Kompetanseutvikling for digital transformasjon i Telenor
«Digitalisering treffer alle deler av organisasjonen, så vi er avhengig av å utvikle egne ansatte for å lykkes med vår forretningsstrategi..»
- Joakim Slørstad, Senior Vice President for Learning & Development
Tredje område er ansvar for egen læring. Dette retter seg mot alle ansatte i Telenor, alle skal ha tilgang på gode opplæringsmuligheter og tid til egen læring. Samtidig opplever mange at det er vanskelig å finne tid til egenutvikling i en travel hverdag. Telenors CEO Sigve Brekke har derfor gitt alle sine 21 000 ansatte i 8 land en 40 timers utfordring. Dette innebærer at alle kan bruke 40 timer til eget kompetanseløft i løpet av 2018. Ca. 20 timer på nettkursene og 20 timer opplæring på jobb. Opplæringen skal være relatert til eget ansvarsområde men nye oppgaver utenfor eget kompetansefelt, alternativt eksterne kurs for å utvikle ny kompetanse.
For å gjennomføre dette ble Telenor Campus, Telenors digitale læringsportal, relansert ved årsskifte 2018 med nye fremtidsrettede kurs og treningsprogrammer for alle ansatte. Ledelsen og HR-funksjonen har sammen identifisert sentrale kompetanseområder som skal utvikles. Blant de utvalgte områdene er digital markedsføring, digitale kanaler, anvendt dataanalyse, design og produktutvikling. Gjennom Telenor Campus tilbys det kurs innen disse kompetanseområdene. I tillegg tilbys det treningsmoduler innen ledelse på alle nivåer, nye måter å tenke prosjektledelse, dynamisk tenking og styrkebasert utviklingspraksis. Læringsprogrammene er tilpasset av selskapets Lærings- og Utviklingsavdeling for å møte behov uttrykt av ansatte og som selskapets strategi identifiserer.
«Jeg ønsker at vi i Telenor kontinuerlig skal utvikle og fornye våre ferdigheter og kunnskap»
- Sigve Brekke, konsernsjef Telenor