Nye trender som påvirker rekrutteringen

Det foregår flere trender nå som påvirker rekrutteringen, og det vil bare fortsette fremover. HR og rekrutteringsteam gjør lurt i å sette seg inn i trender, teknologi og muligheter, og være forberedt på konkurransen og krav fra kandidater. Hva kan HR gjøre for å møte de nye trendene på en god måte?

Digital rekruttering
Matt Adler portrett

Matt Alder er en erfaren konsulent og strategisk rådgiver for ledere og bedrifter. Han hjelper bedrifter og ledere med å etablere gode strategier som hever kvaliteten på rekruttering og employer branding. Det er nødvendig for å sikre seg konkurransefortrinn og tiltrekke gode kandidater på en god måte.

– Det blir viktig for ledere og HR å ha god innsikt i trendene som påvirker rekrutteringen. Det er store krefter som styrer endringene i markedet for rekruttering og talentanskaffelse, sier Alder.

En mer personlig kandidatopplevelse

– For det første er det mye teknologi og AI som bidrar til å skape endringer. Teknologien går fort fremover, der AI gir nye muligheter og skaper endringer. Effektivitet og mer automatiserte prosesser kan hindre «bias» og feilvurderinger. Vi kan også utvide søkene mer med automatiserte prosesser, samtidig som vi går i dybden med mer personlige tilpasninger.

– En av de store trendene er mer personlige tilpasninger i rekrutteringsprosessene. Vi er blitt mer klar over feil vi gjør, og kan håndtere dette bedre i fremtiden med høyere kvalitet. Vi ser en utvikling med større fleksibilitet i måten man tiltrekker og beholder kandidater.

– En annen ting er at måten vi ser etter ferdigheter på endrer seg fordi kunnskap går fortere ut på dato. Da må vi ha mer fleksible metoder. Vi bør vektlegge «softskills» og personens evne til å lære og tilpasse seg. Kanskje lærer vi opp kandidater mer inhouse og tilbyr intern opplæring. Bedriftene kan bruke interne ressurser mer kreativt.

– Med ny teknologi kommer vi fortere ut til massene og får god bredde i søket, og med personlig dialog kan vi redusere risikoen for feilrekruttering. Betydningen av å levere en god kandidatopplevelse blir stadig viktigere, og det kan være en fordel med mer personlig dialog med hver enkelt kandidat.

– Personlig tilpasset kommunikasjon bygger sterkere relasjoner og mer likeverdige prosesser der kandidatene kan stille spørsmål.

Snakk om kulturen i employer branding

– Det som er spesielt viktig med employer branding, er å fortelle mer om hvordan det virkelig er å jobbe hos dere, og hva det er som gjør at folk vil være der. Fortell om kulturen, viktige verdier og la kulturen være i sentrum.

Alder tror at det kan være lurt å skille seg litt ut og fortelle om kulturen og hvordan det er å jobbe hos dere.

– Fortell hva som skiller dere fra andre. Hvorfor er det så bra å jobbe hos dere? Hvordan er det virkelig å jobbe her? Har dere en unik kultur og verdier? Fortell mer om det og inviter kandidatene inn i hverdagskulturen. Vis frem kulturen og fortell hvorfor det er så bra å jobbe hos dere. Sammen med ny teknologi kan man få til en veldig god dialog med kandidater.

Det er ikke lenger bare snakk om å rekruttere «de beste hodene». Like viktig er det å bygge gode kulturer der folk faktisk ønsker å jobbe. Mange kandidater er blitt mer bevisste på verdier og kultur. Det blir også større oppmerksomhet rundt muligheter for karriereutvikling. For å lykkes med rekruttering er det viktig å både tiltrekke seg gode folk og beholde dem.

– Jeg har utviklet et rammeverk for alle typer bedrifter og ledere, som kan hjelpe de med å navigere i disse prosessene for talentutvelgelse. Det gir dem noen verktøy og muligheten for å bygge gode strategier gjennom hele kandidatopplevelsen og prosessen fra tiltrekning av kandidater, til gjennomgang av søknader, intervjuer, opplæring og onboarding. Dette bygger både på akademisk innsikt og praksis.

Matt Alder kommer til Rekrutteringsdagen 12. februar 2025, der vil han holde et foredrag om trender og utfordringer innen rekruttering, og hvordan HR og ledere kan møte disse utfordringene på en god måte. På workshopen kommer han til å dele konkrete verktøy som hjelper dere med å etablere strategiene som gir konkurransefortrinn.

– Jeg vil fortelle litt om hva som driver frem endring innen talentanskaffelse, og hva som vil skje fremover nå. I workshopen vil vi trene på hvordan bedriftene kan håndtere endringer som kommer og jobbe seg gjennom det. Det er viktig å ha kontroll på det som skjer og planlegge godt for fremtiden, avslutter Alder.

Om foredragsholderen

Matt Alder er en strategisk konsulent, futurist og innholdsprodusent og har over 20 års erfaring innen Talent Acquistition og rekruttering. Matt står bak den populære podkasten The Recruiting Future Podcast, med mer enn to millioner nedlastninger. Dette gir han et unikt perspektiv og kunnskap, som støttes av hans arbeid med verdensledende selskaper og oppstartsmiljøer.

Konferanse
Rekrutteringsdagen 2025 - Programmet er lansert!

Nå kan du melde deg på Rekrutteringsdagen 2025! Hold deg oppdatert på de nyeste trendene, forbered deg på fremtidens arbeidsliv og hent inspirasjon til arbeidshverdagen.

Rekrutteringsdagen 2025 494x389 Ny landingsside2

Flere artikler

I Stock Rekruttering
Rekruttering
Rekruttering - dette må du vite
Rekruttering - dette må du vite
Storebror Rekruttering I Stock 621461160 900X578
Rekruttering
Rekruttering - ny forskning innen seleksjonsmetoder med interessante funn
Rekruttering - ny forskning innen seleksjonsmetoder med interessante funn