Hvordan godt lederskap gjorde et statsmonopol til en folkefavoritt

"Bunnlinjen vår er ikke penger og overskudd. Vi skal ha folkets støtte. Det har vi hvis vi har et godt omdømme."

Kai G. Henriksen, toppsjef i Vinmonopolet og mottaker av HR Norges pris "Kunsten å lede" for i år, delte sine tanker om ledelse med deltakerne på HR Forum forrige uke.

Vinmonopolet har gått fra å være en av Norges mest utskjelte og latterliggjorte virksomheter, til nå - to år på rad - å være den bedriften som har best omdømme i landet.

Polkoe Foto Wikipedia

1. april 1950 kunne du se denne polkøen utenfor polet på Majorstua etter at Aftenposten hadde skrevet om flaskemangel på polet.

For bare 20-30 år siden var det edruelige synet som møtte en kunde på polet: Køsystemer, alvorlige menn i dress og forbud mot å snakke pent om varene. Dersom han eller hun orket å stå i polkø først.

I dag er virksomheten preget av serviceinnstilte, kunnskapsrike ansatte.

Det er faktisk ganske imponerende, og det har på ingen måte kommet av seg selv.

Godt lederskap er sannsynligvis den viktigste medvirkende faktoren i en slik prosess.

Og lederen selv, Kai G. Henriksen, har med rette fått mye anerkjennelse for jobben han har gjort som toppleder i polet.

Tidligere i høst fikk han en av landets mest anerkjente og høythengende lederpriser, HR Norges egen utmerkelse "Kunsten å lede".

Her, i dette foredraget fra HR Forum, forteller Kai Henriksen historien bak den fantastiske omdømmereisen Vinmonopolet har gjort.

For deg som deltok på HR Forum er dokumentasjonen til foredragene tilgjengelig på en egen lukket side som du har fått tilsendt informasjon om i en separat epost. Der finner du nå også en rekke av foredragene på video.

Dette foredraget med Kai Henriksen, samt dokumentasjonen fra foredraget er tilgjengelig for alle.