rosenborg-stromsgodset-solvkampen-2014 fzigrw9r8pzn1ljrqinqnx27o

Skrevet av: Anne Lian

    Dansen rundt gullkalven

    RBK er tidenes mestvinnende fotballklubb i Norge, men suksess kan også øke kompleksiteten. Å lede en toppfotballklubb med mange interessenter og høyt engasjement krever stø kurs.

    På HR-Dagen i Trondheim kommer Organisasjonssjef i Rosenborg Ballklub, Trond Alstad, og forteller om livet på innsiden av en toppfotball klubb. HR Norge har tatt en prat men Alstad i forkant for å høre litt mer om hans foredrag «Dansen rundt gullkalven».

    - Hvorfor kan suksess øke kompleksiteten?

    - Kompleksiteten øker fordi vi får større oppmerksomhet. Det er oppmerksomhet vi lever av da dette gir oss flere interessenter - og det liker vi. Rosenborg har en lang historie som «folkets fotballklubb» og «Trøndelags fotballklubb», vi har derfor mange interessenter på mange nivå og med forskjellige agendaer. Det er mange som mener noe, og det ligger en forventning om å bli hørt når de uttrykker sin mening, da kommer kompleksiteten inn. Engasjementet i klubben er høyt og det er mye følelser i fotball, vi må ta hensyn til dette og veie våre ord på gullvekt når vi må kommentere ting. En annen faktor som vi ser på som positiv, men som også kan være en utfordring, er sosiale medier. Der har vi ingen kontroll på hva som skjer og vi opplever av og til at det blir vanskelig, sier Alstad.

    - Dere har inkludert spillerne i organisasjonen, hvordan har dere klart det?

    - Spillerne vet at klubben har en solid historie og de kjenner denne. De vet det er forventninger til sportslig prestasjon, noe de blir minnet på i brakka vår. Der har vi premievegger med pokaler og bilder fra internasjonale kamper på veggene. Det er viktig at de forstår verdigrunnlaget i klubben og er tilgjengelige og åpne utad. Vi har fokus på ikke å ta oss selv så høytidelig, vi må vise at vi setter pris på de som følger oss. Vi vet at alle spillerne ønsker seg til større klubber og spille i liga, det er jo sånn nå at de nærmest er på innleie. At de er attraktive for andre klubber betyr at vi har lykkes, i følge Alstad.

    - «Alle» har en mening og oppfatning av Rosenborg – på godt og ondt. Hvordan er det å leve med det?

    - Vi må leve med det og like det og vi synes det er bra, dette er en del av den verdifulle oppmerksomheten vi kjemper om. Men vi opplever at vi ikke alltid er enige i det som blir sagt om oss, det er mye følelser i fotball og vi må tåle at såkalte eksperter synser og uttaler seg på feil premisser. Det kan være en utfordring for oss om ledere og trenere blir styrt av det som står i media, men står det ikke noe om RBK i Adresseavisen en dag blir vi bekymret.
    I vintermånedene må vi kjemper mer om oppmerksomheten, da er det andre idrettsgrener som for eksempel ski som får mye plass. Så for å holde trykket mot media oppe i starten på året jobber vi bevisst med å gi pressen saker om milepæler i klubben og promoterer salg av sesongkort som i hovedsak skjer i januar og februar. Salget er en viktig aktivitet som vi gir mye oppmerksomhet. Vi bruker også vinteren til å bygge merkevare og profilere klubben, så hos oss er det aktivitet hele året avslutter Alstad.

    Trond Alstad er Organisasjonssjef i Rosenborg Ballklub. Han har bakgrunn fra bank og finans, som konsulent mot kunnskapsbedrifter som blant annet Sintef, han har vært innom IT bransjen og sittet i OL komiteen på Lillehammer hvor han jobbet i LOC med oppbygging av organisasjonen.

    Les mer om HR-Dagen i Trondheim her.

    Hold deg oppdatert på det siste innen HR. 
    Meld deg på nyhetsbrevet vårt i dag!