Slik kommer du i gang med HR-analyser
Digitaliseringen av HR skaper nye muligheter for å faktabasere, analysere og forstå medarbeiderne. Men hva skal du måle, hvordan finner du de riktige tallene og hvordan analysere disse for å oppnå innsikt?
På konferansen HR Analyser som går digitalt 3. desember kommer Elin Malmström. Hun er HR-analytiker og eier konsulentselskapet PeopleAnalytics, og vil gi deg en innføring i hvordan du kommer i gang med HR-analyser.
- Hva kan virksomhetene bruke HR-analyser til?
- HR-analyser kan benyttes for å få fakta og innsikt rundt alle stadier av medarbeiderreisen. Hvordan vi kan forbedre rekrutteringsprosessen vår og hvordan vi kan bli en attraktiv arbeidsgiver. Hvordan vi kan forbedre arbeidsmiljøet og hvordan vi kan stimulere til økt produktivitet, sier Elin Malmström.
- Hvordan bør man forberede seg for å komme gang med HR-analyser og hvordan kommer man i gang?
- Data vil aldri være 100% korrekte, men så lenge dataene i forskjellige systemer oppdateres kontinuerlig er de i stor grad er korrekte. Å begynne å visualisere og jobbe med data er den beste måten å sjekke for å finne kvalitet og rene data. Når det er sagt, er det viktigste å begynne å analysere! Og start med nøkkeltall der du har god tilgang til data som; lønn, rekruttering, turnover eller sykefravær. På hvilket område opplever du utfordringer? Begynn der! Og tenk at det er en detektivjobb - du må vri og snu data og se etter mønstre, trender / trendbrudd, grupper av ansatte som er over / under gjennomsnittet osv., sier Malmström.
- Man kan innhente nesten uendelige mengder tall, men hvordan finner man ut hvilke tall man trenger for å få den nødvendige innsikten?
- Her gjelder det å ha oversikt og kontroll på hvilke utfordringer virksomheten står ovenfor. Om det er utfordringer med turnover, sykefravær, rekruttering eller lignende. Identifiser utfordringen og begynn å nøste i saken der, sier Malmström.
- Hvordan setter man opp et dashbord med HR KPI'er?
- Her er det viktig å tenke på hvem mottageren er, og hva det er vi vil at mottageren skal få med seg når de benytter dashbordet. Vil vi presentere et dashbord fullt av masse tall og grafer eller vil vi formidle en eller flere innsikter? «Less is more!» Heller en eneste innsikt enn masse tall og grafer som mottageren selv må analysere for å få innsikt, avslutter Malmström.
På konferansen HR Analyser som går digitalt 3. desember kan du høre lære mer om hvordan du kommer i gang. Dit kommer Malmström med foredraget "Hvordan komme i gang med HR-analyser?"
Les mer om konferansen og se program og påmelding her.