Guttorm Andresen Dnv Big Bang

Dato: 18. januar 2018

Skrevet av: Paal Leveraas

DNV GLs «Big Bang»

10-9-8-7, telte Guttorm Andresen ned. Rundt ham var det mange spente ansikter. Stedet var DNV GLs hovedkontor på Høvik utenfor Oslo. 3-2-1 … så et klikk med musa. Partner II, selskapets nye HR-system, var på lufta for alle de 13.000 ansatte i 80 land.

Dagen var 20 november 2017 og nedtellingen var mer som en markering enn som en virkelig kick-off. Selskapets eget «Big Bang» hadde vært forberedt lenge, og det store smellet gikk praktisk talt smertefritt.

Men det kom ikke uten forutgående innsats.

— Enhver smertefri utrulling innebærer mye smertefulle forberedelser, sier Guttorm Andresen, som titulerer seg som Senior Principal HR Officer, Group HR på visittkortet.

— Vi jobbet med forberedelsene gjennom store deler av 2016 og helt fram til utrullingen i 2017, og hadde allerede utsatt lanseringen en gang fordi vi ikke følte oss trygge på at alt var som det skulle, forteller han. — Utrullingen var på en mandag, og vi jobbet hele helgen med de siste forberedelsene.

HR-systemer er kompliserte skapninger og en sentral komponent i en velfungerende virksomhet. Noe av det som gjør det ekstra komplisert er at andre systemer er avhengige av data fra HR-systemet.

— I vårt selskap har vi 40-50 systemer som er aktive brukere av HR-data, sier Andresen. — Det blir navet i systemlandskapet, og problemer med HR-systemet kan lett lamme andre deler av virksomheten. En god del av ressursene i forkant ble brukt på å teste integrasjoner og sikre at dette samspillet gikk greit. 

I tillegg kommer det at ingen nye systemer av betydning i dag som kan unnlate å forholde seg til EUs nye personverndirektiv.

— I disse GDPR-tider er det jo også snakk om hva man bruker og ikke bruker, man skal kunne begrense tilgang og bruke dataene på en god måte, sier han. — Hvor man lagrer persondata får også stor betydning.

Han forteller at DNV GL landet på å lagre dataene innenfor EU, og valget falt på Nederland.

— Hva har dere lært i denne prosessen som andre kan ha nytte av?

— For det første: ikke forhast deg. Bruk nok tid på kvalitetssikring og testing, og om du ikke føler deg trygg, utsett lanseringen. Det koster å bruke mer tid, men det er verdt det. Vi valgte selv å utsette lanseringen med en måned for å få på plass en del ting som ikke var helt stabile.

— For det andre: ikke gap over for mye. Vi hadde opprinnelig planlagt å legge inn flere funksjoner enn vi endte opp med til slutt, som performance management. Vi valgte imidlertid å la det ligge inntil videre, og kjører heller et prosjekt på dette nå i år.

Han sier at brukerne er fornøyde, brukeropplevelsen er god.

— Hvordan har dette påvirket HR-funksjonen i DNV GL?

— Det er en gjensidig avhengighet mellom dette prosjektet og HR-funksjonens utvikling. Prosjektet er en del av HR-transformasjonen vi gjennomfører, og en forutsetning for den nye strukturen med delte globale tjenester og spesifikke regionale. 

— Du skal fortelle mer om dette i ditt innlegg på konferansen HR Tech i februar. Hva tar tilhørerne med seg fra det foredraget?

— Praktiske råd og erfaringer. Hver person i salen kommer fra sin virkelighet. Det kan være små selskap som kun opererer i Norge eller store globale selskap, - jeg er opptatt av at våre erfaringer kan være fornuftig i mange ulike situasjoner.

— Men oppsummert så kan vi si at DNV GLs nye HR-system ble innført smertefritt og at alt gikk som det skulle?

— Ja, «smertefritt», hva er det. La meg si det sånn: DNV GL har hatt større utfordringer enn dette de siste årene.  

På HR Tech skal DNV GL presentere prosjektet og dele sine erfaringer. 

Les mer om HR Tech og se program og påmelding her.

Hold deg oppdatert på det siste innen HR. 
Meld deg på nyhetsbrevet vårt i dag!