HR-teknologi: 3 råd for å unngå fortidens synder
Når IT-prosjektet går ad undas er det ikke alltid dataen som har skylda. Etter 22 år i HR-teknologi vet Jason Averbook mye om fortidens synder og hvordan du skal unngå å repetere dem.
Rett før avtalt Skype-intervju med tech-guru Jason Averbook kommer det en mail. «Kan du ringe meg på mobilen i stedet? Jeg får ikke Skype til å virke.»
Det er ettermiddag i Oslo og tidlig morgen i California. Jeg slår mobilnummeret til Jason Averbook, og starter med ertende å påpeke ironien i at en av verdens største HR-teknologiguruer sliter med å få teknologien til å virke.
Han ler godt i sin ende, som åpenbart er i rushtrafikken i LA på vei til jobb.
— Det er teknologiens feil, sier han, og tilføyer:
— Det er forresten en av de største hindringene for bedre bruk av HR-teknologi – at man skylder på teknologien.
Jason Averbook er CEO i The Marcus Buckingham Company (TMBC). Marcus Buckingham har skrevet en rekke bestselgende business-bøker hvor budskapet er at det er viktigere å fokusere på hva man er god på enn hva som ikke fungerer. TMBC ble startet i 2006 og utvikler teknologi som understøtter dette styrkefokuset.
Jason Averbook er også forfatter, mest kjent for boken «HR from Now to Next». Spørsmålet han adresserer på HR Tech 2016 er hvorfor teknologiprosjekter — ikke minst de som er knyttet til HR — så ofte feiler, og hva som skal til for å bli en vinner i stedet.
— De fleste av mine foredrag handler om hvordan man gjør et kvantesprang fremover ved å lære av feilene som er gjort i fortiden, sier Jason.
— Lær leksene av de som har gått fra stormaskiner til klient-tjener til skytjenester.
Første lekse er: Det er ikke alltid dataen som har skylda.
— Du skal ikke alltid klandre teknologien. Vellykket implementering av teknologi handler 90 prosent om folk og prosess. Skap prosesser som folk vil bruke. Gjør systemene mer personsentriske.
Jason har jobbet med HR-teknologi i 22 år, inkludert en lang rekke år i PeopleSoft, teknologiselskapet som etter en årelang fiendtlig oppkjøsprosess ble overtatt av Oracle. Han er klar på at det sjelden er leverandørene og systemene de leverer som bør lastes når teknologiprosjekter går ad undas.
«Det er ikke alltid dataen som har skylda»
— Leverandørene har lært av fortidens synder, og de fleste leverer i dag teknologi som er tilpasset en verden hvor førsteinntrykket betyr alt. Det som er viktig fra en kjøpers ståsted er at de ikke kan regne med at teknologi skal reparere dine interne prosesser.
En ny app har i dag bare noen få sekunder på seg til å skape et godt førsteinntrykk. Liker du den ikke, sletter du den fra mobilen din. Det samme gjelder for et nytt IT-system, dersom det ikke treffer med det samme, har du et problem. Et stort problem.
Derfor advarer han også mot å kaste seg på den siste bølgen.
— Jeg har lært litt om hva som skaper suksess og hva som ikke gjør det. Og en av de viktigste lærdommene er at du ikke skal hoppe ukritisk på den siste bølgen. Selv om markedsfolkene sier at HR i skyen er det eneste som gjelder nå, er det ikke sikkert det er rett for HR. Og selvbetjening — det å sette den merkelappen på et system betyr ikke at folk bruker det. Hvis du har tilgang på alle data i verden, men ingen gidder å bruke dem, har du et problem.
Følger du strømmen, blir du dessuten lik alle andre, og får ingen konkurransefordeler.
— Å kopiere det alle andre gjør fører deg ikke alltid fremover. Selv om alle driver online rekruttering er det ikke sikkert du skal gjøre det. Det avhenger av hvordan virksomheten din er skrudd sammen, og hva dens strategiske mål er.
En av fortidens synder er at man jobber med et prosjekt til det går live, og deretter er prosjektet avsluttet.
— Ditt mål er ikke å gå «live», ditt mål er å skape bedre resultater for virksomheten. Og det er ikke slutt når systemet er på lufta, det er da det starter. Virksomheter lærer dessverre svært sakte. 80 prosent av gangene ser vi fremdeles denne holdningen: Systemet er på lufta, vi feirer, så går alle videre til neste prosjekt.
«Selv om markedsfolkene sier at HR i skyen er det eneste som gjelder nå, er det ikke sikkert det er rett for HR.»
Jason mener at det trengs en holdningsendring.
— Det trengs et mindset shift. Vi ønsker alle at vi kunne kjøpe et stykke teknologi, og dermed slutter bikkja å bjeffe og ungene oppfører seg ordentlig. Men det er ikke sånn det fungerer. Alle — også i HR — må tenke på seg selv som teknologer.
— Det betyr at du som HR-person ikke bare kan si at «det tar IT-avdelingen seg av». Hvis din bestilling er «bygg meg en båt», kan du være sikker på at båten du får ikke er den du så for deg. Det er ikke sånn at de skal måtte lære seg hvordan alle knappene fungerer og hvordan skrive kode, men akkurat som du ikke ringer IT for å laste ned en sang fra iTunes, er det også andre grunnleggende ting du må lære å beherske selv.
Her er Jason Averbooks tre viktigste råd til deg som vil unngå fortidens synder:
- Ikke regn med at teknologien fikser de interne menneske- og prosessrelaterte problemene dine.
- Demp inntrykket av «HR-teknologi» som teknologi som skal brukes av HR-avdelingen. Det er et verktøy som bidrar til en god HR-funksjon, men det skal brukes av ansatte og deres ledere.
- Avstem forventningene hos de som skal bruke systemene. IT-systemer, i likhet med mennesker, får bare én sjanse til å skape et godt førsteinntrykk.
Bildet av Jason Averbook (øverst på siden) er fra et intervju med Modern Survey på Youtube.