– Lederne må selv leve den bedriftskulturen de ønsker
Da strømmetjenestene kom og satte TV-markedet på hodet, kunne det blitt spikeren i kista for den tradisjonelle TV-distributøren. I stedet tok RiksTV sats og la ut på en innovativ reise med dem som i dag er blant bransjens mest fornøyde – både på ansatte- og kundesiden. – Vi begynte å tenke mer på mennesker, sier Tobias Falkberger i RiksTVs ledergruppe.
RiksTV var en etablert aktør i et etablert marked.
– Produktet var slik det var, og konkurrerte først og fremst på pris, mimrer Falkberger, som er selskapets direktør for folk og kultur.
Så kom strømme-revolusjonen, anført av Netflix høsten 2012. RiksTV ble nødt til å fornye tilbudet sitt, og med det seg selv.
Falkberger kommer til Kompetansedagene for å fortelle om denne reisen «fra dinosaur til gaselle», fra et satt selskap til et dynamisk og smidig et, som kjapt skifter retning når det kreves. – Vi måtte tenke, jobbe og organisere oss annerledes. Både for å møte markedet og kundenes behov, men også for å tiltrekke oss ettertraktet kompetanse, forteller Falkberger, og viser til at IT og teknologi, som før hadde hatt en støttefunksjon, nå ble viktig for selskapets satsning på innovasjon.
I bunn og grunn handlet det om å fokusere mer på mennesker: Både kundene og de ansatte. Hierarkiet ble bygget ned og en flatere organisasjon oppstod.
– Vi tror på at de som sitter nærmest kundene også tar den beste beslutningen, forklarer Falkberger. Å gå over til mer teambasert organisering, der medarbeidere med ulik kompetanse jobber sammen om oppgavene, er et annet grep som ble tatt.
– Hele organisasjonen har blitt trent i endring. Tidligere kunne folk sette seg på bakbena hvis de ble bedt om sette seg et annet sted, nå skulle de ønske de hadde hjul på pulten, illustrerer Falkberger.
Om organisasjonen har blitt smidigere, har den ikke blitt slankere. Tvert imot.
– Vi er nesten dobbelt så mange nå som for fem år siden, sier Falkberger. En viktig årsak til det er at selskapet «outsourcer» mindre.
– Vi har innsett at det er viktig å jobbe sammen, både mentalt og fysisk. Nå sitter vi på samme kontor, og de tjenestene som fortsatt ligger ute er tettere knyttet til oss, som i partner- og ikke leverandørforhold, sier Falkberger.
Som et resultat av denne transformasjonen får selskapet ut flere nye tjenester og produkter, i et mye høyere tempo.
– Når vi ser behov for å gjøre noe annerledes, er vi i stand til å gjøre det raskt, hevder Falkberger.
Tre ganger i året går selskapet igjennom en prioriteringsprosess, der de legger alt på bordet og blir enige om mål, aktiviteter og ressursbruk de neste fire månedene.
– I tillegg har vi månedlige oppdateringer med mulighet for å gjøre endringer underveis, sier Falkberger.
Når det gjelder menneskene, som Falkberger mener selskapet har satt mer fokus på, er de mer tilfredse enn noen gang før: I Norsk Kundebarometer, gjennomført av BI i 2018, kom RiksTV best ut av alle i kategorien TV-distribusjon. I selskapets siste medarbeiderundersøkelse lå snittet lå 9,1 av 10 i trivsel.
Men nøkkelen sitter ledelsen med:
– Å skape den bedriftskulturen man ønsker, starter med lederne selv. Du må selv leve den kulturen, legge til rette og gi fra deg litt kontroll, råder Tobias Falkberger.