Håndbok for rebelske belønnere
Debra Corey vil at du skal være litt rebelsk når du utvikler belønningssystemer. — «Rebel with a cause», riktignok, sier den britiske eksperten, som har skrevet en håndbok for rebeller som vil ha engasjerte ansatte.
Debra Corey var i en toppjobb innen HR i et stort konsern hvor hun virkelig så betydningen av engasjement og utforsket hvordan man best skaper det. Hun utviklet det som i dag kalles engasjementsbroen («Engagement bridge»).
Engasjementsbroen
Fundamentet i engasjementsbroen er åpen og ærlig kommunikasjon. Deretter legges lag på lag bestående av mening, formål, verdier, lederskap og styring. Øverst troner anerkjennelse, jobb-design og læring. Pilarene består av lønn, fordeler, arbeidsmiljø og velvære.
Noen vil kanskje kjenne igjen elementer fra Maslows pyramide her, hvor lite synlige, men likevel svært grunnleggende faktorer, støtter opp hele konstruksjonen. Det er ikke den delen av broen som først fanger oppmerksomheten, men når det ikke er der skjelver hele konstruksjonen i sine (manglende) grunnvoller.
Debras budskap, som hun fremfører på et medlemsmøte i HR Norge i mars, er hvordan HR kan jobbe mer bevisst og målrettet — og rebelsk — med disse grunnleggende faktorene.
— Jeg var selv, i min tidligere jobb, på en reise hvor jeg endret fordels- og belønningsprogrammet fra «bra» til «fantastisk», forteller hun. — Det var en tretrinnsrakett som startet med å analysere situasjonen, deretter utvikle en strategi og deretter etablere en kommunikasjonsplattform bygd på åpenhet og effektivitet.
Da hun sluttet i den jobben fikk hun seks måneders betalt karantenetid. — I England kaller de det «gardening leave», ler hun. — Det er fordi folk gjerne bruker karantenetiden til å stelle i hagen. Men jeg har ingen hage, så jeg snublet inn i å skrive bøker i stedet.
Hennes første bok var «Effective HR Communication: A Framework for Communicating HR Programmes with Impact». Så, for litt over et år siden, kom boken som virkelig slo an i brede kretser: «Build it: The Rebel Playbook for World-Class Employee Engagement».
— For meg handler det å skrive bøker om å betale tilbake for 20 pluss fantastiske år i arbeidslivet, sier hun. — Jeg etablerte mitt nåværende selskap DebCo HR Ltd som en plattform for «å betale fremover» og dele mine erfaringer med andre i håp om at de lettere skal kunne takle de utfordringene og problemene jeg møtte på min vei.
Boken hennes handler om hele spennet av verktøy, metoder og strategier for engasjement. Den 29. mars holder hun et innlegg i forbindelse med at HR Norge legger frem lønnsrapporten 2019 i samarbeid med Korn Ferry. Der handler det først og fremst om belønning.
— Hvorfor er det viktig å være en rebell i HR?
— For å utfordre status quo og tradisjonelle tenkemåter. For å se med nye øyne på hvordan du utvikler ansatte og forretning. Det handler ikke om å være en opprører for å gjøre opprør, det handler om å være en strategisk rebell.
To menn og en (øl-)hund
På medlemsmøtet kommer hun med mange eksempler på fordelsprogram som har gjort dramatiske forskjeller for selskap som Disney, Tesla, Spotify, Airbnb, og et selskap som ikke er like kjent for norske ører, med mindre du er en øl-elsker. Brewdog, startet av to menn og en hund, vokste seg store og internasjonale gjennom en serie kontroversielle utspill.
— Den rebelske kulturen finner vi også igjen i HR og hvordan de lønner folkene sine, sier Debra, men vil ikke utdype hva Brewdog og de andre aktørene faktisk har gjort.
— Jeg sier ikke mer nå, men sparer resten til jeg kommer til Oslo, avslutter hun.
Artikkelen er skrevet av Paal Leveraas, coach, skribent og foredragsholder og utgiver av bloggen og ukebrevet Tirsdag morgen.