan føre til feilaktig bruk eller tolkning av analysene.

- Kan du gi et par eksempler på virksomheter som har tatt dette i bruk og hvordan de jobber?

- Generativ kunstig intelligens i HR analyser er så nytt at jeg ikke kjenner virksomheter som har kommunisert om ferdige løsninger. Men mange eksperimenterer med dette nå, inklusive Deloitte og flere av våre kunder. I tillegg jobber de store HCM leverandørene med dette, som Workday, SAP, ServiceNow, samt mindre og spesialiserte som Eightfold, Sana, Bersin Company etc., avslutter Jarle Hildrum.

Konferanse
HR Analyser 2024 - 15. oktober på Thon Hotel Storo

Konferansen er tilbake med et fullspekket og bunnsolid program! HR-analyse handler om å samle inn, analysere og tolke HR- og forretningsdata, få innsikt og ta gode beslutninger for virksomheten. Årets program dekker alle områdene av HR-analyse, og tar selvfølgelig også opp i seg kunstig intelligens. Hold av 15. oktober og meld deg på nå, så sees vi enten fysisk eller digitalt!

HR Analyser 2024 494x389 Ny landingsside

Flere artikler

Alexander Lofgren web
Digitale løsninger innen HR
Ville du latt AI designe hvordan du vil leve?
Ville du latt AI designe hvordan du vil leve?
HR AI artikkelformat
Digitale løsninger innen HR
Generativ AI i HR: Redusere kostnader og øke effektiviteten
Generativ AI i HR: Redusere kostnader og øke effektiviteten