Psykologien bak en vellykket onboarding
Kunnskap om kommunikasjon og hvordan hjernen fungerer kan forbedre mange onboarding-prosesser. Når vi først forstår hva som foregår rent nevrologisk, blir det enklere å forstå hvordan vi kan lykkes med å lede oss selv og andre.
![Medarbeidersamtale Credit:YurolaitsAlbert](https://www.hrnorge.no/assets/images/illustrasjoner/_articleBannerBigRetina/5298157/Medarbeidersamtale_2023-09-20-083028_qfqt.webp)
![Anna Tebelius Bodin portrett](https://www.hrnorge.no/assets/images/personer/Anna-Bodin.png)
Anna Tebelius Bodin kommer til Onboardingkonferansen 2025 i mars, der skal hun snakke om psykologien bak en vellykket onboarding. Hun har bakgrunn som pedagog og jobber mye med bedrifter som er opptatt av å forbedre sin kommunikasjon. Hun har gjennomført over 1600 forelesninger om hvordan vi kommuniserer, lærer, og leder oss selv og andre- og ser dette i sammenheng med hva som skjer i hjernen.
Verdien av psykologisk kompetanse
Anna startet sine akademiske studier med Psykologi ved Lunds universitet i 1999. Der fikk hun kunnskap om viktige forskningsområder og ville lære mer om hjernen. Det tok henne til Harvard University, der hun tok en mastergrad og assisterte forskning om den lærende hjernen.
– Særlig psykologien gir mye svar på hvordan vi kommuniserer og samhandler, og mye atferd er forutsigbar. Vi beveger oss gjennom ganske forutsigbare stadier. Det som skjer i hjernen og psykologi former hvordan vi kommuniserer med hverandre, hvordan ulike behov oppstår, og får betydning for hvordan vi samhandler i bedrifter med ulike mennesker, forteller Anna.
Som pedagog har hun jobbet mye med å få mennesker til å lære mer om seg selv og hvordan hjernen fungerer. Kunnskap om kognisjon og nevrologi gjør at vi kan bedre forstå hvorfor vi kommuniserer og handler som vi gjør.
– Trygghet gjennom bekreftelser er med å skape velvilje hos ansatte. Når vi føler oss trygge skapes det kjemiske reaksjoner i kroppen som er med å bekrefte menneskers verdi. Når vi føler oss verdifulle har vi lettere for å bidra og engasjere oss, og det blir lettere å samhandle, og håndtere alt som skjer.
Hedret med Mensa-pris
– Når det blir bekreftet at vi som mennesker er viktige, så gjør det oss bedre rustet til å håndtere ansvar. Det kan også forklares rent nevrologisk og jeg bruker nevrologien til å forklare hva som faktisk skjer i hjernen, sier Anna.
Dette med å forklare hva som skjer i hjernen virker først komplisert, men Anna har faktisk mottatt mye anerkjennelse for at hun gjør det komplekse forståelig. Blant annet fikk hun Mensa-prisen i 2020.
«I 2020 ble Anna hedret med årets Mensa-pris for sin evne til å gjøre det komplekse enkelt», skriver Podplay.com (2024). Anna deler også verdifulle tips og råd rundt kompetanseutvikling til sitt publikum.
Bekreftelser vekker engasjement
– Når mennesker føler seg bekreftet vekkes det forventning og engasjement. Folk vil bidra mer og forstå mer av det som foregår. De engasjerer seg mer. Det motsatte er jo når folk ikke føler seg sett og bekreftet som verdifulle. Da vil engasjement bli redusert og man prøver kanskje å komme seg unna oppgaver og ansvar man ikke føler for å engasjere seg med, forklarer Anna.
Noen føler kanskje på avvisning eller konkurranse- de føler seg ikke sett. Da blir det ikke samme engasjement. Når det kommer til onboarding, opplæring og inkludering av ansatte, er det viktig å forstå at når mennesker blir bekreftet som viktige og betydningsfulle, så blir de også motiverte til å bidra mer.
Tydelig kommunikasjon må til
Det kanskje aller viktigste er betydningen av tydelig kommunikasjon i onboardingen av nye ansatte.
– Ofte tror vi at vi har tydelig kommunikasjon, men når vi snakker om hva det faktisk er, så ser vi at det ofte ikke er på plass. For det handler om så mye, om kroppsspråk og kroppsbevegelser, øyekontakt, og hvordan vi reagerer på spørsmål. Om du ikke har god øyenkontakt så oppleves du ikke som trygg, og skaper ikke trygghet. Her finnes veldig konkrete ting som vi bør være oppmerksomme på, som hvordan man lytter og reagerer, sier Anna.
Under en onboarding er det spesielt viktig at nye ansatte føler at det er i orden å stille spørsmål og at de blir møtt på en god måte. Her holder det ikke bare å si at «det er høyt under taket hos oss». Man må faktisk vise det i praksis.
– Noen sier at de har det høyt under taket selv om det ikke stemmer. Det som betyr noe, er jo hvordan du reagerer når jeg spør deg om noe. Om det faktisk er slik at vi er kulturbærere av det vi sier. Hvordan reageres det når ansatte stiller spørsmål? Hva signaliserer vi med vår kommunikasjon og atferd?
På konferansen vil Anna illustrere noen emosjonelle mønstre som er ganske forutsigbare ved mennesket. Kunnskapen om hvordan hjernen fungerer kan forandre mye. Når vi først forstår hva som foregår rent nevrologisk, blir det enklere å forstå hvordan vi kan lykkes med å lede oss selv og andre.
Anna Tebelius Bodin er foredragsholder, foreleser og forfatter, med mastergrad fra Harvard University, hvor hun også bidro i forskning om hjernen. Hun har gitt ut 6 bøker og holdt over 1600 foredrag om psykologien bak hvordan vi leder, lærer og kommuniserer med kunnskap om hjernen. I 2020 ble hun hedret med årets Mensa-pris for sin inspirerende måte å spre kunnskap om hjernen på.
Visste du at det å miste en ansatt kan koste bedriften mellom seks og ni månedslønner? Dette viser hvor viktig det er med en solid onboardingprosess, både for den nyansatte og for organisasjonen. En god start handler om mer enn bare praktiske detaljer – det handler om å bygge relasjoner, sette tydelige forventninger og skape både trygghet og mestring.
Vil du forbedre måten din virksomhet tar imot nye medarbeidere på? Bli med på årets mest spennende konferanse om onboarding!
![Onboardingkonferansen 2025 494x389 Ny landingsside2](https://www.hrnorge.no/assets/images/events/Onboardingkonferansen_2025_494x389_Ny_landingsside2.jpg)