Alexandras app gir god kjemi med nye medarbeidere

Hvordan sikre god kjemi med nyansatte allerede før de starter i den nye jobben? Det finnes (snart) en app for det, og det er verdens største kjemikonsern som har fått denne appen for bedre kjemi mellom nyansatte og arbeidsgiver utviklet.

Du ble innkalt til intervju, gikk gjennom alle intervjuene, og endelig, etter en lang, lang prosess, får du beskjed om at du er den utvalgte.

Glad og fornøyd og lykkelig og forventningsfull signerer du ansettelsesavtalen og sender oppsigelse av din nåværende jobb.

Vel hjemme åpner du en flaske god vin og feirer.

Stillheten

Så blir det stille.

Musestille.

I tre måneder er det ikke ett eneste livstegn fra virksomheten som har bestilt din tid og energi for overskuelig fremtid.

Det gjør deg litt urolig. Men du rister det av deg.

Når ventetiden er over, tropper du lett nervøs opp på din nye arbeidsplass. Du er spent, men føler deg som en fremmed, med bare et overfladisk innblikk i arbeidsoppgavene og svært lite innblikk i kultur, verdier og hvem din leder og dine kolleger er.

Det går seg jo til.

Eller ikke.

Må det være slik?

Det spørsmålet stilte Alexandra Bjerch-Andresen seg etter at hun selv hadde besøkt det store, stille rommet mellom to jobber.

Lagde en app

Hun hadde fått jobb som HR manager i det norske datterselskapet til BASF.

— Nei, det må ikke være slik, svarte hun seg selv, og fant fram smarttelefonen sin.

— Det finnes sikkert en app for det, tenkte hun.

Men, nei, det fantes ikke en app for det.

Apper som hjelper til med logistikken ved nyansettelser er det nok av. De passer på at du har en PC, en epost-konto, at du er inne i lønnssystemet og andre strukturelle ting.

— Men apper som letter den «myke» delen av onboarding-prosessen fantes ikke den gangen, sier Alexandra.

Hun bestemte seg for å lage en. Litt research, og hun var snart i kontakt med den norske startupen Someday.

Snakker til hjertet

— Jeg ville ha noe som snakker til hjertet hos den nyansatte før de starter, forteller hun. — Jeg ville ha et verktøy som passer for alle, eller i det minste alle i vår nordisk-baltiske region, og for alle nivåer av ansettelser.

— Jeg ville ha noe som skaper stolthet og setter folk inn i kulturen før første arbeidsdag.

Nå har hun fått det, og appen testes ut i disse dager.

— Hva skjer for en nyansatt i BASF nå da?

— En ny jobb handler ikke bare om den nye medarbeideren, men hele familien. Så vi sender en blomsterbukett hjem. De får et hyggelig kort fra sin kommende leder som takker dem for valget.

— Når appen er ferdig vil den hjelpe den nyansatte til å sette seg inn i kulturen og få oversikt over hva BASF driver med. Når jeg sier at jeg jobber i BASF tenker folk kassetter. Appen hjelper den nyansatte med å lage sin egen «elevator pitch» som svar på spørsmål om hvor de jobber og hva de gjør.

Fun facts

— Ingenting er obligatorisk, men alt er tilgjengelig, og det presenteres på en engasjerende måte. Som «fun facts» for eksempel: Visste du at BASF har oppfunnet fargen indigo – en farge som i mange år er blitt brukt til å farge jeans? Visste du at BASF skaper kjemi for en bærekraftig fremtid? Visste du at BASF har oppfunnet boost-materialet som er i sålene på Adidas sine boost sko?

— Våre medarbeidere er våre viktigste ambassadører, og det er viktig at vi holder relasjonen varm også i perioden før de begynner i ny jobb.

Settes i system

— Hva blir annerledes i onboarding og pre-onboarding med denne appen?

— Noen av tingene gjør vi allerede, som at vi oppfordrer ledere til å invitere til en kaffe og kanskje et møte med teamet og kollegene. Forskjellen er at det har vært litt tilfeldig, mens det nå settes i system. Vi håper og tror det vil gjøre at folk kommer lettere opp og stå, at det blir en vinn-vinn hvor folk kommer kjappere inn i jobben og samtidig føler seg kompetente og nyttige litt raskere.

— Hvor mange ansettelser har dere i året i denne regionen til BASF?

I Norden og Baltikum hadde vi i 2018 72 ansettelser.

Alexandra Bjerch-Andresen

Alexandra er HR Manager, i praksis øverste HR-leder for BASF Norge, med ca 240 ansatte. Hun er sterkt engasjert i muligheter og fremdrift, og har arbeidet med utvikling av organisasjoner og mennesker i hele sitt arbeidsliv.

Hun har erfaring fra HR-arbeid i norske og internasjonale konsern, som ICA, NorgesGruppen, Coca-Cola og Stamina. Hennes utdanning er fra Profesjonsstudiet i Pedagogisk Psykologi ved Universitet i Oslo og Master of Management fra BI, i tillegg til tittel som Markedsøkonom fra IHM.


Intervjuet er gjort av Paal Leveraas, coach, skribent og foredragsholder og utgiver av det populære ukebrevet Tirsdag morgen.