Slik bidro HR til Microsofts digitale transformasjon

Da Satya Nadella overtok som toppleder i Microsoft i 2014 observerte han at «there´s something missing in Microsoft´s soul. Empathy». Mye har endret seg siden da. Ulrika Jonsson har vært en av pådriverne for gigantens transformasjon

Satya fikk i oppdrag «å skrive det neste kapittelet i Microsofts historie». Det kapittelet introduserer en ny visjon, og nye verdier og strategier.

— Satya startet en total transformasjon som fortsatt pågår, forteller Ulrika Jonsson.

Ulrika har jobbet i HR i 20 år. De siste seks årene har hun vært ansatt i Microsoft. Da Satya Nadella overtok topplederjobben i selskapet fikk HR på Microsoft en utvidet rolle: å skape forutsetninger for den globale endringsprosessen i Microsoft.

Feil retning

— Vi var i feil retning, fastslår hun. — Vi hadde gjennom flere tiår ledet an i PC-revolusjonen og Bill Gates og Paul Allens visjon om «a computer on every desk and in every home» var i det store og hele blitt virkelighet.

— Vi hadde utklasset våre konkurrenter på PC-siden. Men internt hadde innovasjon blitt erstattet av et omfattende byråkrati og samarbeid var erstattet av intens intern konkurranse. Vi hadde en performance-modell som var direkte ødeleggende og gjorde alt annet enn å tilrettelegge for samarbeid, beskriver hun denne tiden i selskapet.

Bommet

Microsoft hadde bommet på flere viktige områder, inkludert den dramatiske, Apple-drevne overgangen fra en datamaskin på alle bord til en universalmaskin i alle lommer.

— Vi hadde kjøpt Nokia, men det var for sent og konkurransen var for sterk, sier hun.

— Vi hadde fortsatt en ambisjon og en vilje om å være selskapet som gjør en forskjell i verden, men vi var dessverre ikke helt relevante.

Så Ulrika, og sikkert ganske mange andre, brettet opp ermene. Vel vitende om at kultur spiser strategi til frokost startet de likevel arbeidet med å endre kulturen i selskapet.

— Vi måtte gå fra en kultur hvor vi var spesialister, de som har alle svarene, til å bli nysgjerrige partnere. Vi gikk inn på nye områder, som skytjenester, hvor vi var nybegynnere. Og den aller største endringen var å løfte oss fra produkt til forretning.

Ingen respekt for tradisjon

— Det innebar også at vi måtte snakke ikke bare med IT, men også med virksomheten og beslutningstakere som CEO, HR, finans og marketing. Vi hadde lange tradisjoner innenfor produktivitet, men markedet respekterer ikke tradisjon. Det vil ha innovasjon.

Så Microsoft innoverte.

Mye tyder på at de har lykkes.

I dag oppleves selskapet mer åpent, transparent og inkluderende enn mange av sine konkurrenter. De får også ofte skryt for å ta hensyn til lokale og regionale forhold, inkludert slikt som har med GDPR og personvern å gjøre.

— Vår nye misjon er «to empower person every person and every organization on the planet to achieve more», forteller Ulrika.

Nyttig ballast

Selv har Ulrika Jonsson forlatt HR og gått over i forretningsutvikling. Hennes jobb i dag er å hjelpe kunder med sin digitale transformasjon. Transformasjonen til Microsoft er antagelig en nyttig ballast å ta med seg i den sammenheng.

Artikkelen er skrevet av Paal Leveraas, coach, skribent og foredragsholder og utgiver av bloggen og ukebrevet Tirsdag morgen.