Fredrik Fornes: Stillingsannonser er omdømmebygging

Stillingsannonsen skal tiltrekke de rette kandidatene og er derfor viktig i rekrutteringen. Den bør ses på som et butikkvindu – det er her kandidater danner sitt førsteinntrykk av virksomheten. En god stillingsannonse skal reflektere bedriftens verdier, kultur og forventninger.

Fredrik Fornes

- Stillingsannonser er omdømmebygging, sier markedsfører, foredragsholder og forfatter, Fredrik Fornes.

- En god annonse vil skape en positiv merkevareeffekt, mens en dårlig vil gi ditto negativ effekt for hele selskapets merkevare. Hvis den er skrevet dårlig eller er generisk, kan den skremme bort talentfulle folk som trenger å se noe ekte og engasjerende for å bli interessert, forklarer han.

Fredrik Fornes er rangert som den tredje mest innflytelsesrike stemmen på norsk LinkedIn, og kommer til Rekrutteringsdagen 2025 den 12. februar. Han er utdannet tekstforfatter og journalist, og har skrevet stillingsannonser for bedrifter i hele Norge.

Klassiske feil som skremmer vekk kandidatene

Så hvordan kan stillingsannonser forvandles fra å frastøte til å tiltrekke?

- Mange annonser mangler fokus på mennesker sier Fornes.

Annonsene handler ofte bare om bedriftens krav og forventninger, og ikke noe som helst om hvorfor kandidaten skal ha lyst til å søke jobb hos dere, eller hva kandidaten får av goder.

- Det brukes generiske fraser som: «Vi har godt arbeidsmiljø», «konkurransedyktige betingelser» og lignende begrep, dette gir kandidaten så godt som ingenting.

- Samtidig stilles det overdrevne krav til stillinger og lages lange punktlister med unødvendige krav. Noen korte punktlister kan være bra, men når annonsen kun består av tre-fire endeløse punktlister er det fryktelig vanskelig å hente ut essensen. Dette skremmer bort gode kandidater ved at de tenker at de ikke er gode nok, sier Fornes.


Tre tips for bedre stillingsannonser:

1. Skriv til målgruppen din: Lag annonsen med kandidaten i tankene. Hvem er de? Hva er viktig for dem? Hvordan prater de?

2. Bruk ekte språk: Unngå klisjeer og skriv som om du snakker direkte til personen som leser. Skriv varmt og kandidatfokusert. Husk: Du skal selge jobben!

3. What’s in it for them?: Ta med noe som gir en følelse av hva slags miljø de vil jobbe i, hvilke goder de får, hva de vil lære og oppnå i rollen – ikke bare hva du krever av dem.

HR sin rolle i utformingen av stillingsannonser

- HR bør være brobyggeren mellom hva virksomheten trenger, og hva kandidaten ser etter, sier Fornes. HR må sikre at annonsen tydelig kommuniserer hva som er kritisk for å lykkes i rollen, men samtidig gir folk lyst til å søke.

Fornes mener det kan være en stor fordel å samarbeide med markedsavdelingen om sistnevnte. De har ofte enda bedre kompetanse rundt tekstforfatting og det å formidle engasjerende tekster, og kan være til god hjelp for HR-folk som ikke er så glade i å skrive.

- HRs viktigste oppgave etter at marked har gjort sin jobb, er å sikre at annonsen faktisk reflekterer det kandidaten møter i virkeligheten. Det er få ting som er mer demotiverende enn falske løfter i en jobbannonse, avslutter Fredrik Fornes.

Rekrutteringsdagen 2025 den 12. februar tar Fredrik deg med på en reise inn i jobbannonsenes verden. Med en kombinasjon av humor, alvor og praktiske verktøy ser han blant annet på hvorfor tradisjonelle stillingsannonser skremmer bort kandidater. Du får lære hvordan små, men effektive endringer kan gjøre en stor forskjell – og sikre at du når de rette kandidatene.

Om foredragsholderen

Fredrik Fornes er markedsfører, foredragsholder og forfatter. Han har blant annet produsert hundrevis av innlegg og videoer om LinkedIn, arbeidsliv, karriere, rekruttering og aldersdiskriminering til sine over 45 000 følgere på LinkedIn og 15 000 følgere på Instagram. Fredrik er rangert som den tredje mest innflytelsesrike stemmen på norsk LinkedIn, bak Nicolai Tangen og Petter Stordalen. Fredrik har bakgrunn som journalist og tekstforfatter, og har skrevet stillingsannonser for bedrifter i hele Norge.

Konferanse
Rekrutteringsdagen 2025 - 12. februar på Thon Hotel Storo

Meld deg på Rekrutteringsdagen 2025! Hold deg oppdatert på de nyeste trendene, forbered deg på fremtidens arbeidsliv og hent inspirasjon til arbeidshverdagen. Sammen skal vi diskutere hvordan vi kan skape fremtidens arbeidsliv – et arbeidsliv som er både bærekraftig, inkluderende og konkurransedyktig.

Velkommen til en dag full av innsikt, inspirasjon og nettverksbygging.

Rekrutteringsdagen 2025 494x389 Ny landingsside2

Flere artikler

Digital rekruttering
Rekruttering
Nye trender som påvirker rekrutteringen
Nye trender som påvirker rekrutteringen
I Stock Rekruttering
Rekruttering
Rekruttering - dette må du vite
Rekruttering - dette må du vite
Storebror Rekruttering I Stock 621461160 900X578
Rekruttering
Rekruttering - ny forskning innen seleksjonsmetoder med interessante funn
Rekruttering - ny forskning innen seleksjonsmetoder med interessante funn