Se våre vidunderlige ansatte!
Når jobbsøkere over 50 på oppfordring fra rådgivere går inn på virksomheters karriéresider, gir bildene av ultravellykkede, vakre og unge mennesker visuell beskjed om at de ikke hører hjemme der. Det gjør Steinar Hopland i Senter for seniorpolitikk betenkt.
Et av rådene arbeidssøkende får er å gå inn på bedriftenes hjemmesider for å finne ut om dette kan være en fremtidig arbeidsgiver for dem. Hopland har gjort en slik reise på nett, og finner at det vi møter der er flotte bilder av vidunderlige smilende og leende mennesker som nesten uten unntak er funksjonsfriske og et sted mellom 20 og 35.
Eksemplene han trekker fram er mange.
- På nettsidene til en offentlig etat nordpå møtes vi av seks blide mennesker så unge at de vi tenker på i IA-avtalens delmål 3 kunne vært deres besteforeldre.
- I en presentasjonsvideo i en ingeniørbedrift snakker to ansatte i midten av 20-årene først og fremst til sine jevngamle når de forteller om hvor greit det var å komme inn i bedriften.
- I den store banken møtes vi på samme måte av ungdommen som blir intervjuet på hjemmesiden om hvor fint det er for en nyutdannet å jobbe der, og hvordan et løp fra begynnelse til slutt kan ta seg ut.
- På konsulentselskapets karriéreside med overskriften «Møt våre ansatte» kan du se en video med en gutt på 27, ei jente på 25, og deres faddere og kolleger på 31 og 32.
- “Og jeg må nesten le”, sier Hopland, “når den offentlige tjenesteyteren som jeg vet har en snittalder nær 50 under fanen «Jobb hos oss» viser en 25-åring som smilende rappellerer nedover veggen på kontorblokken”.
Hopland har selv tidligere i sin karriére hatt oppdrag innen det som da ble kalt “personalmarkedsføring”, men som i dag helst omtales som HR marketing eller employer branding. Virksomhetens karriéresider er et viktig verktøy i dette arbeidet.
Men arbeidet HR og kommunikasjonsavdelingene gjør med disse sidene er langt fra inkluderende, i følge Hopland.
- Jeg vil ikke fremstå som moralsk indignert med en harmdirrende pekefinger, men bare konstatere at fantasien hos bedriftenes HR- og kommunikasjonsavdelinger kan synes mindre frodig enn ønskelig på dette punktet, sier han.
- For ville det egentlig gjøre så mye om den buketten medarbeidere som vises frem på hjemmesiden representerer en litt mer variert flora? Ville ikke det bare gjøre bildet mer autentisk og ærlig, og gjennom det stå mer i stil med de verdier selskapet stolt viser frem på de samme sidene.
- Når vi i den ene organisasjonen etter den andre ikke ser folk på 50 eller personer som for eksempel er bevegelseshemmede kan vi lure: Smitter det eksterne bildet vi sender ut over på den faktiske praksis man har – uansett om de er IA-bedrift eller ikke?, spør han, og legger til:
- Er Corporate Social Responsibility noe kommunikatørene som lager hjemmesidene skulle hatt klarere i øyekroken når bildene og tekstene settes sammen?
"Jeg må nesten le når den offentlige tjenesteyteren jeg vet har en snittalder nær 50 under fanen «Jobb hos oss» viser en 25-åring som smilende rappellerer nedover veggen på kontorblokken."
Steinar A. Hopland er rådgiver i Senter for seniorpolitikk. Før det har han vært leder og bedriftskonsulent i lederrekruttering i en årrekke, og hatt lederroller innen HR i Norge og internasjonalt.
Fotokreditering for illustrasjonsbildet øverst i artikkelen: Lallt Shahane (Flickr)