IT-PR for HP-HR

​At HR driver med PR er ikke vanlig. Men i IT gjør HPs HR PR. HR-direktøren er ansvarlig for all PR som er knyttet til målet om å bli Norges beste arbeidsplass. - En naturlig oppgave, mener Yvonne Fosser.

HR-direktør i Hewlett-Packard Norge har fått en ny oppgave: Å drive PR. – Jeg har fått klare målkriterier fra ledelsen, sier Yvonne Fosser. – For å nå disse målene, er en av strategiene å snakke direkte med mediene, heller enn å gå via kommunikasjonsavdelingen.

«Ledelsen» i Yvonne Fossers tilfeller er først og fremst Anita Krohn Traaseth. Hun tiltrådte som ny toppsjef for Hewlett-Packards norske datterselskap i vår.

Hva hun har satt i gang siden ansettelsen har vakt oppsikt langt utenfor selskapets vegger. Gjennom sin personlige tinteguri.com har hun blant annet skrevet om hvordan hun dummet seg ut for Europa-sjefen og hvordan hun fikk toppjobben – inkludert den fulle søknaden. Hun har også publisert søknaden hun sendte da hun fikk sin aller første jobb i IT.

Traaseth og den øvrige ledelsen i selskapet har definert tre langsiktige mål, som alle henger sammen. De skal være den mest synlige aktøren innen IT innen 2015, de skal ha den mest imponerende vekstraten i IT-bransjen, og de skal vinne prisen som beste arbeidsplass i kåringen Great Place to Work (GPTW).

— Det er tre mål som henger tett sammen, og som involverer HR-funksjonen på alle plan, sier Yvonne Fosser.

I forhold til det å bli Norges beste arbeidsplass har Anita gjort oss i HR ansvarlig for all PR, og vi jobber direkte mot mediene selv, uten å involvere eksterne eller interne kommunikasjons- og PR-folk, sier hun.

Yvonne Fosser kobler GPTW –målet mot redusert turnover og at de beste søker seg til HP.

— Det har allerede gitt effekt, sier hun. – Det at Anita snakker om de menneskelige sidene av IT-bransjen i så mange sammenhenger har gitt oss søkere som eksplisitt har sagt at de gjerne vil jobbe i HP fordi de ser at våre verdier henger sammen med deres.

At HR er ansvarlig for PR er ikke vanlig verken i HP eller resten av IT-bransjen, for ikke å si resten av verden.

— Tidligere var det slik at ingen fikk lov å snakke med pressen uten at det var filtrert gjennom en PR-ansvarlig. Anita sier at hun vet hva vi står for og stoler på at vi vil gjøre dette på en god måte. Så nå blir vi kurset i mediehåndtering. Det er en bratt læringskurve, og vi kan sikkert komme til å snuble, - og det er også greit. Feil kan rettes opp.

Det er ikke bare HR-direktøren som er blitt PR-agent i HP. Alle ansatte oppfordres til å stikke hodet frem, det være seg ved å kommentere til journalister, skrive blogger eller poste i sosiale medier.

— I den nye verden med sosiale medier er det ikke plass til mellomroller i kommunikasjonen. Vi må kunne stole på at ansatte målbærer våre verdier og fremfører vårt budskap på en god måte, og dersom det ikke fungerer kan vi heller korrigere i ettertid, sier Fosser.

— Siden målet er å bli best på GPTW så er målekriteriene våre også knyttet opp mot de dimensjoner som måles der. Tillit står sentralt, og ord som respekt, troverdighet, stolthet, fellesskap og rettferdighet står sterkt.