Bilde 1

Skrevet av: Jan H. E. Wiese

Tolv tips for en lengre ferie

Det går mot ferietid for de fleste av oss. - Alt for kort, tenker du kanskje. Men tidsopplevelsen kan du gjøre noe med. Strekk ferien med HR Norges utvalgte ferietips.

Opplevelsen av tid er noe som varierer. Å kjede seg er ensbetydende med at tiden beveger seg langsomt. Da legger vi merke til den. Motsatt er det når man er 100 prosent konsentrert, mediterer eller er i den såkalte flytsonen. Vi fokuserer på noe helt annet og opplevelsen av tiden forsvinner.

I antikken utviklet man tre beskrivelser av tid. Aion er fenomenet tid i betydningen evighet, den som alltid er der - uten fortid eller fremtid. Chronos (ref. kronologi) betyr at noe kommer i en tidsmessig rekkefølge. Kairos er et tidsrom, eller varigheten når noe faktisk skjer.

Bilde 2

Aion - den tiden som alltid er der - uten fortid eller fremtid. Landsbyen Levanto ved middelhavskysten.

Ferie = kairos

Fra antikken og senere har mange av de største filosofene vært opptatt av temaet tid. Psykologer og terapeuter har nærmet seg saken på en annen måte. To av dem, Boscolo & Bertando, sa det slik:

- Relativ tid korresponderer med subjektiv tidsopplevelse: Jeg har min tid, som er reell for meg; en annen har sin tid, som godt kan være ulik min tid.

Opplevelsen av kairos - selve tidsrommet - er med andre ord en individuell sak.

Problemet med ferie

Målet for ferien er avslapning, glede og inspirasjon – gjerne i en slags flytsone. Men de fleste er klar over at kjedsomhet forlenger dagene. Her ligger det åpenbart en motsetning. Problemet med ferie er å finne balansen. Hvordan gjør man det?

Bilde 3

Morgenstemning fra Levanto, en Cittaslow i Liguria, Italia

Langsom tid

  1. Ha tilstrekkelig, men ikke for mye program
  2. Planlegg med gode tids marginer
  3. Bli sliten, så du ikke orker for mye
  4. Les bare ett avsnitt eller ett kapittel av boken ad gangen – repeter i ditt indre det du har lest over en tekopp
  5. Tenk rolig igjennom det som har skjedd og skal skje
  6. Kjøp gode råvarer - unngå fastfood
  7. La måltider vare leeenge
  8. Tett befolkede områder øker din interne puls, unngå dem
  9. Vær passasjer, fremfor å kjøre selv
  10. Ta vare på minner, lag indre bilder av dine opplevelser
  11. Skriv dagbok – med blyant

Cittaslow

Sist, men ikke minst, kan man legge ferien til et sted der det finnes likesinnede, der flere enn deg jobber med å strekke opplevelsen av tid. For eksempel til den italienske landsbyen Greve i Toscana. Der ble Cittaslow startet i 1999. Greve, og mange byer over hele verden, har siden forpliktet seg til å være “towns where men are still curious of the old times, towns rich of theatres, squares, cafes, workshops, restaurants and spiritual places, towns with untouched landscapes and charming craftsman where people are still able to recognize the slow course of the Seasons and their genuine products respecting tastes, health and spontaneous customs”. ...(fra Cittaslow Manifesto).

Bare 50000 innbyggere.

Slow Cities are not state capitals or the seat of regional governments, but are strong communities that have made the choice to improve the quality of life for their inhabitants.

De langsomme byene kan ikke ha mer enn 50000 innbyggere: Norske medlemmer av Cittaslow er Eidskog, Levanger og Sokndal.




Langsom tid på jobben?

Å senke pulsen, nærvær og ro er egentlig viktige ingredienser utenom ferien også. Tilbake på jobb, når multitasking eller produksjonspress setter inn for fullt, kan minnene fra ferien være gode å ha. Gjennom å drømme seg tilbake til de gode øyeblikkene med langsom tid, kan man påvirke egen indre sinnstilstand, senke pulsen og finne ro. Slik avbrudd er bra for helsen, skaper nytt overskudd og øker konsentrasjonsevnen, totalt sett.

Video fra Orvieto, en Cittaslow i Italia

Hold deg oppdatert på det siste innen HR. 
Meld deg på nyhetsbrevet vårt i dag!