«Når skal du gå av, egentlig?» - det spørsmålet har vi ikke råd til lenger

Vi har spurt et utvalg medlemmer i HR Norge hvor de tenker at virksomheten skal hente arbeidskraftreserven når kampen om arbeidskraft og kompetanse nå hardner til. 64 prosent har krysset for «Blant seniorer, tilrettelegge for at våre erfarne arbeidstakere står lenger i jobb». Det er positivt og nødvendig hvis vi skal finansiere framtidens velferd, men hvor langt er vi egentlig kommet i arbeidet med å tenke inkludering av seniorer på arbeidsplassen?

Eldre Dame I Arbeid

Ikke så altfor langt avdekker masteroppgaven, «Er HR forberedt på den demografiske utviklingen?», skrevet av Majlén Jasari og Anna Opedal. Mens andelen yrkesaktive synker, fortsetter mange seniorer å forlate arbeidslivet tidlig.

Majlén Jasari og Anna Opedal
Majlén Jasari og Anna Opedal

- Kunnskap finnes, men handling mangler, sier Majlén Jasari, som nå jobber med produktutvikling i HR Norge.
- Flere eldre arbeidstakere bør stå i jobb lenger. De fleste uttrykte også et ønske om å bli bedre på å få seniorer til å bli. Imidlertid er det få som kan vise til konkrete aktiviteter eller prioriteringer som kan forebygge uønsket tidlig pensjonering, og gjøre det mer attraktivt å stå lenger i jobb.

Alder vurderes ikke som en del av inkluderings- og mangfoldsarbeidet

Mange virksomheter har kommet et godt stykke på vei når det kommer til mangfold og integrering. Men masteroppgaven til Jasari og Opedal avdekker at virksomheter ikke ser på alder som en del av inkluderingsarbeidet på lik linje som for eksempel kjønn og etnisitet. Ved å øke bevisstheten rundt alder som en viktig mangfoldsdimensjon, kan bedrifter mer effektivt jobbe for å inkludere eldre arbeidstakere og utnytte deres kompetanse på en bedre måte. 

- Når virksomhetene ikke har en systematisk tilnærming til det å forlenge eldre arbeidstakeres karrierer, er det også vanskelig å evaluere hva som fungerer, og enda viktigere, vanskelig å videreutvikle tiltakene. Dersom tiltakene for å beholde eldre arbeidstakere ble mer strukturert og målrettet, ville bedriftene kunne samle verdifull data for å forbedre og videreutvikle disse initiativene, forklarer Jasari

Alle trenger å bli sett 

I oppgaven viser Jasari og Opedal til teori om menneskelig motivasjon, der det framgår at de grunnleggende psykologiske behovene kompetanse, autonomi og tilhørighet påvirker motivasjon og trivsel. Kompetanse som et grunnleggende behov handler om behovet for å utfordre seg selv og mestre nye utfordringer, og oppnå ny kompetanse. Autonomi er behovet mennesker har for å føle frihet og selvstendige valg i handlinger. Tilhørighet er behovet for å føle en tilknytning til noe, og bli verdsatt av andre. Hvis en virksomhet og dens ledere støtter de grunnleggende psykologiske behovene vil man skape et miljø der arbeidstakeren føler seg kompetent, verdsatt og engasjert. Man skaper forutsetning for at seniorer ønsker å bli (og en positiv sideeffekt er at andre også vil bli) fordi man som arbeidstaker kjenner seg kompetent, verdsatt og engasjert. Dette er ikke det mange erfarne arbeidstakere opplever

- Eldre arbeidstakere opplever at de blir indirekte presset ut av arbeidslivet når de nærmer seg en viss alder. Mange ansatte føler at samtaler med leder handler mer om å kartlegge når de har tenkt til å gå av, i stedet for å fokusere på hva som kan gjøres for å forlenge karrieren. Det er viktig at virksomhetene ikke bare legger vekt på pensjonsforventninger, men aktivt formidler at deres kompetanse er ønsket og nødvendig i mange år fremover. Når seniorer føler seg sett, verdsatt og inkludert, øker motivasjonen til å bli værende i arbeid lenger. Og akkurat det med å bli sett, inkludert og verdsatt gjelder vel oss alle, sier Jasari

En positiv sideeffekt hvis man greier å få flere seniorer til å ville bli lenger, er at andre også vil bli.

Gode resultater fra andre mangfoldstiltak viser potensial

Jasari har tro på at virksomhetene kan lykkes i det nødvendige arbeidet med å forlenge yrkesdeltakelsen blant seniorene.

- Der hvor bedrifter har gjort prioriteringer, som for eksempel å få flere kvinner i lederstillinger eller fremme etnisk mangfold, har de ofte oppnådd gode resultater. Dette viser at bedriftene har evne og kapasitet til å lykkes med det mangfoldsarbeid de velger å fokuser på. Dersom alder ble inkludert som en del av mangfoldsstrategien, er det et stort potensial for å se lignende positive resultater.

HR sin rolle

Som Jasari og Opedal konkluderer kan HR-avdelingen ved flere tiltak spille en avgjørende rolle i arbeidet med bedre bruk av senior arbeidskraft:

  • Ved å sette arbeidskraftutfordringen og viktigheten av å holde på erfaren arbeidskraft på agendaen for ledere og ledelse, og sikre at alder er en del av virksomhetens mangfoldsstrategi.
  • Ved å etablere en systematisk tilnærming til tiltak for eldre arbeidstakere. Det vil gjøre det mulig å måle resultater, kartlegge hva som faktisk fungerer og justere tiltak og strategi deretter.
  • Ved å være proaktiv, planlegge og sikre at man har en robust arbeidsstyrke i årene som kommer når vi blir færre yngre.

Pensjonsreformen understreker nødvendigheten av at folk skal stå lenger i arbeid, og virksomhetene må sørge for at deres tiltak og strategier er i samsvar med disse overordnede målene. Det kan være bra for seniorarbeidstakeren, for virksomheten og samfunnet som helhet.